Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

China; Yangshuo

Zittend in de relaxte tuin bij de Giggling Tree schrijven we ons volgend verhaal!
Op deze plaats zitten we dus al 6 dagen , het is in 1 woord: GEWELDIG!!
De omgeving is schitterend, het weer is heerlijk, onze kamer is super, het eten is uitstekend, de eigenaren zijn erg gastvrij, we zitten hier weg van alle drukte, het is echt een ideale plek om lekker tot rust te komen mooie dingen te zien!
We hebben de afgelopen dagen dus lekker rustig gedaan, maar toch weer veel gezien van deze prachtige omgeving!

De eerste dag hebben we de omgeving verkend met de voet. We hebben een heerlijke tocht gemaakt van 6 kilometer, tussen de rijstvelden en oude dorpjes. Geweldig mooi!

De tweede dag hebben we onze eerste echte excursie geboekt van onze reis; Kajakken!!
Om 09.00 uur werden we opgehaald door de taxi die ons naar de rivier bracht. Onderweg hebben we nog 1 Chinese toerist opgehaald die met ons mee ging. We waren dus gelukkig maar met 3 personen. Aangekomen bij de rivier lagen onze kajaks al klaar, dus kon ons avontuur beginnen. De Chinese toerist zat voor de eerste keer in de kajak, dus hij hield de peddels verkeerd om vast haha. Na wat uitleg van ons, ging het vrij aardig haha!
Een man op een bamboe vlot volgde ons, als er problemen waren, konden we altijd bij hem terecht. We dachten dat het een tocht van 11 kilometer zou zijn, maar op de helft vertelde de man van het bamboevlot dat het er 18 waren. Dus toen hebben we de kajaks maar op de kant gelegd en hebben we een Chinese maaltijd genuttigd bij een drijvend restaurant!
Na deze maaltijd hebben we onze kajaktocht verder gezet. Wauwww wat een geweldig uitzicht vanaf het water! En we waren bijna alleen op de rivier, dus het was echt genieten! Heerlijk rustig, lekker peddelen op ons eigen tempo! Fotootje hier, fotootje daar, prachtig! Dit was zeker 1 van de mooiste dingen die we tot nu toe gedaan hebben. Niet toeristisch, dus echt genieten!!
Na een tocht van bijna 5uur kwam het einde in zicht, de taxi stond weer netjes te wachten om ons terug naar Giggling Tree te brengen!

Hier hebben we weer heerlijk gegeten en gedronken, gezellig gekaart en gekletst met andere Nederlanders! Ze hebben hier een ontzettend gezellige binnenplaats waar je heerlijk kunt zitten.
S 'avonds is het heel sfeervol verlicht dus extra gezellig!

De derde en vierde dag hebben we fietsen gehuurd en hebben we de omgeving verkend op de fiets! We hebben The Moon Hill bezocht, 800 traptreden omhoog lopen, en dan heb je een schitterend uitzicht over Yangshuo. Het was wel ff zweten omdat het 31 graden was die dag, maar het uitzicht maakte de klim helemaal goed! Zie foto's.
Verder hebben we ook nog een fototocht gefietst, vanuit Giggling Tree richting de Dragon Bridge! Een lange tocht van ongeveer 4 uur, maar zeker de moeite waard. We zijn door echt hele oude dorpjes gefietst, zo zie je het echte leven van de (arme) boeren hier, de prachtige natuur, dat is alleen maar genieten! De foto's zeggen meer dan genoeg!

Ook zijn we 1 avond naar een aalscholvershow geweest. Met een boot werden we naar het midden van een rivier gebracht, hier wachtte een visser met 6 aalscholvers op een bamboevlot ons op. De aalscholvers hadden een touwtje om de nek, deze zat daar zodat ze de vissen niet konden doorslikken, en een touwtje om de poot, zodat de visser ze met een stok hieraan naar de boot kon trekken. Als de aalscholvers genoeg vissen gevangen hadden, pakte de visser ze uit het water met een stok en haalde de vissen uit de nek. Dit ging zo een half uurtje door. Het was een mooi gezicht hoe de vogels naar onder doken, de vissen vingen en weer boven kwamen.
Na een uurtje op de boot kwamen weer aan wal en werden we weer netjes terug gebracht.

We hebben ook nog 1 dag een scooter gehuurd. Hiermee hebben we heerlijk rondgetoerd. In het dorpje Fuli hebben we een lokale markt bezocht. Erg indrukwekkend om te zien. Dit was alleen bestemd voor mensen met een hele sterke maag! Hier verkochten ze namelijk honden. Ze werden kaal gebrand met een gasbrander en daarna in stukken gehakt. De lokale bevolking kan dus het stuk vlees aanwijzen wat ze willen en dan wordt het eraf gehakt. We zullen jullie de verdere details besparen. Het was een aparte ervaring, maar hond is hier echt een delicatesse. En het is voor Chinezen ook heel normaal om 15 honden in een veel te kleine kooi te stoppen, die hier dan wachten totdat ze geslacht worden. Vreselijk om te zien. Als je nog geen vegetariër bent, dan word je het hier wel! We hebben die avond ook geen chinees gegeten haha!
Maar daarentegen waren de groenten/fruit en kruiden wel erg mooi om te zien op de markt.
Na een tijdje op deze markt rondgelopen te hebben, zijn we weer op onze scooter gestapt en zijn we verder gereden. Deze keer richting Yangshuo zelf. Hier waren we nog helemaal niet geweest, omdat The Giggling Tree 5 kilometer buiten het centrum ligt. We zijn natuurlijk ff door de winkelstraat gelopen, NEE niets gekocht, want we kunnen niets meenemen! Het is een super gezellige plaats met veel leuke winkels, restaurants en cafés!

We hebben dus erg veel gezien, maar ook heerlijk gerelaxt. 2 nachten hebben we hier extra bijgeboekt omdat we het hier zo goed naar onze zin hebben. Vandaag hebben we voor 1 nacht een andere kamer gekregen, omdat de onze volgeboekt was. We hebben nu een mega grote familiekamer!!
Vandaag hebben we een rustdag ingelast. Lekker uitslapen, lekker ontbijten en lunchen. Heerlijk rustig lezen in de relaxte tuin hier en natuurlijk het verhaal voor de site schrijven!

Morgen zit het verblijf er voor ons hier op, we vertrekken om 08.00 uur met de bus richting Nanning. Deze rit duurt 6 uur. Hier blijven we 1 nacht slapen. Zaterdag 15 oktober gaan we met de bus de grens over richting Hanoi ( Vietnam)!
Dus dan verlaten we China en zeggen we Hallo tegen Vietnam. We zijn erg benieuwd wat dat land ons te bieden heeft!

China was in ieder geval een prachtig ,ontzettend groot, veilig en makkelijk bereisbaar land! We hadden een totaal andere verwachting van dit land. Zeker een aanrader voor mensen die China nog nooit bezocht hebben!
Dit was ons laatste verhaal in China, de volgende keer dat we schrijven is het over Vietnam. Weer een andere cultuur, muntsoort, taal en natuur! Dus voor ons weer ff omschakelen, maar wel erg leuk. We hebben er ontzettend veel zin in!
Iedereen weer bedankt voor het plaatsen van de leuke reacties! Het blijft fantastisch om te lezen!

Tot schrijfs, Veel Liefs Bram & Ilse.

China;Hangzhou!!

Na een vertraging van 2 uur en een treinreis van 4 uur zijn we aangekomen in Hangzhou. Deze keer zaten we weer tussen de locals! We waren de enige toeristen in de trein, best grappig! We hadden voor deze treinreis geen vaste zitplaatsen, dit betekende dat we konden zitten als er ergens plaats was. Maar de trein zat tsjok vol, dus geen zitplaatsen! Hmm nu 4 uur lang staan met onze backpacks op de rug?? Nee hoor, er stonden al heel snel een aantal Chinezen op voor ons, en boden ons een plaats aan! Wat aardig zijn die Chinezen toch!

Aangekomen in ons hostel in Hangzhou hebben we onze tassen weer gedropt en zijn we de buurt gaan verkennen. We zaten gewoon WEER in een perfecte buurt. Heel veel gezellige straten met veel dingen te zien! We belandden al snel in een Foodstreet waar ze volgelspinnen, schorpioenen, rupsen en nog veel meer andere gekke dingen op een stokje verkochten. Daar ging onze honger wel van over! Maar wel echt super om te zien dat dit echt een delicatesse is hier! Maar helaas niet voor ons, we hebben ergens anders lekker gegeten en zijn daarna naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we richting West Lake gelopen! We hadden hier echt hele hoge verwachtingen van, maar het viel ons een klein beetje tegen. Het was echt te toeristisch vonden wij. Dit kwam mede doordat de Chinezen nu 1 week vakantie hebben en dus iedereen naar de mooie/bekende plekken afreist. Maar ondanks dat hebben we toch genoten en hebben we weer heel wat kilometers gelopen!
s ‘avonds hebben we heerlijk chinees gegeten in een restaurantje naast ons hostel! En daarna weer ons bed in. Van al die kilmeters lopen waren we weer erg moe.

Dag 3 in Hangzhou zijn we begonnen met een heerlijke douche. Daarna zijn we naar een supermarkt gegaan en hebben we allemaal lekkere dingen gekocht. Daarna zijn we weer richting het West Lake gelopen om hier ergens fietsen te huren. Vandaag wilden we het West Lake rond fietsen, want te voet was dit veel te ver.
Het leek erop of iedereen dit idee had, jeetje zeg wat was het druk! We moesten 300 yuan
( € 33,00) borg betalen en daarna konden we zolang fietsen als we wilden.
Op 2 mooie rode opvallende fietsen, trapten we het meer rond. De zon kwam goed door, dus het was al snel warm op de fiets! Het meer was toch mooier dan we gister dachten. Rondom het meer lagen mooie tuinen en tempels.
Op een rustige plaats aan het water waar weinig toeristen waren zijn we van de fiets gestapt en hebben we onze rugzak met lekkere spullen open gemaakt. Het was een heerlijke lunch!
Na ongeveer 5 uurtjes fietsen, waren we helemaal rond en hebben we de fietsen weer ingeleverd. De borg kregen we netjes terug en moesten voor 2 fietsen maar liefst € 3,00 betalen haha!
Verder hebben we lekker rondgeslenterd door de straten van Hangzou.
De laatste dag hebben we lekker uitgeslapen, net voor 12.00 uur uitgecheckt en onze bagage gedropt. Daarna zijn we richting Wushan Hill gelopen! Dit is een tempel op op berg. Bovenop kon je over Hangzhou uitkijken. Nu kwamen we er pas achter dat Hangzhou toch een erg grote stad was, dit hadden we niet verwacht.
Toen we weer naar onder liepen kwamen we bij een groot plein uit waar een podium stond. Het was erg druk met locals die allemaal gezellig aan tafel zaten, een groepje zat te kaarten, de ander speelden domino, erg leuk om te zien. Ook waren er optredens met muziek, dans en zang! Geen toeristen gezien, alleen maar locals, en wij twee haha! We hebben ons daar goed vermaakt!
Om 18.00 uur zijn we met de taxi richting het vliegveld van Hangzhou gegaan, hier hadden we om 22.15 uur een vlucht van 2 uurtjes naar Guilin.
We waren liever met de trein of bus gegaan, maar er waren helaas geen tickets meer te krijgen, dus vandaar maar ff een binnenlandse vlucht!

Nu zitten we dus in Guilin voor 2 nachten. Dit is ook een grote stad, maar gelukkig zitten wij net buiten de stad, zodat we een beetje rust hebben.
We hebben het een beetje gehad met de grote steden en willen graag natuur en rust! Dus 8 oktober gaan we naar Yangshuo! Dit ligt 1 uur met de bus vanaf Guilin.
Hier hebben we voor 4 nachten een kamer gereserveerd bij Giggling Tree! De beheerders zijn Nederlands, dus erg leuk! Het moet daar helemaal geweldig zijn, vooral de rust en natuur, dus kijken hier ook erg naar uit. Kijk maar eens op: www.gigglingtree.com

Tot zover ons verhaal over Hangzhou, tot het volgende verhaal weer!

P.s. voor degene die het helemaal leuk vinden om ons te volgen, laat je mailadres achter, rechtsonder op onze site, dan krijg je automatisch een mail als we weer iets geplaatst hebben!

Veel liefs uit China,
Bram & Ilse

China; Shanghai & Suzhou!

Het laatste verhaal eindigde bij de eerste dag in Shanghai!
Shanghai is een mega grote stad, maar wederom wel weer schoon en mooi, vooral ' savonds als alle gebouwen verlicht zijn; wauww!
Dag 2 in Shanghai hebben we rustig aan gedaan, want na een dikke maand reizen sloeg de vermoeidheid toch wel toe. Ja echt; van reizen wordt je ook moe! Als we ergens zijn willen we ook alles zien, maar dit kun je geen jaar volhouden. Dus af en toe een rustdag hebben we echt nodig! Rond een uur of 16.00 uur die dag, zijn we toch maar ff op pad gegaan, dit keer naar de digitale markten. Bij Bram begint het toch te kriebelen om een grotere camera te kopen, mits de prijs beter is als in Nederland.
Uiteindelijk hebben we niets gekocht, misschien later, als de Yuan gunstiger is, want op dit moment is die erg slecht!
De volgende dag zijn we richting De Bund gelopen, dit is een bekend district in Shanghai wat langs het water ligt. Je kunt het vergelijken met de boulevard in Scheveningen, maar dan 1000 mooier! Ook al was het weer niet zo goed vandaag, hebben we toch genoten. We waren beide nog best moe en hadden niet veel puf dus zijn we langzaam weer richting ons hostel gelopen, maar deze keer door de smalle straatjes waar ( bijna) geen toeristen komen. Hier kwamen we dus vanalles tegen. We belandden zo in een straat waar ze vlees/groente/vis/kruiden en nog veel meer verkochten. Erg leuk om te zien, maar je wordt hier af en toe verrast met een ontzettend vieze geuren jakkie bah!
Zo zie je weer dat in China het verschil tussen rijk en arm ook goed te zien is, want in de hoofd/winkel straten is het ontzettend schoon en mooi, maar zodra je in de zijstraatjes komt, dan kan het er echt ontzettend stinken, en is het ook erg vies op straat.
Maar toch blijven we dit leuk vinden, je ziet dan het echte leven van de locals, daar houden we van! Na heel wat straatjes gezien te hebben met local food zijn we toch weer de hoofdstraat ingeslagen en hebben we later in een internationale boekshop de lonelyplanet van Zuid Oost Azie gekocht! Dan hebben we weer wat leesvoer en kunnen we ons voorbereiden op de trip na China!
Verder hebben we die avond niet veel gedaan; oh ja, heerlijk geslapen!!
De volgende dag ( vrijdag 30 september) stond in het teken van ons visum voor Vietnam! Maar deze konden we pas om 16.00 uur ophalen. Dus we hebben rustig ontbeten, en hebben weer heerlijk door de straten van Shanghai rondgeslenterd.
Rond 15.00 uur sloeg de spanning een beetje toe, en zijn we richting de ambassade gelopen. Na een tijdje wachten, maakte een mevrouw klokslag 16.00 uur het loketje open en konden we met ons gele briefje ons visum ophalen! En ja hoor, in beide paspoorten zat een keurig visum voor 30 dagen voor Vietnam!! Yes, die is binnen! Altijd ff spannend, vanaf 15 oktober kunnen we Vietnam gaan verkennen. Daarna snel terug naar ons hostel, om onze backpackers te pakken en daarna snel naar het treinstation te gaan. Het was wederom mega druk op straat, en in de metro, dus hebben de benen onder onze kont uit moeten rennen om op tijd bij het treinstation aan te komen. En dit keer heeft de beschermengel ons weer geholpen, want we waren net op tijd voor de trein richting Suzhou. Deze reis duurde gelukkig maar 30 minuten met de Fast-train. Topsnelheid van meer als 250km per uur!
Aangekomen in Suzhou wilden we een taxi naar ons hostel pakken, maar hier stonden zo ontzettend veel mensen te wachten dat we toch maar de bus gepakt hebben.
Omdat er wegwerkzaamheden waren, stopte de bus niet waar die eigenlijk moest stoppen en waren we een beetje de weg kwijt. We zijn maar gaan lopen en lopen, blijkbaar de verkeerder kant op. Later hebben we toch maar iemand op hulp gevraagd, en dit keer zijn we weer netjes geholpen, na 1,5 uur kwamen we bij ons hostel aan! Het lag in een schitterend gezellig straatje langs een kanaaltje!
Tijdens het inchecken, stond Xiaoli op ons te wachten. Dit is een kennis van Truus Jenner uit Blitterswijck die hier woont. We hadden via de mail contact met haar gezocht en ze had ons uitgenodigd voor een diner. Dus ze stond ons al op te wachten, omdat we zo laat waren maakte ze zich al zorgen. Ze had een restaurant gereserveerd aan het Lake, waar om 20.00 uur een lichtshow zou zijn. Maar helaas konden we dit niet meer halen en hebben we ergens anders gegeten. Ook erg goed en lekker! Ze heeft ons van alles verteld over Suzhou en een aantal tips gegeven, erg leuk! Later hebben we afscheid genomen van haar en zijn we richting ons hostel gegaan, lekker naar bed.
De volgende dag zijn we na het ontbijt van € 1,50, haha ( moeten we toch ff vermelden), door de prachtige straten richting The Hubles Administator's Garden gelopen. Blijkbaar 1 van de mooiste tuinen van China!
We hebben hier een aantal uren rondgelopen, en het was inderdaad prachtig, zie foto's!
Onze rugzak was gevuld met lekker drinken en eten, dus we wilden ergens lekker rustig gaan zitten om dit te nutigen. Maar hier is dus niet van terechtgekomen. Zodra we ergens wilden gaan zitten, vloog de paparazzi op ons af! Voor dat we het wisten, stonden er 40 gekke Chinezen voor ons om foto's van ons te maken. Echt een gekkenhuis! We moesten er wel mee lachen, maar op een gegeven moment werd het een beetje vervelend.
Zelfs als we van elkaar een foto wilden maken op een mooie plek, kwam de paparazzi achter ons aan en namen ze 10000 foto's! Echt niet te geloven. We werden beide een aantal keren gevraagd om met iemand op de foto te gaan, op het begin is dit leuk, maar later niet. Alleen het kleine meisje dat op Ilse afstapte en zei: You en me photo; yes or no, konden we niet weigeren! Later zei ze: nice to meet you! Zooo schattig, Bram heeft hier zelf ook maar een foto van gemaakt! Na weer 1000 keer gefotografeerd en achtervolgt te zijn, hebben we de tuin verlaten en zijn we door drukke straten verder gelopen.
Op zoek naar een kapper, want Bram wilde het toch proberen! Aangekomen bij een kapper, vlogen er een stuk of 6 chinezen op ons af. Bram mocht plaatnemen in de stoel. Nadat 6 chinese meiden Bram zijn haar geinspecteerd hadden werd er een soort shampoo in zijn haren gedaan. Hiermee werd de gel eruit gewassen. Bram kreeg de nummer 1 kapper van de salon en werd prachtig geknipt. Hij was erg secuur, wat resulteerde in een mooi geknipt koppie!
Zo, dit hebben we ook weer overleefd, haha!
Verder hebben we heerlijk rondgeslenterd door de straten van Suzhou. Morgen ( maandag 3 oktober) vertrekken we om 13.35 uur met de trein richting Hanzghou! Hier hebben we een hostel geboekt voor 3 nachten! Hangzhou staat bekend om het West Lake, dit moet prachtig zijn, we zullen zien!
We genieten nog steeds elke dag in China, een aantal dingen die ons opgevallen zijn:
* Gorgelende chinezen, Iedereen spuugt en gorgelt er maar op los, ook de hippe meiden op de punthakjes tuffen regelmatig een klodder op straat
* De baby's met de ‘open-billenbroeken' die ze overal op straat laten plassen.
* De mondkapjes, die op sommige plaatsen door veel mensen gedragen wordt, en begrijpelijk ook want de smog is op sommige plaatsen ook echt te erg!
* Overvolle bussen, elektrische scooters waar ze met 5 personen op zitten!
* Veel mensen leven op straat, koken, spelen een kaart spelletje en verkopen de gekste dingen!
* Toiletten, die hier meestal net zo stinken en plakken, zoals die bij ons in het cafe na 4 dagen carnaval! Alleen heb je hier een gat in de grond, en moet je het wc papier in een emmertje langs het gat gooien. Je kunt je voorstellen dat het op de vrouwen wc net oorlog lijkt!
* Verder zijn de menukaarten ook erg vreemd hier: kippenpoten en nekken, ingewanden van vele soorten dieren, jakkie bah! Deze gerechten worden op de kaart heel smakelijk met een mooie foto gepresenteerd!
* Het verkeer is hier ook een belevenis, lekker druk, hectisch en hysterisch. Iedere keer weer een uitdaging om over te steken zonder aangereden te worden.

Maar ondanks deze dingen voelen we ons erg thuis is China en is het nog steeds een fijn en veilig land om te reizen.

Tot hier zover onze avonturen in Suzhou, en volgende keer weer meer!

Veel liefs en groetjes van China!
Bram en Ilse

China; Pingyao & Shanghai!!

Nihao!!!

Liggend in de20 uur durende slaapbus reis, schrijven we ons nieuw verhaal! Wat we op de dag van aankomst ( dinsdag 27 september) in Shanghai op onze site geplaatst hebben.
We hebben ondertussen weer heel wat meegemaakt. En zullen proberen in het kort ons avontuur met jullie te delen.
Op het treinstation in Beijing probeerden we een treinticket te krijgen naar PingYao! Aangezien het bijna de nationale feestweek in China is ( eerste week van oktober) was er geen ticket meer te krijgen en was het ontzettend druk.
We moesten onze plannen dus wijzingen, en hebben uiteindelijk een treinticket geboekt naar Shijazhuang! De eerste trein vertrok de volgende dag pas, dus op zaterdag 24 september om 07.00 uur! We moesten dus nog 1 nacht extra in Beijing blijven, dus hebben nog voor 1 nacht een hostel geboekt in dezelfde straat waar we eerst zaten.
Zaterdag was het vroeg dag, om 5.00 uur hebben we in de straat een taxi gepakt richting Beijing West treinstation! Voor 30 Yuan ( € 3,00 haha)!
Om 07.00 uur vertrok de sneltrein richting Shijazhuang, waar die 2 uur later aan kwam.
En toen, toen begon ons avontuur! We kwamen op een niet toeristische plaats, bijna alles stond alleen maar in het chinees aangegeven! Hmmm, weer een avontuur! Gelukkig hadden we in ons hostel gevraagd, of ze in het chinees 2 tickets naar PingYoa wilden opschrijven. Dus met dit blaadje en de Lonely Planet met de kaart van China zijn we riching een ticketdesk gelopen.
Daar zat iemand die geen engels sprak, maar ze nam het briefje in, schreef er iets op en wees naar buiten. Dus zijn we maar naar buiten gelopen. Hmm alleen maar bussen te zien. Heeft ze ons toch niet begrepen? Dacht ze dat wij met de bus wilden? Tjaa wat doe je dan?
Ilse liep een gebouw binnen ( bleek een politiebureau te zijn, haha) met de lonely planet en het blaadje met daarop in het chinees 2 tickets naar Pingyao erop, stond Ilse daar tussen een aantal chinezen. Ze lachten allemaal en er kwamen steeds meer mensen om Ilse heen staan. 1 jonge jongen deed het woord, hij sprak een heel klein beetje engels, pakte het blaadje en wees dat we met hem mee moesten lopen. We liepen met hem mee richting de bussen. Hij probeerde uit te leggen dat we bus 20 moesten nemen richting een ander treinstation. Hij hielp ons de bus in en daar stonden we dan, in een overvolle bus, tussen allemaal chinezen! Iedereen keek ons aan, net of we apen waren!
En ja hoor, daar kwam een treinstation in zicht, dus daar zijn we maar uitgestapt. En nu nog een ticket zien te krijgen voor de trein richting Pinyao! Pfff, dat leek niet makkelijk, want hier stond dus echt alles alleen maar in het chinees geschreven! We hebben ons maar aangesloten bij een lange wachtrij voor de ticketdesk. Met de lonely planet in de hand, bedachten we een plan B, voor het geval dat we geen ticket konden krijgen. Maar opeens sprak een vrouw die achter ons in de wachtrij stond ons aan. Do you speak English?? Ohhh Yeaaahh! Somebody speak English, yes! En dat was de engel op onze schouder die dag! Ze vertelde dat er niemand engels sprak en omdat dit geen toeristische plaats was. We vertelden haar waar we heen wilde en ze heeft ons van het begin tot het einde geholpen. Ze heeft zelfs haar broer gebeld om te checken op internet of er een trein richting Pingyao reed. Dit bleek niet het geval te zijn, dus net voordat we plan B wilden uitleggen, belde haar broer weer terug. Er ging een trein naar HaiYuan, en vanuit daar konden we een andere trein richting Pingyao nemen. En daar stonden we na een tijdje. wachten, vooraan de rij aan de ticketdesk, de aardige mevrouw deed het woord, en vertaalde alles voor ons. Ze heeft uiteindelijk beide treintickets geboekt, zodat we op het volgende station niet weer hetzelfde probleem hadden! Wauww, zonder die mevrouw was ons dit nooit gelukt! Dus we hebben haar wel 1000 maal bedankt en iets te drinken aangeboden, maar dit nam ze niet aan. Ze vond het erg leuk om te ons te kunnen helpen en heeft ons haar mailadres gegeven. Ze heeft ons nog gewezen welk perron we moesten zijn en daarna is ze gegaan.
Om 12.15 uur stapten we op de trein richting HaiYuan en daar hebben we om 15.00 uur de trein gepakt richting PingYoa. Dit was al een avontuur op zich, het was een locale trein! Dus iedereen, maar dan ook echt iedereen keek ons aan, net of we buitenaardsewezens waren! We zijn netjes op ons gereserveerde plaatste gaan zitten. We hebben alleen maar gekeken en gekeken wat daar allemaal gebeurde. Het leek erop of iedereen ging verhuizen, ze namen hun hele inboedel mee, heerlijk om te zien. Maar stinken dat die mensen deden, bah! Ach ja, het was maar voor 2 uur! Die waren dus zo om.
Aangekomen in Pingyoa zijn we met een electrische kar ( taxi), naar ons hostel gebracht. Wauwww wat een schitterende plaats is Pingyao. Het is een dorp met daaromheen grote hoge muren gebouwd. Ons hostel lag in een super gezellige straat met heel veel restaurantjes, bars en winkels. We voelden ons hier helemaal thuis, een erg gezellige plaats!
1 dag hebben we een fiets gehuurd voor 10 Yuan per dag ( € 1,-) en hebben we heel het dorp rondgefietst. Het was zondag dus het was erg druk, veel chinese toeristen! We voelden ons echte popsterrren; ontzettend veel mensen maakten foto's van ons en keken ons aan of we de koning waren! Geweldig was dit, we hebben hier samen echt veel om moeten lachen. Bram was zeer in trek bij de meiden, en staat dan ook op heel veel foto's. Ze maakte de ene foto naar de andere. Veel mensen probeerde stiekem een foto te maken, dus ging er 1 persoon voor ons staan, zodat ze ons ook op de foto hadden. Wij vonden het natuurlijk zo geweldig dat we gelijk zeiden, You can take a picture, no problem! Je had ze moeten zien; ze waren in de 7de hemel, dus haren goed doen, lachen op hun best, van camera wisselen en nog een foto! GEWELDIG, we hebben ons kostelijk vermaakt hiermee. Als je voor 1 dag een ster wilt zijn, ga dan naar Pingyao!! Dan weet je hoe het voelt!
Maandag 26 september; (schoon)paps verjaardag. Hopenlijk is het kaartje op tijd aangekomen! Anders bij deze nog een keer PROFICIAT met je 59 ste verjaardag!! Helaas konden we vandaag niet bellen of mailen vanwege het tijdverschil van 6 uur omdat we in de slaapbus zaten.
Na het ontbijt zijn we naar het busstation gebracht, waar we de 2 uur durende bus richting TaiYuan gepakt hebben. Om hier dan de slaapbus ( 20 uur) richting Shanghai te nemen.
Om 14.30 uur mochten we de bus in, haha dit hadden we nog nooit gezien. Een touringcar met allemaal bedden. We kregen een bed toegewezen voor de komende 20 uur. We waren al bang dat we 20 uur op een stoel moesten doorbrengen, maar gelukkig was dit niet het geval en konden we heerlijk liggen!
De volgende morgen;dinsdag 27 september om 11.00 uur kwamen we aan in Shanghai! Zo zie je maar weer, China is echt een ongelofelijk groot land! Een klein stukje op de kaart doe je al 20 uur over. Maar het waren wel 20 onvergetelijke uren tussen de locals; geweldig!
Na een heerlijke douche in ons hostel, zijn we gelijk richting de ambassade gegaan om het visum voor Vietnam te regelen. Daarna zijn we naar Pudong Avenue gegaan, dit is het nieuwe gedeelte van Shanghai! Geweldig mooi, vooral ' s avonds! Wederom hebben we mooie pictures gemaakt!
Tot zover weer onze avonturen! We vinden het nog steeds geweldig samen en vermaken ons elke dag kostelijk!
1 ding willen we nog wel even kwijt; we hebben van een aantal mensen de beschermengel van de reiziger gekregen; deze heeft ons al een aantal keren heel goed geholpen; NOGMAALS BEDANKT HIERVOOR!!
Maar verder ook iedereen bedankt die ons nog steeds volgt op onze site, erg leuk!!
Tot de volgende keer,

Liefs Bram & Ilse.

China: Beijing!!

Yoehoeee we zijn in China!! Wauw, wat een bijzonder groot land is dit zeg! We zijn begonnen in de mega stad Beijing: 15,6 miljoen inwoners.
Een aantal dingen die ons opgevallen zijn: De stad is echt bijzonder schoon; bijna geen vuiltje op de grond, behalve het spuug van de Chinezen, want ze spugen erop los hier! Zelfs de vrouwen, bah! Ze eten de meest vreemde dingen; kippepoot ( zie foto). Er is altijd leven op straat, hoe vroeg of laat het ook is. De metro is spotgoedkoop en echt een must om snel van A naar B te gaan! En zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Al met al, Beijing is echt een bijzonder mooie, maar ook zeker een veilige stad, waar en wanneer je ook ergens loopt; we hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld. Chinezen zijn juist echt hele fijne, vriendelijke en behulpzame mensen.
Buiten verwachting is ook bijna alles gewoon in het engels aangegeven, dus het is erg fijn reizen!
We hebben eerst 3 nachten in hostel 1 Hai Inn gezeten, dit hadden we thuis al geboekt op internet. Het was een prima hostel, niet ver van de bezienswaardigheden.
De eerste dag hebben we een bezoek gebracht aan Ghost street, dit is een lange straat met allemaal restaurantjes. Hier hebben we dus wat gegeten! 's avonds hebben we in de bar van ons hostel geproost op ons avontuur in China!
Dag 2 hebben we de Subway ( metro) gepakt riching The Forbidden City ( Verboden stad). De metro kost echt bijna niets, je kunt een kaartje kopen voor € 0,20 en dan kun je van de ene naar de andere kant van Beijing reizen! Super cheap dus!
We zijn en blijven backpackers, dus jullie begrijpen dat we elke dag de metro genomen hebben!
De verboden stad was echt super! Het is ontzettend groot, dus hebben daar ook heel wat uurtjes rondgelopen! De foto's zeggen genoeg. Na het bezoekje aan de Verboden stad zijn we de Ti'an Square opgelopen. Dit is echt een mega plein dat voor de Forbidden City ligt! Alleen al mooi om mensen te kijken; heerlijk!
Bij het einde van het plein kwamen we uit bij een winkel/bar/hutung street! Dit vonden we helemaal geweldig! Het is 1 lange straat met moderne winkels, en daarnaast allemaal zijstraatjes met locale winkeltjes en eettenten! Wauw, dit was zo geweldig om te zien.
We voelden hier ons echt thuis en hebben hier heel wat uurtjes rondgelopen! Hier wilden we zeker nog een keer terug, dus we besloten hier een hostel te zoeken.
Omdat we maar 3 nachten bij het eerste hostel geboekt hadden, konden we prima de volgende dag, naar deze buurt verhuizen. En dit hebben we gedaan ook, hostel 365 Inn, is het geworden. Midden in het gedeelte wat we zo leuk vonden!
Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan de Silk Market, het is een mega grote markt binnen! Ze verkopen hier echt alles; van souvenier tot kleding! Allemaal nep natuurlijk, maar toch had het naar onze mening een redelijk goede kwaliteit en soms niet van het echt te onderscheiden! Natuurlijk hebben we hier beide wat gekocht; Bram een vette DIESEL horloge en Ilse vette All Stars schoentjes. En dit samen voor nog geen € 10,00!
Het was gewoon een sport om alles zo goedkoop mogelijk te krijgen. Het blijft leuk; afdingen!
Verder hebben we een middag volgekregen met het bezoek aan het Beihai Park. Dit ligt naast de Forbidden City, het is een mega groot en mooi Park. Je kunt er heerlijk tot rust komen, onvoorstelbaar, midden in Beijing, zo prachtig park! Zie foto's!
Beijing is echt ontzettend groot, dus we moeten echt keuzes maken wat we willen zien. We hebben tenslotte maar een visum voor 30 dagen voor heel China! En dit land heeft nog zoveel meer moois te bieden dan een stad.
Maar 1 ding stond bovenaan ons lijstje van MUST SEE: THE GREAT WALL, oftewel de Chinese muur! Je kunt op verschillende plaatsen de muur bezichten, maar we wilden naar een plaats waar niet veel toeristen kwamen. Dus hebben we een tour geboekt bij ons hostel! We zijn naar de muur gegaan bij Jinshanling, dit was wel 3 uur enkel rijden! Maar het was zeker de moeite waard! Wauwww dit is echt 1 van de mooiste dingen die we tot nu toe gezien hebben! Zooo bijzonder als je bovenop de muur staat! We hebben we bijna geen woorden voor, maar foto's zegge meer als genoeg, dus geniet!!
Ons Beijing avontuur is bijna ten einde, we gaan morgen waarschijnlijk naar Pingyao! Tenminste, als we nog een trein te krijgen is!
We hebben ontzettend genoten van deze geweldige stad, je kunt hier alleen al 30 dagen verblijven om alles te zien, en dan is het nog veel te kort!
We zeggen Beijing gedag en staan open voor een nieuw avontuur!
Dus tot het volgende verhaal, geniet vooral van de foto's! p.s. We willen Abraham Harm via deze weg alvast feliciteren met zijn 50ste verjaardag!! We zullen er een paar op je drinken vrijdag! Een hele fijne verjaardag gewenst!

Groetjes Bram & Ilse

Treinreis Irkutsk­- Ulaan Bataar & verblijf Mongolie & treinreis Ulaan Bataar-Beijing!!

Maandag 12 september om 22.15 uur ( Irkutsk time), vertrok onze trein van Irkutsk richting Ulaan Bator! Deze trein was niet zo luxe als de vorige 2 treinen, maar het was maar voor 32 uur dus dat was nog te doen. We deelden onze kamer deze keer met 2 dames uit London, ze waren ook op wereldreis. De hele wagon zat vol met backpackers. Naast ons zelfs een vriendengroep van 6 personen uit Utrecht die op wereldreis waren. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen dezelfde plannen als wij hebben!
Gelukkig hebben we een redelijk goede nacht gehad en hebben we weer een beetje bij kunnen slapen. DIt hadden we allebei wel nodig, want zijn allebei 1,5 dag erg ziek geweest. Waarschijnlijk door het eten van vis of chinees in Listvjanka. Maar na ons ontbijt ( kopje thee met veel suiker, cup en soup en een zakje ORS) zijn we er allebei weer prima aan. Dus nu maar genieten van het uitzicht, want het is weer prachtig onderweg! Zie foto's!
Eenmaal aangekomen bij de Russischische grens ( 23 km van de Mongoolse grens) kwamen er een aantal grensbeamten naar binnen om onze paspoorten in te nemen. Ff later kwam er iemand met een drugshond binnen om alles te checken. En weer een tijd later kwam iemand onze coupe checken op verstekelingen, en illegale handelswaar! Ze haalde werkelijk alles, maar dan ook alles overhoop! ( zie foto). Gelukkig hadden we net van te voren onze backpacks naar onder gehaald anders had ze deze ook naar onder gegooid.
Na dik 4 uur stil te hebben gestaan bij de grens kwamen de grensbeamen gelukkig weer naar binnen MET onze paspoorten. Alles was in orde, en onze in en uitreispapieren van Rusland zijn ingenomen. Bij de Mongoolse grens hebben we gelukkig maar 1,5 uur stilgestaan. Hier werden ook onze paspoorten ingenomen en kwamen later dus weer terug MET stempel van Mongolie! Yes, weer een stempel erbij zeiden we tegen elkaar, haha! En hier komen er nog veel meer bij het komend jaar!
Na een kort nachtje kwamen we om 6.10 uur aan in Ulaan Bataar!
We werden dit keer opgehaald door een Nederlander; Bert de Groot, hij woont al 11 jaar in Mongolie, samen met zijn Mongoolse vrouw en 2 kinderen. Hij heeft in Terlj een Gerkamp met 8 Gers voor gasten. Na een prachtige autorit van een uur, door het geweldige landschap kwamen we aan bij ons kamp! Wauww wat geweldig is het hier, zo mooie omgeving! Nadat we een Ger aangewezen kregen, en het kacheltje aangestoken hadden ( ja, dit is nodig want het is nu koud voor de tijd van het jaar), zijn we de berg die achter ons lag opgeklommen. Een hele beklimming, maar weer een geweldig uitzicht!
' s avonds had Bert lekker gekookt voor ons; bloemkool,aardappelen en een gehaktbal. Hmm heerlijk! En daar zaten we dan, saampjes in onze eigen Ger, bij het kacheltje, met kaarsjes aan! Romantischer kon het niet zijn. Dus wat doe je dan; juist ja, een potje duizenden!
Na een goede, maar hele koude nacht, hebben we ' s morgens maar heel snel ons kacheltje weer aangemaakt om zo onze voeten en handen te warmen. Het had namelijk flink gevroren!
Na een lekker ontbijtje ( gebakken eieren met kaas en tomaat), zijn we met een groep Nederlanders 3 uur lang gaan paardrijden. De eerste keer van ons leven op een paard! Ahhh!
Het was op het begin dus best spannend, maar na een tijdje was het alleen maar genieten! Wauww wat was het mooi, het landschap, het weer, de paarden! Alles gewoon! (Foto's zeggen genoeg!)
Na een lekkere lunch en diner ' s avonds hebben weer gezellig bij kaarlicht met ons kacheltje aan gekaart!
De volgende morgen werden we weer opgehaald door onze transfer, die ons naar de stad Ulaan Bataar bracht. Hier hadden we een hostel midden in de stad. Eenmaal daar aangekomen zijn we eerst in de douche gesprongen. Wat wat dat fijn na 3 dagen niet gedouched te hebben!!
Later zijn we de stad nog ingegaan en hebben we een aantal bezienswaardigheden bezocht. Toen nog ff boodschapjes gedaan voor de laatste treinsreis en naar bed.
Zaterdag 17 september om 07.15 uur was het dan zover, we begonnen aan onze laatste treinreis, nu richting Beijing! We hebben weer heerlijk genoten van het relax reizen in de trein. Dit keer was het weer een luxe, nette trein! We zaten dit keer voor 1,5 dag in de trein. Heerlijk lezen, van het uitzicht genieten, slapen, kletsen, lekker eten en potje kaarten!
Helaas duurde de grenscontrole en overgang bij China erg lang, ongeveer 5 uur! We mochten de trein niet uit, en de wc's hadden ze ver van te voren al afgesloten, zodat er geen mensen zich konden verstoppen. En dan duren die 5 uur heel erg lang. Nadat een hele strenge grensbeamte onze paspoorten weer ophaalde, en ons wel 3 keer heel streng aankeek en naar onze naam vroeg gingen de deuren open en mochten we ff naar buiten. Maar nergens een wc te bekennen, dus hebben we maar snel ergens in een hoekje geplast haha!
Later reedt de trein een hangar in, hier werden de onderstellen gewisseld. Dit omdat China een ander spoor heeft. Was best interessant om te zien, hoe ze dit deden. De trein werd omhoog getakeld en daarna werden de nieuwe onderstellen eronder geplaatst!
Na het lange wachten, kwamen de strengen mannen weer terug, MET onze paspoorten, en ja hoor, MET een stempel van China! Dus nu mogen we voor 30 dagen lekker door China reizen! We zijn erg benieuw wat dit land allemaal te bieden heeft!
De trein reedt na middernacht weer verder, dus zijn we gelijk ons bedje ingekropen en gaan slapen. De volgende ochten ( zondag) werden we om 8.30 uur wakker. We hadden een heerlijke laatste nacht gehad in de trein. Lekker opgefrist, ontbeten en alles weer inpakken.
Dan lekker genieten van het uitzicht, want we zijn in China en dat is te merken. Wauww wat mooi zeg! We beseffen ons nu pas dat de Trans Mongolie express alweer voorbij is!
Het was een ontzettend mooie reis die we echt niet hadden willen missen. We hebben erg veel gezien en meegemaakt! Dit was echt een ontzettend mooi begin van onze wereldreis. Maar nu op naar ons volgende avontuur; China!! We zijn erg benieuwd wat dit land ons te bieden heeft!
Hopenlijk hebben jullie weer genoten van onze verhalen, we doen ons best om het zo leuk mogelijk te schrijven. Dit valt niet altijd mee, omdat we zoveel meemaken.
We vinden het erg leuk dat we zoveel reacties en mails krijgen! Iedereen super bedankt hiervoor! Tot het volgende verhaal. Liefs Bram & Ilse

2 dagen Bolshie Koty aan het Baikalmeer!

We kunnen het niet laten om toch nog ff een verhaal te plaatsen over ons 2 daags avontuur in Bolshie Koty aan het Baikalmeer!
Zaterdag 10 september om 13.30 uur vertrok de Fast Boot vanaf Listvjanka naar Bolshie Koty. Na een korte maar schitterende trip over het Baikalmeer kwamen we aan bij Bolshie Koty. Wauwww ff helemaal back to basic! De koeien en paarden lopen hier vrij rond, er rijden maar 3 auto's ( nou ja, oude wrakken), want er is geen benzinestation hier. Er wonen hier ongeveer 76 mensen, jaja het is kleiner, veel kleiner als Blitterswijck haha! We werden opgewacht door onze gastvrouw en zijn met haar richting onze chalet gelopen! Wauw, weer een prachtig uitzicht vanuit onze slaapkamer.
Na het droppen van onze tassen, stond om 15.00 uur de lunch klaar, dus konden we gelijk aanschuiven. Hmmm wat hebben we genoten, lekker gezond vast eten, dat hadden we ff nodig. De dochter van de gastvrouw is chefkok geweest en kon dus verrukkelijk koken! Wat hebben we gesmuld! Na de lunch zijn we lekker gaan wandelen. De natuur is hier zo mooi, vooral het uitzocht over het Baikalmeer, geweldig gewoon.
Samen zijn een een flinke berg opgeklommen om bij het View Point aan te komen. Het was een flinke klim, maar wauww wat een uitzicht zeg! WEER AMAZING GEWOON.
We hebben nog heerlijk rondgewandeld in het dorpje. Om 17.45 uur zijn we weer richting chalet gelopen omdat we om 18.00 uur 1 uur Banya ( sauna) geboekt hadden.
Deze stond naast onze chalet, het leek wel ene compleet houten huis. Na een korte rondleiding en uitleg over het gebruik van de Banya hadden we dit huis gewoon voor ons alleen, 2 uur lang! En het was een geweldige ervaring, maar pfoeee wat was het warm. ( zie foto's, haha)! We kwamen er allebei als herboren uit!
Om 20.00 uur stond het diner weer op tafel en ook dit smaakte verrukkelijk. Na het diner hebben we Risk gespeeld met 4 andere Nederlandse( Friesen) toeristen die ook in de chalet sliepen. En opeens rond de klok van 21.30 uur viel de stroom uit en zaten we gezellig in het donker. Onze gastvrouw kwam al snel met kaarsen aanzetten zodat we het spel konden doorzetten. Het hele dorp had ongeveer een half uurtje geen stroom, het was een aparte ervaring, maar wel gezellig! Na heel wat biertjes en een gezellig potje Risk zijn we rond 23.30 uur naar bed gegaan.
We hebben heerlijk geslapen en zijn na een heerlijk ontbijt weer aan de wandel gegaan. Dit keer richting het bos en helemaal langs het Baikalmeer op.
Na een paar uurtjes wandelen en veel foto's maken stond om 15.00 uur de lunch weer klaar.
Daarna hebben we nog ff lekker kunnen relaxen op onze kamer. Om 17.30 uur werden we opgehaald door 1 van de 3 auto's van het dorp om ons naar het haventje te brengen. Want hier stappen we weer op de Fast Boot richting Listvjanka, waar we nog 1 nacht blijven. Maandag avond om 22.15 uur ( bij jullie 15.15 uur) stappen we de trein op richting Ulaan Bator ( Mongolie). Hier verblijven we in een Gertent bij een Mongoolse familie.
We genieten van elke dag, maar beseffen nog totaal niet dat we op wereldreis zijn.
Nogmaals iedereen bedankt voor de super leuke reacties, echt top om te lezen, dat jullie ons vanuit Nederland volgen! Tot het volgende verhaal, waarschijnlijk in Beijing!

Liefs Bram & Ilse

Laatste dagen Moskou, treinreis Moskou-Irkutsk & Listvjanka Baikalmeer!!

Beste iedereen!

Hier zijn we dan weer,na ongeveer een week geen verhaal geplaatst te hebben, kunnen jullie nu genieten van een mooi verhaal!
We hebben geprobeerd het zo kort mogelijk te houden, maar dat is best lastig omdat we weer veel meegemaakt hebben!
Het zal wel weer ff duren voordat we het volgende verhaal plaatsen, omdat we morgen na een dorpje gaan aan het Baikalmeer waar geen internet is, en daarna stappen we weer de trein op voor 34 uur om dan aan te komen in Mongolie. Waar we slapen bij een Mongoolse familie in een Gertent! Dus we denken in Beijing pas weer internet te hebben. Dus geniet maar volop van dit verhaal!

De laatste 2 dagen in Moskou hebben we weer erg veel gezien.
Zondag 4 september ( de dag waarop Lars 1 jaar werd!!) zijn we na het ontbijt weer de city ingegaan. Dit keer naar de ARBAT street . Dit is een hele lange straat midden in Moskou waar erg veel te zien en te doen is. Veel schilders zitten hier, op elke straathoek staat wel iemand met een instrument, veel restaurants en cafés; erg gezellig dus! We hebben hier heerlijk lang rondgeslenterd.
Ook hebben we natuurlijk nog ff een bezoekje gebracht aan het Hard Rock Café van Moskou! Altijd leuk om te zien, we hebben besloten dat we in elk land, dat we zullen gaan bezoeken, een foto gaan maken van het Hard Rock café. Hopelijk hebben we op het einde van ons avontuur bijna alle Hard Rock cafés van de wereld gehad haha!
Vandaag bleek het Moskou City Day te zijn, dit is een beroemde feestdag in Moskou! Vandaar dat het overal zo druk was. Dus nadat we de ARBAT street bezocht hebben, zijn we achter de mensenmassa aangelopen, om zo toch bij het festival uit te komen! En ja hoor, daar stonden we dan, voor een mega groot park ( Gorky Park) waar het GRATIS festival plaats vond. Het leek wel of heel Moskou daar was! Mega druk, maar erg gezellig en veel, heel veel te zien! En daar doen we het voor. We hebben hier een paar uur rondgeslenterd, heerlijk mensen kijken! Blijft bijzonder! We hebben zelfs een uur in de rij gestaan voor een hotdog, maar dat maakte niets uit, want er was genoeg te zien! Na enkele uren op dit festival rondgeslenterd te hebben, hebben we de metro gepakt en zijn we terug naar de ARBAT street gegaan om hier een hapje te eten. KEBAP, heerlijk! We waren allebei erg moe van de hele dag wandelen, dus hebben we de metro richting ons hotel gepakt!
Op de kamer in het hotel aangekomen, hebben we weer geskypt met het thuisfront: Lars was nog wakker, dus hebben we nog happy birthday kunnen zingen! Fijn om iedereen weer ff te zien voordat we een week geen internet hebben! Om 2.30 uur zijn we dus pas weer gaan slapen. Op naar de laatste dag in Moskou!
De laatste dag in Moskou hebben we weer heel veel gelopen. Dit keer door Downtown Moskou, om zo ook het echte leven te zien, en niet alleen van de City! Jeetje zeg, wat een verschil. Hier heb je echt een groot verschil van arm en rijk! Het was indrukwekkend om over een lokale markt te lopen. Wat ons opviel dat de mensen niet opdringerig waren, zoals in veel andere landen.
Later op de middag zijn we toch nog ff naar de stad gegaan en hebben we nog een bezoekje gebracht aan het Rode Plein. Natuurlijk nog ff wat foto?s gemaakt!
Om 21.00 uur werden we bij ons hotel opgehaald door een taxi die ons naar het treinstation bracht voor de lange treinreis Moskou-Irkutsk!
Aangekomen bij het treinstation was het weer ff puzzelen welk perron we moesten zijn, omdat je echt niet kunt lezen wat er op de borden staat! Russisch blijft een lastige taal, en als de mensen dan engels praatten was het niet zo erg geweest, maar dat doet ook bijna niemand hier! Maar we komen er altijd wel uit, het blijft een uitdaging! En we hadden nog 2 uur voor vertrek, dus konden het rustig uitzoeken! Maar opeens hoorden we: waar moeten jullie naar toe?
Huh, Nederlands? Jaaa zegt een vrouw die op een bankje zit! Waaaa wat leuk zeg, eindelijk iemand waarmee we een gesprek kunnen voeren! We zijn bij haar gaan zitten en hebben een hele tijd gekletst over van alles en nog wat. Voordat we het wisten, waren de 2 uur om en zijn we richting perron gelopen. Hier stonden veel meer backpackers ( verschillende nationaliteiten en nog meer Nederlanders) te wachten. Erg leuk om andere mensen te ontmoeten! Om 23.00 uur konden we de trein in op zoek naar ons kamertje voor de komende 4 dagen en hopende dat er dit keer geen snurkende Rus bij ons zat.
En gelukkig, het was wel een Rus, maar snurkte gelukkig niet! Het was een man van 64 jaar. Erg aardig, alleen jammer dat hij alleen maar Russisch sprak. Maar hij heeft zich netjes voorgesteld en probeerde wel engels te praten; verder als yes, no, en nog enkele kleine woordjes kwam hij niet! Maar met ons Point It boekje ( Thanks Anne!!) konden we een redelijk gesprek voeren!
Rond 01.00 uur zijn we gaan slapen!
En gelukkig hadden we ook erg goed geslapen. ? s morgens loopt iedereen met tandenborstel richting WC, om daar ff op te frissen ( voor alle duidelijkheid, er is geen douche) onder een klein kraantje water!
Het heeft toch wel iets. Tjaa en dan, wat ga je dan doen, als je 4 dagen lang in de trein zit?
De tijd vliegt erg snel, terwijl we niets doen wordt het toch snel laat! Het is erg relax reizen met de trein. Een beetje kaarten, lekker op bed liggen, lekker naar buiten kijken, af en toe de trein uit om iets te kopen bij de locals die voor de trein staan, beetje slapen, snoepen, soepje en noodles maken, lezen, verhaaltje schrijven, gewoon heerlijk relaxt!
We hebben 1 keer in de restauratieruimte gegeten, dit is een wagon ingericht als restaurant. Het eten was lekker, maar erg duur. Dus we eten de komende dagen noodles, chips, cup a soup en lekker vers brood van de locals die op het station staan.
Zo zijn onze dagen in de trein erg snel voorbij gegaan. De laatste nacht in de trein was erg vreemd omdat we in 1 keer 7 uur vooruit gingen ( we zijn verschillende tijdzones gepasseerd onderweg). We konden hierdoor dus ook niet slapen, en zijn rond 02.00 uur maar opgestaan en zijn met onze kamergenoot ( een jonge Russische militair die de 3de nacht op de trein gestapt is) op de gang gaan zitten. Hier hebben we samen een blik bier gedronken en een zak chips gegeten. We konden elkaar niet verstaan, maar toch begrepen we elkaar, erg leuke ervaring!
Een paar uur later kwam we aan in Irkutsk, hier werden we weer netjes opgewacht door iemand die ons met een grote bus ( nog meer andere toeristen gingen mee) naar Listvjanka bracht. Dit was ongeveer een uur rijden. Daar aangekomen werden we afgezet bij ons mooie chalet met uitzicht over het Baikalmeer! AMAZING!!! Zooo mooi is het hier!
We hebben de tassen gedropt en zijn met de plattegrond die we van onze gids kregen weer op pad gegaan. Listvjanka is een klein dorpje wat aan het diepste meer ter wereld ligt; BAIKALMEER! Wauww wat mooi zeg. We hebben een flinke wandeling langs het meer naar het View Point gemaakt, dit was de steile klim meer dan de moeite waard! We hadden een prachtig uitzicht over een deel van het BAIKALMEER, want dit is zo groot! Natuurlijk hebben we mooie fotoŽs gemaakt, maar we kunnen jullie zeggen, in het echt is het nog veel mooier! Dit moet je echt met eigen ogen gezien hebben!
Verder zijn we langs de boulevard terug gelopen en hebben we nog een locale vismarkt bezocht! De locals zitten hier lekker in een strandhutje met een gerookte verse vis (uit het baikalmeer natuurlijk) en een flesje bier te genieten van het prachtige uitzicht.
Rond 20.00 uur zijn we lekker naar onze chalet gegaan om te gaan slapen, want na een nacht geen slaap, sloeg de jetlag toch wel toe.
Dit was ons verhaaltje vanuit Listvjanka ( Rusland) aan het Baikalmeer, waar het 7 uur later is dan in Nederland! Hopenlijk hebben jullie weer genoten van ons verhaal. Bedankt allemaal voor de leuke reacties, we lezen dit echt met veel plezier!