Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Treinreis Irkutsk­- Ulaan Bataar & verblijf Mongolie & treinreis Ulaan Bataar-Beijing!!

Maandag 12 september om 22.15 uur ( Irkutsk time), vertrok onze trein van Irkutsk richting Ulaan Bator! Deze trein was niet zo luxe als de vorige 2 treinen, maar het was maar voor 32 uur dus dat was nog te doen. We deelden onze kamer deze keer met 2 dames uit London, ze waren ook op wereldreis. De hele wagon zat vol met backpackers. Naast ons zelfs een vriendengroep van 6 personen uit Utrecht die op wereldreis waren. Het is onvoorstelbaar hoeveel mensen dezelfde plannen als wij hebben!
Gelukkig hebben we een redelijk goede nacht gehad en hebben we weer een beetje bij kunnen slapen. DIt hadden we allebei wel nodig, want zijn allebei 1,5 dag erg ziek geweest. Waarschijnlijk door het eten van vis of chinees in Listvjanka. Maar na ons ontbijt ( kopje thee met veel suiker, cup en soup en een zakje ORS) zijn we er allebei weer prima aan. Dus nu maar genieten van het uitzicht, want het is weer prachtig onderweg! Zie foto's!
Eenmaal aangekomen bij de Russischische grens ( 23 km van de Mongoolse grens) kwamen er een aantal grensbeamten naar binnen om onze paspoorten in te nemen. Ff later kwam er iemand met een drugshond binnen om alles te checken. En weer een tijd later kwam iemand onze coupe checken op verstekelingen, en illegale handelswaar! Ze haalde werkelijk alles, maar dan ook alles overhoop! ( zie foto). Gelukkig hadden we net van te voren onze backpacks naar onder gehaald anders had ze deze ook naar onder gegooid.
Na dik 4 uur stil te hebben gestaan bij de grens kwamen de grensbeamen gelukkig weer naar binnen MET onze paspoorten. Alles was in orde, en onze in en uitreispapieren van Rusland zijn ingenomen. Bij de Mongoolse grens hebben we gelukkig maar 1,5 uur stilgestaan. Hier werden ook onze paspoorten ingenomen en kwamen later dus weer terug MET stempel van Mongolie! Yes, weer een stempel erbij zeiden we tegen elkaar, haha! En hier komen er nog veel meer bij het komend jaar!
Na een kort nachtje kwamen we om 6.10 uur aan in Ulaan Bataar!
We werden dit keer opgehaald door een Nederlander; Bert de Groot, hij woont al 11 jaar in Mongolie, samen met zijn Mongoolse vrouw en 2 kinderen. Hij heeft in Terlj een Gerkamp met 8 Gers voor gasten. Na een prachtige autorit van een uur, door het geweldige landschap kwamen we aan bij ons kamp! Wauww wat geweldig is het hier, zo mooie omgeving! Nadat we een Ger aangewezen kregen, en het kacheltje aangestoken hadden ( ja, dit is nodig want het is nu koud voor de tijd van het jaar), zijn we de berg die achter ons lag opgeklommen. Een hele beklimming, maar weer een geweldig uitzicht!
' s avonds had Bert lekker gekookt voor ons; bloemkool,aardappelen en een gehaktbal. Hmm heerlijk! En daar zaten we dan, saampjes in onze eigen Ger, bij het kacheltje, met kaarsjes aan! Romantischer kon het niet zijn. Dus wat doe je dan; juist ja, een potje duizenden!
Na een goede, maar hele koude nacht, hebben we ' s morgens maar heel snel ons kacheltje weer aangemaakt om zo onze voeten en handen te warmen. Het had namelijk flink gevroren!
Na een lekker ontbijtje ( gebakken eieren met kaas en tomaat), zijn we met een groep Nederlanders 3 uur lang gaan paardrijden. De eerste keer van ons leven op een paard! Ahhh!
Het was op het begin dus best spannend, maar na een tijdje was het alleen maar genieten! Wauww wat was het mooi, het landschap, het weer, de paarden! Alles gewoon! (Foto's zeggen genoeg!)
Na een lekkere lunch en diner ' s avonds hebben weer gezellig bij kaarlicht met ons kacheltje aan gekaart!
De volgende morgen werden we weer opgehaald door onze transfer, die ons naar de stad Ulaan Bataar bracht. Hier hadden we een hostel midden in de stad. Eenmaal daar aangekomen zijn we eerst in de douche gesprongen. Wat wat dat fijn na 3 dagen niet gedouched te hebben!!
Later zijn we de stad nog ingegaan en hebben we een aantal bezienswaardigheden bezocht. Toen nog ff boodschapjes gedaan voor de laatste treinsreis en naar bed.
Zaterdag 17 september om 07.15 uur was het dan zover, we begonnen aan onze laatste treinreis, nu richting Beijing! We hebben weer heerlijk genoten van het relax reizen in de trein. Dit keer was het weer een luxe, nette trein! We zaten dit keer voor 1,5 dag in de trein. Heerlijk lezen, van het uitzicht genieten, slapen, kletsen, lekker eten en potje kaarten!
Helaas duurde de grenscontrole en overgang bij China erg lang, ongeveer 5 uur! We mochten de trein niet uit, en de wc's hadden ze ver van te voren al afgesloten, zodat er geen mensen zich konden verstoppen. En dan duren die 5 uur heel erg lang. Nadat een hele strenge grensbeamte onze paspoorten weer ophaalde, en ons wel 3 keer heel streng aankeek en naar onze naam vroeg gingen de deuren open en mochten we ff naar buiten. Maar nergens een wc te bekennen, dus hebben we maar snel ergens in een hoekje geplast haha!
Later reedt de trein een hangar in, hier werden de onderstellen gewisseld. Dit omdat China een ander spoor heeft. Was best interessant om te zien, hoe ze dit deden. De trein werd omhoog getakeld en daarna werden de nieuwe onderstellen eronder geplaatst!
Na het lange wachten, kwamen de strengen mannen weer terug, MET onze paspoorten, en ja hoor, MET een stempel van China! Dus nu mogen we voor 30 dagen lekker door China reizen! We zijn erg benieuw wat dit land allemaal te bieden heeft!
De trein reedt na middernacht weer verder, dus zijn we gelijk ons bedje ingekropen en gaan slapen. De volgende ochten ( zondag) werden we om 8.30 uur wakker. We hadden een heerlijke laatste nacht gehad in de trein. Lekker opgefrist, ontbeten en alles weer inpakken.
Dan lekker genieten van het uitzicht, want we zijn in China en dat is te merken. Wauww wat mooi zeg! We beseffen ons nu pas dat de Trans Mongolie express alweer voorbij is!
Het was een ontzettend mooie reis die we echt niet hadden willen missen. We hebben erg veel gezien en meegemaakt! Dit was echt een ontzettend mooi begin van onze wereldreis. Maar nu op naar ons volgende avontuur; China!! We zijn erg benieuwd wat dit land ons te bieden heeft!
Hopenlijk hebben jullie weer genoten van onze verhalen, we doen ons best om het zo leuk mogelijk te schrijven. Dit valt niet altijd mee, omdat we zoveel meemaken.
We vinden het erg leuk dat we zoveel reacties en mails krijgen! Iedereen super bedankt hiervoor! Tot het volgende verhaal. Liefs Bram & Ilse

Ine en Giel

Hej leuk om weer van jullie te horen. Ik zat vanmiddag met Giel in de auto en ik zei nog tegen Giel,: "Waar zouden Bram en Ilse nu zijn?" Wat een mooi verhaal weer en leuk die foto's erbij dan kunnen we ons ook een beetje een beeld vormen. dikke kus en groetjes, Ine

Milou en Bram

Ha vakantiegangers!
Dinsdag de eerste verjaardag meegemaakt zonder jullie, tog wel raar, maar evengoed gezellig;)
Als wij jullie verhalen lezen en de fotos zien dan zijn wij iedere keer weer str*ntjaloers op jullie. Goed om te horen dat jullie je zo vermaken.
Dat het op de fotos dan toch nooit zo mooi is als in het echt is eigenlijk wel jammer, maar wij vinden de fotos al super, dus dat betekend dat het voor jullie daar geweldig moet zijn;)
Wij blijven goed op de hoogte van jullie verhalen en fotos dmv de mail die we dan ontvangen.
T is eigenlijk een beetje een wedstrijdje geworden wie jullie verhaal het eerste geleze heeft, haha. (Bram komt er nu net pas achter dat er weer wat nieuws op staat dus weer 1 punt voor mij! haha)

Nja geniet er van, en tot schrijfs;)

Groetjes vanuit het regenachtige Venray.

Ans en Gé

Hoi same,
Ok weej hebbe wer genote van ollie verhaal en de mojje foto's.
We zote dur écht op te waachte want we haajje van Nettie en Wil gehuurd dat gillie al wer en stuk van de reis gemaild han.
Ut georganizierde stuk hedde dur now op zitte. Ge kriegt ut dus ok drukker mit ut regele van de reis.
Ut onbekende diël tegemoet.
Weej zien beneejd hoe dat gut lukke in ut groete China.
Succes en natuurluk veul plezier saame.
Ans en Gé

Ria

Hello U2
Weer een mooi verhaal met prachtige foto's.
Geniet en tot het volgend verhaal.
Enne pas goed op elkaar.
Hoije
liefs Gerard en Ria

Yolanda

Méééééééé'rrrrrrr,wat un gezellige verhalen,en ok moie foto"s!!!Ik geniet dervan.Ik wis nie wat unne ger was(ja cor zien bruur hiet wel zo)en nu wel!Lieve groetjus, en ik w8 op de volgende story.X.

Doris en co!

Wat geweldig wer! bin iedere keir wer blie als der un bericht van ollie kumt. Yes, kan ik wer leesu wat gillie beleeft hebbe! Blief goed op elkaar lettu en hiel veul schik!!!!! gr. Doris en de rest!

Joyce en Jan

Ohhh wat een gave foto's en leuk verhaal weer!!!
Wauw!! Maar een mooie reis gehad met de express, nu weer op naar het volgende!! En de herinneringen nemen jullie allemaal mee..

HERINNER JE GISTEREN
LEEF VANDAAG
DROOM VAN MORGEN!

Geniet van jullie volgend avontuur!
Liefs Jan en Joyce

Joyce

Lieverds!
Super leuk om weer een verhaal van jullie te lezen en het blijft geweldig om te zien (en te lezen) hoe leuk jullie het hebben en hoe jullie genieten!

Dikke kus uit Venray

Pap en Mam

Hoi Ilse en Bram.
Wat een mooie foto s.
Groetjes van ons allen.

harm en dorina

Super Super leuk om alles te lezen en de foto's te zien.
Fijn dat jullie het nu al allemaal zo geweldig vinden.
Groetjes van ons Roy en Job uit pluskut.

Wim en Lianne

heey helden!!

Wat super super gaaf weer!! Echt genieten als je het al leest! Laat staan het mee te maken!! En zelfs paard gereden!! Haha, super leuk.
Succes en veel belevingsplezier in China! Ben benieuwd naar het volgende verhaal!
(Is trouwens wel wennen om jullie niet ff te bellen om wat te ondernemen samen. "onee die zijn er niet")

knoevel!!

wendy ( meerdal)

Hoi Ilse en Bram

Na jouw hyvesberichtje ben ik meteen jullie site gaan opzoeken en heb ik alle verhalen gelezen.
Wauw geweldig allemaal.Ik ben er gewoon een beetje jaloers op en baal dat ik zo'n avontuur niet goed aandurf,terwijl ik t wel zou willen.
Ik ga jullie zeker volgen en lees de verhalen met veel plezier.
Ik hoop dat het niet mistig is als jullie op de chinese muur staan( wij hebben daar nl niks gezien)dat je van t uitzicht kunt genieten.
Doe Mao de groeten van ons ,hahaha,
goede reis verder.............................

Door en Marius Nijsen

Hallo Ilse en Bram,

Wat een geweldige verhalen. wat een geweldige reis.
Geniet er van, wij blijven jullie volgen.
Alle goeds en veel plezier.
Groetjes Door en Marius.

Iris

Hoi bram en ilse..
Super om die verhalen te lezen en de foto's te zien! Om jaloers op te worden;)

Ik blijf jullie zeker volgen ben benieuwd naar de foto's in China;)

Liefs iris

Daisy

Lieve Bram&Ilse!
super um te leazen dat jullie t zo goed noar de zin hebben,
&wat een leuke foto's!
afgeloepe moandag heb ik mit geholpe bej jullie thuus t dak d'r af te halen,
samen mit ow pap, mam, roel janine, jan &roy!
hedde gej goed gepland, snel dr van tussen..
zodat ge nie mit hoeft te helpen haha!
Hiel veul plezier in China, &vurral genieten samen..
Bin alwer benejd noar jullie volgende verhaal,
en nie te vergeaten al die foto's!
veul liefs Daisy

sraar en annie

hallo bram en ilse
mooi om jullie verhalen te lezen
nu al zoveel gezien
en nu china verkennen
heel veel plezier samen
ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal
groetjes en veel liefs sraar en annie

Larissa

Heey Ilse , echt super om al die verhalen te lezen ! Zou zo ook wel een reis willen maken . Geniet ervan !

Larissa

en bram natuurlijk ook !

Annemie

Awsummmmmmmmm, al die foto`s en verhalen.
Ben nooit aan die kant van de wereld geweest, dus dat is ff lekker lezen en genieten. Prachtigggggg.
Op naar de volgende plek.............Greettzzz