Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Weekje Bangkok, nu op naar Myanmar!!

Beste lezers van deze site!!

Met de slaaptrein vanaf Kuala Lumpur
( Maleisie) zijn we5 januari aangekomen in Bangkok.

We zitten hier in een hotel midden in de stad!
Dit is de tweede keer tijdens deze trip, maar deze grote stad gaat nooit vervelen! We zitten dit keer weer in een ander gedeelte, dus weer andere dingen zien en beleven: geweldig!
We hebben deze keer veel gebruikt gemaakt van de skytrain, metro en zelfs de trein, wat is openbaar vervoer toch makkelijk in deze drukke stad!
De afgelopen dagen hebben we vooral lekker uitgeslapen maar toch ook heel wat kilometers gewandeld tot 's avonds laat.
Het maakt niet uit wanneer je waar komt, er is echt altijd wat te beleven hier!
Een heerlijke stad waar ontzettend veel tuk tuks over de weg racen, waar je heerlijk over de markten kunt slenteren, waar je dagen in shoppingmalls kunt doorbrengen, waar je 24 uur per dag blijft eten op straat en dit allemaal in een korte broek en een hemdje, want het is hier gemiddeld 33 graden!
Wat wil je nog meer?

Nou, we hebben ons visum voor Myanmar moeten regelen. We hebben maar liefst 2 uur in de rij moeten staan om het aanvraagformulier en de paspoorten in te leveren!
Dan nog eens 4 dagen moeten wachten ivm weekend, maar dit wachten werdt vandaag beloond:
Yessss visa voor Myanmar in the pocket!!

Morgen middag vliegen we vanaf Bangkok naar Myanmar en zullen hier 3 weken blijven!
Het moet een heel bijzonder land zijn, dus we zijn heel erg benieuwd! We laten alles gewoon op ons afkomen en gaan weer met de volle 100 procent genieten!!
Maar 1 klein minpuntje voor jullie: In Myanmar is slecht tot bijna geen internet dus jullie moeten toch echt tot 1 februari wachten voordat we een verhaaltje en foto's plaatsen!

Dus wacht allemaal in spanning af!

Tot snel,

Liefs Bram & Ilse

De reis door West Maleisië samen met Roel en Anne!

We gaan ff terug naar 9 December. De dag dat we in zuid Thailand op de bus stapten richting Maleisië. Weer een nieuw land, weer een nieuw avontuur!

Om 7.30 uur werden we opgehaald en na een ontzettend lange vermoeiende busrit passeerden we uiteindelijk om 18.00 uur de grens. Zonder enige moeite stempelde de douane een 90 dagen visum in ons paspoort. Yesss weer een nieuw stempel, het is toch altijd een bijzonder moment als je weer een nieuwe stempel in je paspoort krijgt voor een ander land!
Uiteindelijk kwamen we om 23.00 uur op de plaats van bestemming; Penang! Dit zat eigenlijk niet in de planning, we dachten dat de bus niet zover reedt, maar zijn gewoon blijven zitten tot Penang, zonder extra te betalen!!
We waren erg moe, dus het eerste beste hostel wat we tegen kwamen zijn we naar binnen gegaan en hebben we geboekt voor 1 nacht. Snel het bed in en slapen.

Tot de volgende dag 12.00 uur, daarna zijn we op zoek gegaan naar een goedkoper en schoner hostel. Al snel hadden we er 1 gevonden, dus hebben we hier ingecheckt. We zijn hier uiteindelijk tot 14 december gebleven!
De planning was dat we Roel en Anne in Langkawi zouden ontmoeten, maar aangezien we nu al in Penang waren en Roel en Anne hier met het vliegtuig zouden landen, zijn we tot die tijd lekker in Penang gebleven. Met 1 voordeel, dat we ze zelf 1 dag eerder zouden zien, de 13e i.p.v. de 14e op Langkawi!
In de dagen tot 13 december, hebben we lekker door Georgetown rondgelopen, veel gekaart samen, lekker over de markten gelopen. De bus gepakt naar het Noorden van het eiland en daar lekker rondgewandeld, het Hard Rock Hotel en Café bezocht en vooral lekker gegeten, gedronken en geluierd!

En toen, DE DAG; dinsdag 13 December!! De dag dat we na 3,5 maand weer familie zouden zien! Erg spannend dus.
We hadden natuurlijk alles van te voren uitgezocht hoe we het beste naar het vliegveld konden gaan, maar tegen Roel en Anne hadden we gezegd dat wij hun helaas niet op konden halen! Het moet toch wel een verrassing blijven dachten we! En daar stonden we dan, te wachten met een geschreven bordje met Roel en Anne uit Limboland, met ballonnen en een lichtgevende staaf in de hand! Camera klaar, en wachten maar!
Wat kan dat lang duren zeg, maar toen opeens, kwamen ze door de deuren!! Yeahhhh, Ilse stond verdacht opgesteld met de camera en Bram met het bordje in zijn hand! Heerlijk was dat zeg, eindelijk familie, na een dikke knuffel zijn we samen de bus opgestapt richting ons hostel!
Die avond hebben we alleen maar gekletst gekletst en gekletst; heerlijk!!

De volgende dag besloten we gelijk door te gaan naar het eiland Langkawi. Dus hebben de ferry, bus en daarna weer de ferry gepakt!
Eenmaal aangekomen op Langkawi, zijn we met de taxi richting het strand gereden, waar dus ook veel hostels lagen. Nu nog iets zien te vinden voor een redelijk prijs. Dit viel niet mee, want we kwamen erachter dat de lokale bevolking 2 maanden schoolvakantie had en de prijzen dus dubbel zo duur waren als normaal. Hmm was dat ff een tegenvaller. Uiteindelijk hebben we een accommodatie gevonden met een familiekamer! Dus gezellig met zijn 4ren op een kamer!!
We zijn 3 nachten in Langkawi gebleven en hebben daar van alles ondernomen.
1 dag hebben we twee scooters gehuurd en hebben we het hele eiland rondgetoerd. Erg gezellig zo met zijn 4ren!
We kwamen deze dag bij de Cable Car terecht waarmee je dus tot het puntje van de berg kon komen, maar dit hebben we niet gedaan, omdat het echt heel druk was. Maar hieromheen was van alles te doen! Er stond o.a. een man met een hele dikke grote slang waarmee je op de foto kon! De jongens vonden dit maar niks, maar de meiden vonden het wel stoer. Na enige tijd twijfelen durfden de meiden het toch aan om de mega dikke grote slang op de nek te nemen! Grrrr was wat dat eng zeg, wat een beest, wat een kracht, wat een spieren, pfff wat was dat ding zwaar! Maar WE DID IT!!!
Verder hebben we heerlijk rondgetoerd, mooie foto's gemaakt en lekker gegeten aan het strand!
De volgende dag wilden de jongens gaan vissen, en zijn de meiden gezellig meegegaan!
Een privé boot voor 4 uur, dat beloofd wat dachten we! Eenmaal op de boot, haalden de kapitein de hengels tevoorschijn!! Hahahah, het was een rolletje met visdraad!! Geweldig, geen hengels, maar gewoon met visdraad vissen haha! Dit hadden we dus nooit verwacht. De jongens waren een beetje teleurgesteld, maar we hebben er het beste van gemaakt. Uiteindelijk hebben we samen 11 vissen gevangen, geen grote maar wel hele mooie! Wat een avontuur!

Zaterdag 17 december zijn we weer naar de volgende bestemming gegaan; Cameron Highlands! We zijn hier 2 nachten gebleven.
De dag na aankomst hebben we een tour geboekt waar we een aantal farms bezocht hebben
( bijen/rozen/vlinder) maar het hoogte punt was toch zeker de theeplantages! Hoog in de bergen, lagen de prachtige theeplantages. Geweldig mooi groen, en wat een oppervlakte zeg!
Verder hebben we die dag niet veel gedaan, gewoon lekker gekletst, foto's van elkaar bekeken en een verder planning gemaakt van onze reis samen.

De volgende dag ( 19 december) was het weer tijd om naar de volgende bestemming te gaan, dit keer was het: Taman Negara. Het oudste regenwoud ter wereld met de langste canopy walk! Dit beloofd wat, we hadden er super veel zin in. Na een busrit van 3 uurtjes kwamen we aan bij de rivier, waar we later op de middag de boot zijn opgestapt. Het was een heel avontuur, een houten boot die diep in het water lag en die dus midden door de jungle voer! Geweldig mooie natuur, mooi groen! Na 3 uurtjes kwamen we op de plaats van bestemming!
Samen met Anne is Ilse op zoek gegaan naar een slaapplaats. We hadden deze plaats heel anders voorgesteld! We hebben echt alle accommodaties van het dorp bekeken en 95 % was echt te vies voor woorden. Daar wilden we dus echt niet slapen. Maar gelukkig hebben we toch 1 nette plaats gevonden, met warm water en airco! Dit was ons verblijf voor de komende 2 nachten!
s' avonds hebben we op een drijvend restaurant lekker gegeten en hebben we 2 tours geboekt voor de volgende dag. Daarna lekker slapen.
De volgende dag was het dan eindelijk zo ver, de dag van de langste Canopy Walk ter wereld!
We werden met een bootje naar de andere kant van de rivier gebracht. Als snel zagen we de hangbruggen boven ons hoofd. De gids gaf ons nog wat uitleg over de afstand die we moesten houden op de brug, en toen was het zover!! Yeahhhh de hangbruggen op!
De eerste brug was niet zo hoog, maar er volgende meer en meer bruggen, totdat we bij de 12e brug aankwamen, 45 meter boven de grond midden in de jungle! Wauwww wat een gaaf gevoel! Dit is avontuur! Natuurlijk hebben we hier veel foto's gemaakt, want dit doe je maar 1 keer! Geweldig zeg, dit was echt te vet!!
Eenmaal weer veilig aan de grond zijn we nog door de jungle gelopen naar een viewpoint, maar helaas door de bewolking was het uitzicht niet zoals deze moest zijn. Dus weer terug naar onder, de boot in naar de andere kant van de rivier. Verder hebben we deze dag niet veel meer gedaan tot 20.30 uur. Toen begon onze 4-weel drive nightsafari. Helaas stelde deze niet zoveel voor en leek het er bijna op zat wel zelf helemaal geen dieren zouden tegenkomen. Maar daar opeens, sprong er een beestje uit de struiken. Wat was het?? Het leek wel een klein katje met vlekken als een panter. Maar het was een: baby bengaalse tijger! Vettt, echt mooi om te zien! Gelukkig dus toch nog iets gezien, maar dan ook iets heel speciaals!

Na onze avonturen in de Taman Negara zijn we met de lokale bus naar de plaats Jerantut gegaan. Wat een belevenis in de bus. De ramen werden dichtgehouden met stukjes karton haha!
Eenmaal aangekomen in Jerantut, zijn we de Jungle Train richting Wakaf Baharu opgestapt! Het was een treinreis van 6 uur, die echt snel omvlogen. Hebben weer foto's van elkaar bekeken, van het mooie uitzicht genoten; zittend in de deur van de trein met de benen buiten hangend, geweldig dat dit hier allemaal kan!
Om 19.00 uur kwam de trein aan, waar we daarna in een taxi zijn gestapt die ons naar onze accommodatie in de stad ( Kota Bharu) gebracht heeft.
Hier hebben we 1 nacht geslapen. De volgende dag hebben we vooral doorgebracht in de shoppingmalls, waar we ook een tondeuse gekocht hebben.
De jongens wilde namelijk de haren kort! En dit hebben ze gedaan ook; onze slaapkamer was net een kapperszaak. Een stoel, een regenponcho aan zodat de haren niet op de kleren kwamen, en de tondeuse in de hand. En daar ging die dan... Eerst heeft Ilse bij Bram het grootste gedeelte eraf gehaald en daarna hebben Roel en Bram bij elkaar alles netjes met de tondeuse bewerkt! En het resultaat mag er zeker zijn! 2 mooie korte koppies! Ideaal voor de verdere reis, dat scheelt weer een hoop gel en kapperskosten haha!!

Om 20.00 uur hebben we de nachtbus richting Singapore gepakt waar de volgende morgen om 10.00 uur aankwamen. De grensovergang verliep weer erg snel en soepel. We kregen weer een nieuwe stempel in ons paspoort voor 90 dagen.
Nu op zoek naar ons hostel dat we via internet geboekt hadden. Na een stukje lopen kwamen we om 10.30 uur aan bij ons hostel. Een leuk gezellig hostel!
We zijn hier 4 nachten gebleven en hebben hier samen kerst gevierd! Maar dit hebben we al in het vorige verhaal geschreven. Singapore is een mooie schone stad met ontzettend veel shoppingmalls!
Alles was ook in kerstsfeer; muziek, overal kerstverlichting, geweldig om mee te maken!
De kerstdagen hebben samen gezellig doorgebracht met uitzicht op de skyline van Singapore, super mooi! We hebben heerlijk gegeten en gedronken! Op tweede kerstdag zijn we zelf naar een eiland gegaan. Sentosa island! We zijn hier met de monorail naar toe gegaan! Het is een soort pretpark op een eiland. De Universal Studios zijn hier ook gevestigd, maar zijn we niet heen gegaan. We hebben heerlijk over het strand gelopen, en lekker rondgewandeld.
De laatste dag in Singapore hebben we een nightsafari gedaan in de ZOO. Er is een hele jungle nagebouwd waar de dieren dus vrij rondlopen. Met een treintje werden we tussen de dieren rondgereden. Mooi om te zien maar we hadden er meer van verwacht. Maar het blijft bijzonder dat zoiets midden in Singapore opgezet is.
Na het vieren van de kerstdagen zijn we voor 1 nacht naar de plaatst Melaka gegaan. Een plaats met veel Nederlandse invloeden. Een gezellige plaats, met veel leuke winkeltjes en straatjes.

Op 28 december zijn we richting Kuala Lumpur gegaan. De laatste bestemming samen! Een heel vreemd gevoel dat de 19 dagen bijna ten einde zijn.
In deze drukke stad hebben we van alles gedaan zoals: lekker rondgeslenterd in de shopping malls, over de markten in Chinatown, Batu Cave bezocht. Dit een grot die je bereikt door 272 trappen te beklimmen. Leuk om te zien, maar niet super super speciaal! Maar het vetste was toch zeker het bezoek aan de Petronas Twin Towers! 31 december om 09.00 uur was het zover! Eerst werden we met de lift naar de 43ste verdieping gebracht; de skybridge! Wauww wat een geweldig gevoel om op de brug tussen de torens te staan zeg! We kregen hier de tijd om een aantal foto's te schieten, en dat hebben we gedaan ook! Maar dit was nog niet alles, want na 41ste verdieping werden we met de lift die 5 tot 6 meter per seconde omhoog ging naar de 86ste verdieping gebracht; het observation deck!! Wowww en dat is hoog! Een heel raar met super vet gevoel om zoo hoog boven de stad te zitten, en wat een uitzicht! Dit was echt super om mee te maken! Maar de klapper op de vuurpijl was toch zeker OUD en NIEUW vieren bij de Petronas Twin Towers.
Om 22.00 uur stonden we op het plein achter de torens, het keek zwart van de mensen. We probeerden een pilsje te scoren, maar niemand dronk hier bier, vanwege het geloof natuurlijk! Hmmm, beetje jammer. Toch hebben we 1 pilsje kunnen scoren, wel een heel duur pilsje maar dat maakt niet uit!
En toen was het zover, het aftellen tot 1 januari. Met meer als 50.000 mensen hebben we van 10 tot 0 afgeteld, en we kunnen niet beschrijven wat voor een gevoel dit geeft, want het was echt ongelofelijk vet!! Dit moet je zelf meegemaakt hebben! Yessss het nieuwe jaar was begonnen met geweldig schitterend mooi vuurwerk! Het vetste wat we ooit gezien hebben, super! We hebben genoten!

En nu zitten we hier, midden in Kuala Lumpur uitkijkend op een drukke straat, met zijn twee! Want we hebben gister afscheid genomen van Roel en Anne. Het was weer erg heftig met vele tranen. Het is zo onwerkelijk dat je 19 dagen samen reist en dan ineens is het voorbij! Dan ben je weer alleen! We zijn nu dikke 4 maanden onderweg, en het is zo snel gegaan. Maar er staan nog hele mooie dingen op onze planning, en hier gaan dan ook echt van genieten! Vanavond om 23.00 uur pakken we de trein richting Bangkok waar we op 4 januari aan zullen komen. Vanaf hier gaan we weer verder plannen, waarschijnlijk gaan we naar Myanmar en anders Laos.

We willen iedereen via deze weg nog een keer bedanken voor de ontzettend leuke reacties die jullie plaatsen op onze site. Dit doet ons erg goed, vooral met de dagen rondom kerst, oud & nieuw is dit fijn om te lezen. Normaal vier je dit thuis met iedereen om je heen, dat hebben we zeker wel gemist, en reizen is echt geweldig maar niet altijd even makkelijk! Maar gelukkig hebben we deze dagen samen met Roel en Anne mogen doorbrengen, het was echt een super tijd; bedankt lieve Roel en Anne!

Tot snel, veel Liefs Bram & Ilse

Merry Christmas and a Happy New Year!!

Lieve lezers van deze site!

Vanuit Singapore willen we jullie allemaal een super gezellig kerstfeest en een spetterend 2012 wensen!
Wij vieren kerst dit jaar voor het eerst zonder onze familie, dit is wel vreemd, maar gelukkig zijn we toch met een deel van de familie samen; Roel & Anne!
Het is een vreemd idee dat wij gewoon 7 uur eerder kerst en oud & nieuw vieren dan in Nederland.
Ook al zitten we aan de andere kant van de wereld, we laten deze speciale dagen niet zomaar voorbij gaan hoor. Op kerstavond hebben we surprise gedaan. We hadden afgesproken om voor 10 S$ iets universeels te kopen. Dus zijn we allemaal gaan shoppen in 1 van de vele grote shoppingmalls hier in Singapore!
Om 21.00 uur hebben we een gezellig restaurantje uitgezocht bij Marina Bay met uitzicht op de geweldige Skyline van Singapore. Eerst heerlijk gegeten, maar al snel kwamen de cadeautjes op tafel, want we konden het niet meer langer volhouden haha!
We hebben een half uurtje gedobbeld; geef je cadeau aan de persoon die links van je zit, ruil je cadeau met iemand naar keuze en ga zo maar door...
Totdat het alarm afging; UITPAKKEN!!
Echt leuk om te zien hoe creatief iedereen geweest is met het kopen van een cadeau. Uiteindelijk had iedereen een leuk cadeau en hadden we toch een kerstgevoel zoals thuis. Misschien zelfs nog een beetje meer, want hier is echt alles verlicht, overal kerstmuziek, echt super mooi!
Dus mensen thuis, wees maar niet bang dat wij geen kerst vieren, want dat doen wij met volle teugen hier. Vandaag; 1ste kerstdag gaan we ook weer ergens lekker eten samen!

Tot zover een stukje kerst vanuit Singapore met enkele foto's om jullie een beetje mee te laten genieten van al het moois wat Singapore te bieden heeft met kerst!
De andere avonturen van Maleisie komen na oud & nieuw op de site! We willen nu volop genieten met Roel en Anne, want het is toch heel speciaal om zover weg toch samen te zijn met familie.

Geniet allemaal van deze mooie gezelligedagen, en hopenlijk blijven jullie onze avonturen in 2012 weer net zoveel volgen als dit jaar, want dat doet ons echt heel goed!
Veel liefs Bram & Ilse

14 dagen zon, zee, strand in Thailand!

Op vrijdag 25 November zijn we de grens van Cambodja gepasseerd richting Thailand. Gelukkig was dit weer geen probleem. 1 stempel voor exit Cambodja, daarna een klein stukje lopen naar de grens van Thailand, hier weer een formuliertje invullen en hoppakee we kregen gelijk een visa voor 15 dagen. Daarna de bus in richting Bangkok.
Nog steeds waren we met 3 andere backpackers die we in Cambodja ontmoet hadden.
Eenmaal in Bangkok aangekomen, werden we gedropt in de buurt van Koh San Road! Dit is DE backpackersbuurt van Bangkok. Mennn, wat een buurt zeg! In een paar seconde zagen we al verschillende Ladyboys voorbij vliegen in de drukke straten vol met hostels.
We dachten dus ook snel een hostel te vinden, maar dit bleek toch niet zo makkelijk te zijn als gedacht.
Al snel kwamen we erachter dat Thailand een stuk duurder was als Cambodja, maar ook een stuk duurder als een paar jaar geleden. Viel dat ff tegen!
Maar goed, weer ff omschakelen, ander land, andere taal, andere muntsoort, andere prijzen!
Na heel wat kamers bekeken te hebben, die echt te duur, te klein en te ranzig voor woorden waren, hebben we besloten om in een luxe hotel te slapen voor 1 nacht. Wel ver buiten budget, maar we waren het zoeken naar een te dure, kleine en ranzig kamer zat, dus dan maar een te duur maar luxe en schoon HOTEL! We besloten om een familiekamer te nemen, precies genoeg voor 5 personen!
In de lift vol spanning kwamen we op de 5de etage aan, en liepen richting onze kamer; wauwwww VETTT!
Een mega kamer met een dikke flat screen tv, maar dat was nog niet alles, want op de 6de verdieping; op het dak van dit hotel was een SWIMMINGPOOL! Dus we hebben gelijk onze tassen gedropt en hebben de hele avond in het zwembad gezeten. Het duurde ff, we beseften dat we OP het dak van een luxe hotel, midden in Bangkok in een zwembad zaten. Haha lache toch!
We hebben hier uiteindelijk 2 nachten geslapen. Na deze 2 nachten hebben we afscheid van elkaar genomen. Vanaf hier gingen we weer allemaal onze eigen weg. Wij samen richting het zuiden van Thailand, het stel uit Arnhem verbleven nog een paar nachten in Bangkok en vertrokken daarna richting Laos, en Esther ging samen met haar vriend verder, die 2 dagen later in Bangkok aankwam.
Vanaf nu weer lekker samen reizen! De trip richting het zuiden begon met een lange busrit vanaf Bangkok richting Chumphon. Dit is een plaats op het vasteland in het zuiden van Thailand. En vanaf hier zijn we op de boot gestapt richting het eerste eiland Ko Samui! We zijn hier 4 nachten gebleven in bungalow aan het strand. We hebben hier niet veel gedaan. Heerlijk gezond, lekker gewandeld, scootertje gehuurd, dus heerlijk relax!
Na deze 4 heerlijke dagen, hebben we de boot richting het tweede eiland genomen; Ko Pha-Ngan!
Het eiland van de Full/Halfmoon party!
Ook hier zijn we weer 4 nachten gebleven. De eerste dag dat we hier aankwamen, was het de dag van de Halfmoonparty!! Dus hier zijn we met een volle pick-up toeristen vanuit ons resort heen gegaan! En het was GREAT! Midden in de Jungle, met heel veel blacklight en glow in the dark, wauww it was AMAZING!
Het is echt zo bijzonder, dat je in een ander land midden in the jungle staat te swingen met honderden andere toeristen en lokale mensen om je heen. Het was dan misschien niet THE FOOLMOONPARTY on the beach, maar Halfmoonparty is ook erg bijzonder kunnen we zeggen!
Na dit bijzonder feest, hebben we de 3 volgende dagen bijna niets gedaan. Alleen maar geslapen, scootertje gehuurd, lekker gegeten en samen menig potjes geduizend op ons balkon. HEERLIJK was dit!
Na deze heerlijke relaxe dagen, zijn we weer op de boot gestapt, nu richting het laatste eiland; Ko Lanta.
Dit was een mooie boot trip en daarna nog een paar uurtjes in de bus. Hier sliepen we ook weer aan het strand in een bungalow. En ook hier hebben we niet veel gedaan! Lekker relax, scootertje gehuurd, sunset en sunrise bekeken en verder niet veel.
Morgen 9 december zit ons 14 daagse eiland avontuur in Thailand er alweer op. We vertrekken namelijk over land met de bus richting West Maleisië naar de plaats Butterworth. En dan zullen we op 14 December Roel en Anne op Langkawi ontmoeten! Hier hebben we echt ontzettend veel zin in!
Samen kerst en oud & nieuw vieren in West Maleisië! Altijd fijn om familie om je heen te hebben met deze dagen.
Tot zover ons Thailand avontuur, we hebben heerlijk genoten van 3 eilandjes in het zuiden van Thailand, maar ook vooral van het mooie weer!
Nu weer op naar een nieuw land, cultuur, taal, muntsoort maar vooral avontuur!!

Veel liefs Bram & Ilse

2 dagen Mekong Delta & Cambodja in 12 dagen!!!

Op Vrijdag 11 November begon onze 2 daagse trip over de Mekong Delta richting Cambodja.
Het begon met een busreis van ongeveer 2 uur richting de Mekong Delta. Hier zijn we op een boot gestapt en hebben we verschillende dingen gezien, o.a. een bijen en krokodillenfarm. Na de middag zat onze boottocht over de Mekong Delta er voor deze dag op en stapten we over op een bus. Deze bus bracht ons in 2 uur naar het plaatsje Chau Doc waar we in een Floating Hotel geslapen hebben.
De volgende ochtend om 7 uur zijn we weer op de boot gestapt om zo de overtocht te maken richting Cambodja. Eerst met een klein speedbootje naar Vietnamese grens om een exit stempel in ons paspoort te laten zetten en daarna een paar honderd meter verder naar de Cambodjaanse grens om een visum voor Cambodja te halen. We hebben in totaal 1 uur op de grens moeten wachten en daarna waren we al in het bezit van een 30 dagen visum voor Cambodja. Zo makkelijk kan het gaan!
We zijn overgestapt op een grotere boot, waar we boven op het dek konden zitten. Ideaal, want het was schitterend weer, dus hebben heerlijk op het dek in het zonnetje gezeten. De tocht over de Mekong Delta was super mooi! Veel kinderen die langs de waterkant stonden te zwaaien, echt leuk!
Om 17.00 uur kwamen we dan eindelijk aan in Phonm Penh.
Yess, de eerste stad in Cambodja! Weer een nieuw land, weer een nieuw avontuur.
Samen met een stel uit Arnhem vonden we al redelijk snel een hostelletje. Hier hebben we onze tassen gedropt en zijn we samen wat gaan eten op de boulevard.
Al snel merkten we dat Cambodja weer heel anders is als Vietnam. De mensen zijn donkerder en er zijn echt ontzettend veel straatkinderen.
Na lekker gegeten en gedronken te hebben, zijn we lekker gaan slapen.
De volgende dag hebben we het Royal Palace bezocht dat midden in de stad ligt. Erg mooie netjes onderhouden tempels. Na een tijdje rondgelopen te hebben zijn we over de lokale markten in de stad gelopen en hebben we natuurlijk weer lekker gegeten en gedronken.
Ook hebben we met het Nederlands stel afgesproken om de volgende dag samen met de tuk tuk een aantal dingen te bezichtigen.
De volgende ochtend om 8.30 uur hebben we dus een tuk tuk geregeld die ons voor $3,- per persoon de hele dag rond reedt.
De eerst plaats waar we stopten was een Shooting range! Hier hebben we met AK47 geschoten! Wauwwwwwww wat een geweld zeg! Niet normaal! Dit was echt een super vette ervaring voor ons allebei. Bram heeft zelfs nog ff automatisch geschoten, trrrrrrrrrrrrrrrrr trrrrrrrrrrrrr. Menn, wat ging dit hard zeg!
Na dit geweld zijn we naar de Killing Fields gegaan. Niet echt een goede volgorde maar goed. Dit was ook echt heel indrukwekkend. We dachten dat de oorlog in Vietnam erg was, maar Cambodja heeft ook echt een trieste geschiedenis! We hebben ongeveer 1,5 uur bij de Killingfields rondgelopen. We hebben hier een audiotour genomen; zo hoor je door een hoofdtelefoon de hele geschiedenis. Dit is echt ontzettend indrukwekkend, vooral omdat je echt op de plaatsen loopt waar het daadwerkelijk gebeurd is. Kippenvel dus. Massagraven van 450 mensen, een boom waartegen kinderen doodgeslagen zijn, een gebouw met duizenden schedels van alle leeftijden. Bah, niet te bevatten wat hier allemaal heeft afgespeeld.
Na dit indrukwekkend bezoek aan de Killing Fields zijn we de tuk tuk ingestapt richting het Tuol Sleng museum. Dit was in de tijd van de oorlog een gevangenis waar dagelijks 100 mensen werden vermoord op een onmenselijke manier. Hier hingen ook veel foto's van gevangen. Vreselijk om te zien op welke manier deze mensen om het leven zijn gekomen. Ook hebben we hier 1 van de 7 overlevenden ontmoet. Het was een oude man; meneer Bou Meng. Hij verkocht hier een boek met zijn verhaal over de oorlog. Op dit moment zijn er nog maar 2 mensen in leven, waarvan hij dus 1 is. Bijzonder om zo iemand dan ook werkelijk te zien.
Na deze indrukwekkende dag zijn we lekker terug gegaan naar ons hostel en hebben we alvast een busticket geregeld voor de volgende dag.
De volgende dag zijn we met de bus richting Kampot gereden. Een mooie rit van ongeveer 5 uurtjes.
Een guesthouse hadden we samen met het stel uit Arnhem en een Amsterdams meisje redelijk snel gevonden. Kampot is een kleine plaats, waar niet veel te doen is. Maar dat is wel lekker, na een grote stad als Phnom Penh. Hier zijn we 2 dagen gebleven en hebben hier vooral met zijn 5en heerlijk bij ons guesthouse in de hangmatten rondgehangen. 1 dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we de omgeving verkend.
Donderdagmorgen 17 november zijn we met een minibus naar de volgende plaats gebracht; Sihanoukville!
Rond de middag kwamen we hier met zijn 5en aan en het eerste beste guesthouse wat we tegen kwamen hebben we gelijk genomen. Op deze plaats zijn we 3 dagen gebleven en hebben vooral op het strand gelegen, lekker niets gedaan, lekker gegeten en gedronken.
3 dagen later hebben we met zijn 5en de nachtbus richting Siem Reap gepakt. In de bus hebben we bijna niet geslapen, omdat het echt een ontzettend slechte hobbelige weg was.
We kwamen hier om 6 uur de volgende ochtend aan. We werden ergens achteraf gedropt, dus moesten een tuk tuk regelen naar het centrum.
Als je weer in een nieuw plaats bent, moet je je altijd weer ff oriënteren. Best lastig af en toe, vooral als je ergens achteraf gedropt wordt, waar je geen straatnamen kunt zien en waar echt tientallen TUK TUK drivers je aan je kop zeuren: TUKTUK TUKTUK!
Maar gelukkig zijn we nu met 5 man sterk. Na flink wat afdingen zijn we toch maar in een TUKTUK gestapt die ons naar het centrum bracht. Uiteindelijk hadden we een guesthouse gevonden.
Hier hebben we onze spullen gedropt en zijn we het centrum ingelopen. Lekker ontbeten en de buurt verkend. Ook hebben een Fishmasage gehad! Jaja, we hebben met onze voeten in een groot aquarium gezeten. De visjes aten de dode huidcellen van onze voeten af. Op het begin echt een vreselijk irritant gevoel, maar na een tijdje werd het wel lekker! We hebben hier een tijdje gezeten en dat voor maar $1,- haha! Verder hebben we nog een Cambodjaanse massage gehad. Helaas was deze niet zo lekker als in Vietnam. En we zijn allebei weer naar de kapper gegaan voor maar $3 per persoon. Dus het was echt een verwendagje voor ons allebei. Af en toe heb je dat nodig. Vooral na het reizen met de slaapbussen, waar je bijna geen oog dicht doet.
De volgende 2 dagen hebben we de Tempels van Angkor Wat bezocht. De eerste dag hebben we de dichtstbijzijnde tempels op de fietst bezocht. Dit waren Angkor Thom en Angkor Wat. En de tweede dag zijn we om 4.30 uur met de tuk tuk richting Angkor Wat gereden om zonsopgang te kijken. En daarna hebben we nog wat tempels bekeken die verderop lagen. Het waren 2 hele warme, vermoeide maar mooie dagen! Je leest en hoort dat Angkor Wat het mooiste is, maar wij vonden beide Angkor Thom het mooiste. Dit moet je echt met eigen ogen gezien hebben, wil je hier een gevoel bij krijgen.
Maar we hebben zeker genoten van Siem Reap!!
Woensdag 23 November zijn we met de boot richting Battambang gegaan. We zouden eingenlijk om 06.00 uur opgehaald worden, maar dit werd zeker 1,5 uur later. Waardoor we dus ook pas 2 uur later dan gepland met de boot vertrokken. De reden: de koppeling van onze taxibus was kapot. We hebben dus de hele rit van ons Guesthouse naar de haven in de eerste versnelling gereden! Jaja, het kan hier allemaal! Het was erg vroeg, maar we hebben ontzettend gelachen. In Nederland zou je dit echt niet meemaken, maar hier rijdt de bus gewoon door als de koppeling kapot is. En gaat zonder probleem langs de hotels om nog meer mensen op te halen die ook met de boot mee moesten.
Eenmaal bij de haven aangekomen moesten we de boot op. Ze hadden ons verteld dat er ongeveer 25 mensen op konden. Maar uiteindelijk waren het er in totaal iets van 75! Overvol dus, maar wij hadden gelukkig nog een plaats achter op de boot kunnen bemachtigen. Deze boottocht duurde 7 uur! Maar het was echt schitterend! Geweldig mooi! We kwamen langs lokale dorpjes langs het water, waar kinderen weer naar buiten renden om naar ons te zwaaien, waar lokale mensen zich zelf wasten in de vieze rivier, waar lokale mensen op de rivier hun maaltijd probeerden te vangen. Een geweldig mooie tocht om nooit meer te vergeten!
En zo kwamen we dus 7 uur later aan in alweer de laatste plaats in Cambodja; Battambang!
We hebben hier vandaag een ritje gemaakt met de bamboetrein. Ook weer een hele ervaring op zich. We hebben een rit van ongeveer 14 km gemaakt met deze trein, nou ja trein, haha! Het zijn 2 losse onderstellen met een bamboeplateau erbovenop dat aangedreven wordt door een motor. Geweldig om meegemaakt te hebben. We reden over het spoor, en als er tegenliggers aankwamen, tilden ze de onderstellen met het bamboeplateau van de rails en konden we er weer langs. Voor degene die er nog geen goed beeld bij hebben; ff googlen naar Bamboetrein Battambang!
En zo eindigt ons 12 daags avontuur in Cambodja!
We hadden verwacht dat we hier ongeveer een maand zouden zijn, maar helaas is Cambodja niet zo heel makkelijk om te reizen. Er zijn hier ook weer een aantal plaatsen waar je als toerist naar toe kunt. En buiten deze plekken is het lastig reizen, omdat er in dit land ook nog veel landmijnen liggen .Dus sommige gebieden zijn dus ook niet toegestaan voor toeristen.
We hadden graag nog meer van het binnenland gezien en wat minder toeristische plekken, maar dat zat er bij dit land niet in. Ondanks dit hebben we weer veel gezien, meegemaakt, beleefd, en leuke mensen ontmoet!
Nu gaat ons avontuur verder richting Thailand; Bangkok. We vertrekken zometeen, met de bus de grens over. We zullen in 14 dagen vanaf Bangkok naar het zuiden reizen tot in Langkawi ( West Maleisië).
Hier gaan we op 14 december Roel en Anne ontmoeten, om samen met hun tot 2 januari door West Maleisie te trekken.
We hebben onze planning een beetje omgegooid, maar we hebben ontzettend veel zin om samen met Roel & Anne kerst en oud & nieuw te vieren! Altijd fijn om familie in de buurt te hebben met deze dagen.
Dit was ons avontuur in Cambodja, tot het volgende verhaal.

Veel Liefs Bram & Ilse

De reis richting het zuiden van Vietnam!!

Na een 14 uur durende trip met de slaapbus vanuit Hanoi, zijn we in Hue aangekomen.
Hue is het culturele en spirituele hart van Vietnam. Hier kun je dus veel Pagodes, Tempels en Tombs bekijken.
Na het droppen van onze spullen in ons nieuwe verblijf hebben we dan ook gelijk een tour geboekt richting de bezienswaardigheden voor de volgende dag.
Maar nu eerst Hue verkennen te voet. We hebben heerlijk rondgeslenterd langs de Parfum Rivier en hebben ook nog een bezoekje gebracht aan de bekende Citadel. Deze staat op de lijst van Unesco World Heritage! Kunnen we deze ook weer van ons lijstje afstrepen haha.
Het is een rustige stad liggend aan de beroemde Parfum Rivier, maar het heeft de gezelligheid van een groot dorp.
S' avonds hebben we weer lekker gegeten en zijn we daarna op zoek gegaan naar een bar. Onderweg kwamen we nog 3 Engelse jongens tegen die ook meegegaan zijn. Het was een erg gezellige avond!
De volgende dag om 08.00 uur begon onze Sightseeing tour! We zijn op een Drakenboot gestapt, die ons voor de middag langs een aantal bezienswaardigheden leidde. De boot lag op verschillende plaatsen aan, zodat we alles rustig konden bezoeken en natuurlijk weer mooie foto's konden maken. Helaas was het weer ons vandaag niet zo goed gezind, en kwam de paraplu vaak tevoorschijn.
Na de middag hebben we onze tour voortgezet in een bus die ons langs een aantal bezienswaardigheden leidden. Ook hiermee hebben we een aantal stops gemaakt om weer wat kiekjes te schieten.
Om 16.00 uur waren we weer terug bij ons hotel en zat onze culturele, maar ook de laatste dag in Hue erop.

De volgende morgen vertrokken we weer met de bus naar onze volgende bestemming; Hoi An!
Deze dag zijn we precies 2 maanden onderweg. We hebben in die 2 maanden zo ontzettend veel gezien en meegemaakt dat het net lijkt of we al veel langer aan het reizen zijn. Maar alles wendt, alleen weten we niet altijd meer welke dag het is haha! Gelukkig staan er nog een aantal maanden voor de deur, want dit bevalt ons echt zeer goed.
Net naar de middag kwamen we aan in Hoi An. Dit is echt een super gezellige oude plaats, dat zelfs op de lijst van Unesco World Heritage staat!
Nadat we een hotelletje gevonden hadden zijn we gelijk richting het oude centrum gelopen. Hier liggen veel gezellige restaurantjes en winkeltjes langs het water. We hebben hier uren rondgewandeld. De oude uitstraling van dit plaatsje maakt het echt erg gezellig. S' avonds is alles mooi verlicht met mooie lantaarns; wat een gezelligheid!!
De volgende dag hebben we ook heerlijk rondgewandeld, lekker gegeten en gedronken en verder niet veel gedaan. Helaas regende het deze dag behoorlijk veel, maar zijn we gewoon op onze slippertjes met paraplu een lekker stuk gaan wandelen, want koud is het totaal niet. Dit is echt een plaats om heerlijk bij te komen, lekker niets te doen!

Op 2 november om 18.00 uur hebben we deze gezellige plaats verlaten en zijn we op de bus gestapt richting Nha Trang om hier de volgende morgen rond 07.00 uur aan te komen.
Het was een verschrikkelijke rit, met veel, heel veel hobbels en gaten in de weg, waardoor we dus bijna uit bedje trilden. We hebben dus ook bijna geen oog dichtgedaan.
Ondanks de hele slechte wegen, waren we de volgende morgen om 06.00 uur op onze volgende bestemming; Nha Trang. Ook wel 1 van DE strandbestemmingen van Vietnam genoemd.
Nadat we een hotel gevonden hadden in de buurt van het strand hebben we eerst heerlijk wat uurtjes bijgeslapen, aangezien het toch nog heel vroeg was vielen we zo in slaap.
Rond de middag hebben we een heerlijke strandwandeling gemaakt. Het strand was mooi, maar het water was zeker niet helder en de golven waren enorm hoog en sterk. Dus zwemmen zat er voor ons helaas niet in. Maar heerlijk relaxen op het strand was ook geen straf! Het weer was prima, dus hebben heerlijk genoten. 's Avonds hebben we heerlijk wat gegeten in een Italiaans restaurantje en daarna nog wat gedronken bij een gezellige pub!

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we heerlijk langs de kust getoerd. Het was ontzettend warm, dus lekker uitwaaien op de scooter was erg fijn. Na een aantal kilometers gereden te hebben kwamen we bij een haven uit waar de vissersboten met hun vangt binnen kwamen. Hier zijn we dus een kijkje gaan nemen. Wowww wat kwamen hier veel vissersboten binnen! We hebben hier onze ogen uitgekeken. De mannen kwamen van zee met hun vangst en de vrouwen stonden op de wal te wachten om de vis de sorteren en gelijk te verkopen. En daar liepen we dan tussen de viswijven met onze slippertjes haha. Het stonk ontzettend maar het was geweldig om te zien. Er lagen zelfs 2 flinke haaien op de kant, helaas al zonder vinnen, want die hadden ze al verkocht voor de soep!
Na een hele tijd hier rondgelopen te hebben zijn we met ons scootertje richting het strand gereden. Hier hebben we de scooter geparkeerd en hebben we heerlijk op het strand gezeten.
Het viel ons op dat veel mensen na het werk of school lekker naar het strand toe komen om hier ff lekker uit te waaien of samen een potje voetbal te spelen. Jong of oud, iedereen doet gewoon mee, zo gemoedelijk allemaal!!
Na zonsondergang hebben we de scooter teruggebracht, hebben we wat gegeten en gedronken in de gezellige straat en hebben we voor de volgende dag een super goedkope boot trip geboekt.

De volgende ochtend regende het helaas, maar de boot trip ging toch door. Ach ja, voor € 4,50 een hele dag op de boot zitten om een paar eilandjes te zien was niet verkeerd.
Onderweg zijn we een aantal keren gestopt en zijn we van boord gegaan. Helaas hebben we door het weer niet veel vissen gezien, maar het was een ontzettend gezellige trip. De gidsen deden er alles aan om ons een gezellige dag te bezorgen. Van cocktails in het water, boy band, heerlijke Vietnamese lunch tot lady boy, we hebben ons erg goed vermaakt.
S' avonds hebben we nog over een gezellige markt gelopen, lekker gegeten en gedronken. Dit was alweer de laatste dag in Nha Trang.

De volgende morgen hadden we om 08.00 uur de bus richting Mui Ne.
En dit werd een busrit om nooit te vergeten. Vreselijk! Wat waren we blij dat we beide levend in Mui Ne aankwamen. De buschauffeur reedt met gevaar voor ons leven van rechts naar links, vol gas door de bocht, in de vrij van steile bergen en ga zo maar door. We hebben nog nooit zo hard gezweet als die 5 uur! Maar ook dat hebben we weer meegemaakt EN overleefd, THANK GOD, WE SURVIVED THAT TRIP!
Nadat we een hotel met zwembad aan het strand gevonden hadden, hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen.
We zijn 2 nachten Mui Ne ( maar liefst 1 straat) gebleven. Hier hebben we heerlijk gerelaxt, lekker gezwommen in het zwembad, scooter gehuurd, lekker rondgetoerd, het vissers dorp en zandduinen bezocht.

Dinsdag 8 november hebben we om 8.30 uur de bus gepakt richting Ho Chi Minh City! Na Hanoi de grootste stad van Vietnam! Na een fijne, veilige busrit van 6 uur kwamen we in de stad aan. Gelukkig gelijk in het goede gedeelte zodat we meteen op zoeken konden gaan naar een hotel. Al snel hadden we er 1 gevonden, tassen gedropt en gelijk de stad verkennen. Het was wel weer ff wennen om in een super drukke stad te zijn. Met ontzettend ( nog meer als in Hanoi) veel scooters!
Ho Chi Minh is een stad met veel geschiedenis! We hebben daarom dus ook een bezoekje gebracht aan het oorlogsmuseum. Pfff wat hebben die Vietnamezen een heftige oorlog meegemaakt zeg! En wat maakte dat museum ontzettend veel indruk op ons. We houden beide absoluut niet van geschiedenis, maar dit was zo indrukwekkend! Het kwam echt hard binnen, al die verhalen, al die foto's. Wat hebben die Amerikanen toch veel verwoest. En nog steeds zijn hier de gevolgen van te zien, ongelofelijk!
Verder hebben we ook de Cu Chi Tunnels bezocht. Dit zijn de tunnels ( 250 km lang) die de Vietnamezen gegraven hebben in de oorlog. Het heeft 15 jaar geduurd voordat deze klaar waren en hier zaten zij verscholen voor de Amerikanen.
Verder hebben we lekker rondgeslenterd door deze grote stad. Beide vonden we deze stad mooier, gezelliger en indrukwekkender dan Hanoi!

Hier eindigt bijna ons schitterend avontuur door Vietnam. Morgen hebben we nog een 2 daagse trip over de Mekong Delta die ons naar Cambodja brengt. We zullen dit keer de grens met de boot oversteken! De boottocht vanaf de Vietnamese grens naar de grens van Cambodja duurt ongeveer 7 uur.
We passeren de grens nu WEER met een ander vervoersmiddel. Het vliegtuig, de trein en bus hebben we al gehad, dus deze keer is wel heel speciaal met de boot! We zijn dan ook erg benieuwd hoe dit ons gaat bevallen.

Zo, hier eindigt dan bijna ons avontuur door Vietnam. Wat een schitterend veelzijdig land!
Ontzettend aardige bevolking!
Ontzettend veel scooters!
Ontzettend indrukwekkende geschiedenis!
Ontzettend mooie natuur!

We love Vietnam!!

Liefs Bram & Ilse.

8 daagse motortrip Noord Vietnam

Woensdag 19 oktober begon ons avontuur op de motor! Beide waren we best gespannen, maar hadden er ontzettend veel zin in. Na het verzamelen van alle spullen voor deze trip en kennis gemaakt te hebben met onze gids Tan ( 28 jaar), stapten we de motor op. En nu eerst het verkeer in de drukke stad Hanoi zien te overleven, ahhhhhhhhh!
Onze gids vertelde dat het spitsuur al voorbij was en dat we hem gewoon moesten volgen haha! Spitsuur voorbij?? Volgens ons is het hier altijd spitsuur!!
Eenmaal de stad uit viel het allemaal reuze mee. Gewoon met het verkeer meerijden, je hoofd alle kanten op draaien en zorgen dat je de scooters, motors, auto's, fietsers, voetgangers, trucks, honden en ossen ontwijkt, dat is alles!! Gelukkig rijdt je hier niet hard, 70 op de snelweg is het snelste! Dus je kunt makkelijk alles ontwijken als je goed oplet.
Eenmaal de stad uit reden we door een prachtige omgeving. En hier reden we dan, op onze motortjes in Vietnam; dat is pas genieten!
Na onze eerste drinkstop reden door de prachtige theeplantages, geweldig om te zien. Natuurlijk zijn we hier ff gestopt om wat foto's te maken. Onze gids stopte bij speciale fotoplekken, waar we onze kiekjes vast konden leggen, maar we konden overal stoppen waar we wilden onderweg. Dat was erg fijn, omdat je natuurlijk niet altijd het zelfde mooi vindt. Maar de gids speelde al snel in op onze wensen!
Na een prachtige weg door de theeplantages, met veel scherpe bochten, kwamen we aan bij een off road pad! Oeps, ff slikken maar gewoon racen!! Hobbel, hobbel, hobbel hier een kuil ontwijken, daar een kuil, hoppaaa gelanceerd, broeeeeeeeeemm berg op en berg af! Hahaha, erg vet, maar wel erg modderig, dus goed opletten.
En toen, toen kwamen we uit bij een PRACHTIG meer, wauwwww, zo mooi. We hebben hier zonsondergang gekeken. Er zaten locals in hun bootjes te vissen, erg leuk om te zien. Ff een relaxmomentje naar een heftig hobbel pad.
Toen de zon eenmaal onder was , zijn we een stuk over het hobbelig pad terug gereden, maar nu richting onze eerste homestay.
Dit was het gebied van de Dao people. Ze dragen nog traditionele kleding, leven in grote zelfgemaakte houten hutten. En hier sliepen we dus, een heel avontuur. Super om dit mee te maken. We werden verwelkomt door de vrouw in prachtige kleding. We kregen onze hut aangewezen waar we samen met onze gids sliepen. Mega groot, er konden wel 20 mensen slapen. Voor ons lag er een matras, kussen en klamboe klaar, erg knus dus!
Na ons opgefrist te hebben, mochten we aanschuiven voor het diner. Dit was in de hut van de familie. Er lag een groot kleed op de grond waar we met zijn allen op moesten gaan zitten. De man gaf ons allemaal een borrelglaasje en schonk voor iedereen ricewine in! Dit is een likeur met een hoog alcoholpercentage, dat hier zelf gestookt wordt! En toen ging het zo: Haii Baii Sooo en in 1 keer het sterke spul achterover gieten. Iew sterk zeg! Als snel volgden er nog een paar glaasjes, dit is heel normaal hier. Ze noemen het ook wel Happy Water haha. We zijn naar 4 glaasjes toch maar gestopt, poee zeg, we kregen het er warm van. En onze maag stond in de fik haha. Toch maar overgegaan op bier.
Al snel kwam de vrouw met het eten. Dit werd geserveerd in allemaal apparte kommetjes. Hier moesten we dus samen van eten. Het had wel iets, om gezellig samen op de grond uit dezelfde kommetjes te eten. Na een gezellige avond met heerlijk lokaal eten ( hmm lekkere springrolls) en lokaal drinken zijn we richting onze hut gegaan. Het was pikkedonker en hoorde alleen maar vogels, krekels en nog vele andere dieren. Wauwww dat is pas lekker in slaap vallen.
De volgende dag hadden we om 07.00 uur ontbijt. Lekkere crêpes met banaan en papaja, dit was lekker!!
Vandaag stonden 180 km op de planning. Dus hup de motor op en rijden maar. We reden weer door een machtig mooie omgeving van rijst terrassen! SCHITTEREND, dit was echt het einde. Wauw wat hebben we genoten en ontzettend veel foto's gemaakt.
We reden door oude dorpjes, waar je het echte arme leven ziet. Onderweg rennen kinderen naar de straat om naar je te zwaaien en schreeuwen. Ze zien hier niet vaak toeristen dus vinden het helemaal geweldig als ze een motor aan horen komen en rennen dus zo hard mogelijk naar de straat toe om kei hard: HELLOOO te roepen en te zwaaien. Dit is toch prachtig, zo mooi om mee te maken. Kippenvel gewoon! Wat we onderweg allemaal zagen heeft echt ontzettend veel indruk op ons gemaakt!
Wat ons vooral opviel was het arme leven, hoe hard ze elke dag weer met de hele familie werkten, maar vooral de vrouwen! Vrouwen met de kinderen op hun rug geknoopt stonden gewoon op het land te ploegen, rijst te oogsten, onvoorstelbaar! Ze hebben hier bijna niets, maar zijn dan ook met heel weinig; alles wat ze hebben tevreden! Zooo mooi!
Ontzettend mooi om te zien, maar wel heftig! Hier wordt je ff met de neus op de feiten gedrukt, hoe goed wij het hebben in Nederland. Belachelijk goed eigenlijk, en het is nooit genoeg, we willen altijd meer. Nou, wij denken nu wel ff anders!
Na een prachtige motor rit kwamen we dit keer aan bij ons hotel. Iets meer luxe, maar niet veel. Dit vonden we helemaal niet zo leuk, we verlangden terug naar de homestay. Gek he, maar dat went heel snel. Het is veel gezelliger, ook al kun je niet goed communiceren met de local people omdat ze geen woord engels spreken, het is veel gezelliger en warmer.
Na een koude douche, hebben we samen met onze gids in een lokaal restaurantje gegeten!
Daarna weer lekker op tijd naar bed, want dit vreet echt energie! Je ziet zoveel, zoveel indrukken, zoveel mooie dingen, zoveel mooie ervaringen, dan wordt je vanzelf moe.
De derde dag zijn we vooral door de bergen gereden, weer machtig mooi! We hebben de scherpste bochten ooit gemaakt met de motor, en dit op een hele slechte weg! Elke seconde moet je geconcentreerd op de motor zitten, want de wegen zijn niet super. Maar dat is weer avontuur!
In deze trip hebben we al meer ervaring op gedaan, dan thuis in een paar jaar. Zoveel bochtenwerk hebben we nog nooit gedaan haha!
Vandaag sliepen we gelukkig weer in een homestay, dit keer bij de Tay people. De homestay lag midden tussen de rijstvelden, geweldig mooi! We hebben hier ook met volle teugen genoten, lekker gegeten en erg veel foto's gemaakt!
De volgende dag, hebben we weer een trip gemaakt door de bergen, maar toch weer een hele andere omgeving! Overal waar we rijden is het machtig mooi. Het is echt genieten!
We stopten hoog in de bergen op een plek waar de wietplanten langs de weg stonden. Wiet is verboden in Vietnam, maar de bergstammen hier, roken dit elke dag en maken hier zelfs kleding van. Het is hier ook heel normaal dat kinderen van ongeveer 14 jaar trouwen en als snel daarna kinderen krijgen. En dan ook nog meestal met naasten familie. Onvoorstelbaar toch??
In de tijd dat we stil stonden voor het maken van foto's kwamen er al snel een aantal kinderen naar ons toe, het werden er steeds meer. Ze spreken geen Vietnamees, maar een eigen taal. Dit was erg bijzonder. Hier hebben we voor de eerste keer onze ballonnen tevoorschijn gehaald. Bram heeft voor elk kind een ballon opgeblazen, ze waren hier helemaal gelukkig mee. Zie foto!!
Daarna weer onze motor op om onze trip door de prachtige bergen te vervolgen.
Dit keer sliepen we weer in een hotel met kei harde bedden! We verlangend dus weer naar de homestay haha!
De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan om de lokale markt te bezoeken die naast ons hotel lag. Deze markt is elke zondag. Hier verkopen de locals de gekste dingen. Mensen die in de bergen wonen, lopen zaterdag met hun hele hebben en houwen aan, om zo op zondag op tijd bij de markt aan te komen, om hun handelswaar te verkopen. Ze dragen hier allemaal traditionele kleding. De vrouwen prachtige kleuren, en de mannen in het zwart of blauw.
Deze markt is dus echt alleen maar bestemd voor mensen met een sterke maag! We dachten dat China erg was, maar dit sloeg echt alles!
Het was net een veemarkt, de boeren stonden met hun ossen, stieren, varkens, geiten, honden, ganzen, duiven en eenden op straat om deze te verkopen. Een prachtig gezicht om te zien! De vrouwen verkochten, stukken vlees, groente, fruit en kruiden. We hebben hier ontzettend veel mooie maar ook ranzige dingen gezien. We besparen jullie de details van de gruwelijke achtervolging van een man die een hond probeerden te doden met een dikke steen.
Mennn, wat heeft deze markt veel met ons gedaan. Na het zien van deze dingen ga je toch heel anders denken. Ook dat het in Nederland echt over de top is! Vooral met hygiëne, liefde voor dieren etc.
De dagen die volgden waren onbeschrijfelijk! We hebben heel wat kilometers gemaakt op onze motortjes, in 8 dagen hebben we 1320 km gereden! Een hele belevenis. We hebben de gekste dingen gezien en gegeten. Zelfs sprinkhaan, jaja wij hebben sprinkhaan gegeten, het heeft even geduurd voordat we het aan durfden maar we hebben het gedaan. Het was een snack bij het bier en het smaakte erg crispy!
We hebben teveel meegemaakt in 8 dagen om in dit verhaal te beschrijven. We willen niet dat langdradig wordt voor jullie, dus daarom stoppen we nu met schrijven.
We zullen deze trip echt nooit vergeten en dit zal dan ook echt 1 van de, of misschien wel de mooiste ervaring van onze hele reis zijn! Als toetje voor jullie; een kleine selectie van de vele prachtige foto's die we gemaakt hebben!
De motortrip was een flinke hap uit ons budget, dus we gaan nu op budgettour richting het zuiden! Eens kijken hoe ons dat bevalt.
Heel veel liefs en tot het volgende verhaal.

Bram & Ilse

Vietnam;Hanoi!!

Beste allemaal!

Yesss, het eerste verhaal vanuit Vietnam!
Op 15 oktober om 8.40 uur vertrokken we met de bus vanuit Nanning richting Hanoi. Deze bustrip heeft 8 uur geduurd. De tijd vloog voorbij. Na een uurtje of 4 rijden kwamen we aan bij de grens.Hier moesten we de bus uit, met onze backpackers.
We werden met een grote golfkar naar de paspoort controle gebracht! Ff lief lachen, en ja hoor we kregen beidealsneleen stempel voor exit China.Daarna moesten de backpackers nog ff door de scanner. Niemand keek op het scherm wat erin zat, ze waren lekker aan het kletsen, haha easy dus!
Daarna weer de golfkar in, op naar de Vietnamese controle! Paspoorten afgeven, weer ff lief lachen, en ja hoor, binnen 5 minuten hadden we een stempel op ons visum van Vietnam.
Tassen weer door de scanner, weer hetzelfde verhaal, niemand die keek. En hup de bus in; YESSS we zijn in Vietnam!!
Zo makkelijk kan een grenscontrole tussen 2 landen dus gaan! Dit hadden we niet verwacht!
Nu weer een paar uur in de bus, beetje slapen, beetje lezen, lekker naar buiten kijken en genieten van een nieuwe omgeving!
Onderweg naar Hanoi hebben we 2 grote ongelukken,gezien. 1 bus die op zijn kant in de greppel lag, en een fietser die onder de vrachtauto lag ( dood).
WELKOM IN HANOI!!
Eenmaal aangekomen in Hanoi, hebben we een taxi aan gehouden, om naar ons hostel te gaan!
Ahhhhhhhhhh wat een drukte, niet normaal, gekkenhuis!! Zoveel scooters hebben we nog nooit bij elkaar gezien!
Hoe steek je veilig over??
* Kijk naar rechts en links, ( je ziet overal waar je kijkt 10000 scooters op je af komen), loop dan heel rustig van de ene naar de andere kant van de straat, kijk af en toe naar rechts en links of er niemand tegen je aan rijdt, maar loop vooral rustig door! VOORAL NIET RENNEN want dan overleef je dit niet

Wink
De afgelopen dagen hebben we alleen maar lekker rondgeslenterd, Vietnamese loempia's gegeten( JAJA Milou, die zijn ERGGGG LEKKER),maar vooral veelmooie foto's gemaakt!
Het is een erg drukke stad, leuk voor een paar dagen, maar meer niet!
Daarom hebben we een motortrip richting het Noorden van Vietnam geboekt bij eenorganisatie die we op internet gevonden hebben.
Samen met een gids hebben weeen mooie route van 8 dagensamengestelddoor een deel van het Noorden van Vietnam. We laten onze backpackers achter bij het bedrijf en nemen alleen het nodige mee! Echt avontuur dus!
Bram rijdt op een Minsk 125cc en Ilse op een Honda Wave125cc ( soort motorscooter).
Ilse kan bij de Misk namelijk niet met de voeten aan de grond
Laughing
Morgen om 08.00 uurvertrekken we en op 26 oktober zijn we rond 16.00 uur weer terug in Hanoi. We zullen erg veel gaan zien van de locale bevolking, dat is ook wat we willen en leuk vinden! We slapen daarom ook bij Vietnamese mensen thuis, rijden door een prachtig landschap, dus dan zien we het ECHTE VIETNAM! Niet alleen maar de toeristische plekken, want dat zijn we een beetje moe haha!
Tot zover Hanoi!
Over een dag of 10 zullen we hopenlijk een prachtig verhaal en foto's plaatsen van onze motortrip!