Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

De reis richting het zuiden van Vietnam!!

Na een 14 uur durende trip met de slaapbus vanuit Hanoi, zijn we in Hue aangekomen.
Hue is het culturele en spirituele hart van Vietnam. Hier kun je dus veel Pagodes, Tempels en Tombs bekijken.
Na het droppen van onze spullen in ons nieuwe verblijf hebben we dan ook gelijk een tour geboekt richting de bezienswaardigheden voor de volgende dag.
Maar nu eerst Hue verkennen te voet. We hebben heerlijk rondgeslenterd langs de Parfum Rivier en hebben ook nog een bezoekje gebracht aan de bekende Citadel. Deze staat op de lijst van Unesco World Heritage! Kunnen we deze ook weer van ons lijstje afstrepen haha.
Het is een rustige stad liggend aan de beroemde Parfum Rivier, maar het heeft de gezelligheid van een groot dorp.
S' avonds hebben we weer lekker gegeten en zijn we daarna op zoek gegaan naar een bar. Onderweg kwamen we nog 3 Engelse jongens tegen die ook meegegaan zijn. Het was een erg gezellige avond!
De volgende dag om 08.00 uur begon onze Sightseeing tour! We zijn op een Drakenboot gestapt, die ons voor de middag langs een aantal bezienswaardigheden leidde. De boot lag op verschillende plaatsen aan, zodat we alles rustig konden bezoeken en natuurlijk weer mooie foto's konden maken. Helaas was het weer ons vandaag niet zo goed gezind, en kwam de paraplu vaak tevoorschijn.
Na de middag hebben we onze tour voortgezet in een bus die ons langs een aantal bezienswaardigheden leidden. Ook hiermee hebben we een aantal stops gemaakt om weer wat kiekjes te schieten.
Om 16.00 uur waren we weer terug bij ons hotel en zat onze culturele, maar ook de laatste dag in Hue erop.

De volgende morgen vertrokken we weer met de bus naar onze volgende bestemming; Hoi An!
Deze dag zijn we precies 2 maanden onderweg. We hebben in die 2 maanden zo ontzettend veel gezien en meegemaakt dat het net lijkt of we al veel langer aan het reizen zijn. Maar alles wendt, alleen weten we niet altijd meer welke dag het is haha! Gelukkig staan er nog een aantal maanden voor de deur, want dit bevalt ons echt zeer goed.
Net naar de middag kwamen we aan in Hoi An. Dit is echt een super gezellige oude plaats, dat zelfs op de lijst van Unesco World Heritage staat!
Nadat we een hotelletje gevonden hadden zijn we gelijk richting het oude centrum gelopen. Hier liggen veel gezellige restaurantjes en winkeltjes langs het water. We hebben hier uren rondgewandeld. De oude uitstraling van dit plaatsje maakt het echt erg gezellig. S' avonds is alles mooi verlicht met mooie lantaarns; wat een gezelligheid!!
De volgende dag hebben we ook heerlijk rondgewandeld, lekker gegeten en gedronken en verder niet veel gedaan. Helaas regende het deze dag behoorlijk veel, maar zijn we gewoon op onze slippertjes met paraplu een lekker stuk gaan wandelen, want koud is het totaal niet. Dit is echt een plaats om heerlijk bij te komen, lekker niets te doen!

Op 2 november om 18.00 uur hebben we deze gezellige plaats verlaten en zijn we op de bus gestapt richting Nha Trang om hier de volgende morgen rond 07.00 uur aan te komen.
Het was een verschrikkelijke rit, met veel, heel veel hobbels en gaten in de weg, waardoor we dus bijna uit bedje trilden. We hebben dus ook bijna geen oog dichtgedaan.
Ondanks de hele slechte wegen, waren we de volgende morgen om 06.00 uur op onze volgende bestemming; Nha Trang. Ook wel 1 van DE strandbestemmingen van Vietnam genoemd.
Nadat we een hotel gevonden hadden in de buurt van het strand hebben we eerst heerlijk wat uurtjes bijgeslapen, aangezien het toch nog heel vroeg was vielen we zo in slaap.
Rond de middag hebben we een heerlijke strandwandeling gemaakt. Het strand was mooi, maar het water was zeker niet helder en de golven waren enorm hoog en sterk. Dus zwemmen zat er voor ons helaas niet in. Maar heerlijk relaxen op het strand was ook geen straf! Het weer was prima, dus hebben heerlijk genoten. 's Avonds hebben we heerlijk wat gegeten in een Italiaans restaurantje en daarna nog wat gedronken bij een gezellige pub!

De volgende dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we heerlijk langs de kust getoerd. Het was ontzettend warm, dus lekker uitwaaien op de scooter was erg fijn. Na een aantal kilometers gereden te hebben kwamen we bij een haven uit waar de vissersboten met hun vangt binnen kwamen. Hier zijn we dus een kijkje gaan nemen. Wowww wat kwamen hier veel vissersboten binnen! We hebben hier onze ogen uitgekeken. De mannen kwamen van zee met hun vangst en de vrouwen stonden op de wal te wachten om de vis de sorteren en gelijk te verkopen. En daar liepen we dan tussen de viswijven met onze slippertjes haha. Het stonk ontzettend maar het was geweldig om te zien. Er lagen zelfs 2 flinke haaien op de kant, helaas al zonder vinnen, want die hadden ze al verkocht voor de soep!
Na een hele tijd hier rondgelopen te hebben zijn we met ons scootertje richting het strand gereden. Hier hebben we de scooter geparkeerd en hebben we heerlijk op het strand gezeten.
Het viel ons op dat veel mensen na het werk of school lekker naar het strand toe komen om hier ff lekker uit te waaien of samen een potje voetbal te spelen. Jong of oud, iedereen doet gewoon mee, zo gemoedelijk allemaal!!
Na zonsondergang hebben we de scooter teruggebracht, hebben we wat gegeten en gedronken in de gezellige straat en hebben we voor de volgende dag een super goedkope boot trip geboekt.

De volgende ochtend regende het helaas, maar de boot trip ging toch door. Ach ja, voor € 4,50 een hele dag op de boot zitten om een paar eilandjes te zien was niet verkeerd.
Onderweg zijn we een aantal keren gestopt en zijn we van boord gegaan. Helaas hebben we door het weer niet veel vissen gezien, maar het was een ontzettend gezellige trip. De gidsen deden er alles aan om ons een gezellige dag te bezorgen. Van cocktails in het water, boy band, heerlijke Vietnamese lunch tot lady boy, we hebben ons erg goed vermaakt.
S' avonds hebben we nog over een gezellige markt gelopen, lekker gegeten en gedronken. Dit was alweer de laatste dag in Nha Trang.

De volgende morgen hadden we om 08.00 uur de bus richting Mui Ne.
En dit werd een busrit om nooit te vergeten. Vreselijk! Wat waren we blij dat we beide levend in Mui Ne aankwamen. De buschauffeur reedt met gevaar voor ons leven van rechts naar links, vol gas door de bocht, in de vrij van steile bergen en ga zo maar door. We hebben nog nooit zo hard gezweet als die 5 uur! Maar ook dat hebben we weer meegemaakt EN overleefd, THANK GOD, WE SURVIVED THAT TRIP!
Nadat we een hotel met zwembad aan het strand gevonden hadden, hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen.
We zijn 2 nachten Mui Ne ( maar liefst 1 straat) gebleven. Hier hebben we heerlijk gerelaxt, lekker gezwommen in het zwembad, scooter gehuurd, lekker rondgetoerd, het vissers dorp en zandduinen bezocht.

Dinsdag 8 november hebben we om 8.30 uur de bus gepakt richting Ho Chi Minh City! Na Hanoi de grootste stad van Vietnam! Na een fijne, veilige busrit van 6 uur kwamen we in de stad aan. Gelukkig gelijk in het goede gedeelte zodat we meteen op zoeken konden gaan naar een hotel. Al snel hadden we er 1 gevonden, tassen gedropt en gelijk de stad verkennen. Het was wel weer ff wennen om in een super drukke stad te zijn. Met ontzettend ( nog meer als in Hanoi) veel scooters!
Ho Chi Minh is een stad met veel geschiedenis! We hebben daarom dus ook een bezoekje gebracht aan het oorlogsmuseum. Pfff wat hebben die Vietnamezen een heftige oorlog meegemaakt zeg! En wat maakte dat museum ontzettend veel indruk op ons. We houden beide absoluut niet van geschiedenis, maar dit was zo indrukwekkend! Het kwam echt hard binnen, al die verhalen, al die foto's. Wat hebben die Amerikanen toch veel verwoest. En nog steeds zijn hier de gevolgen van te zien, ongelofelijk!
Verder hebben we ook de Cu Chi Tunnels bezocht. Dit zijn de tunnels ( 250 km lang) die de Vietnamezen gegraven hebben in de oorlog. Het heeft 15 jaar geduurd voordat deze klaar waren en hier zaten zij verscholen voor de Amerikanen.
Verder hebben we lekker rondgeslenterd door deze grote stad. Beide vonden we deze stad mooier, gezelliger en indrukwekkender dan Hanoi!

Hier eindigt bijna ons schitterend avontuur door Vietnam. Morgen hebben we nog een 2 daagse trip over de Mekong Delta die ons naar Cambodja brengt. We zullen dit keer de grens met de boot oversteken! De boottocht vanaf de Vietnamese grens naar de grens van Cambodja duurt ongeveer 7 uur.
We passeren de grens nu WEER met een ander vervoersmiddel. Het vliegtuig, de trein en bus hebben we al gehad, dus deze keer is wel heel speciaal met de boot! We zijn dan ook erg benieuwd hoe dit ons gaat bevallen.

Zo, hier eindigt dan bijna ons avontuur door Vietnam. Wat een schitterend veelzijdig land!
Ontzettend aardige bevolking!
Ontzettend veel scooters!
Ontzettend indrukwekkende geschiedenis!
Ontzettend mooie natuur!

We love Vietnam!!

Liefs Bram & Ilse.

Ine

Bye Bye vietnam, hello cambodja, niet in een mijnenveld rond gaan struinen he. We wachten weer vol smart op de volgende verhalen.
dikke knoevel, Ine

wendy meerdal

Wat weer n geweldig verhaal,wij lezers hebben wel lang moeten wachten zeg op jullie nieuwe avontuur.
je zegt dat jullie niet van geschiedenis houden,maar ik neem aan dat jullie in Phnom Penh toch ook naar de killing fields gaan en het Tuol Sleng museum en wat dacht je van Angkor een en al geschiedenis,grapjas.Ik kijk nu al uit naar de verhalen van Cambodia.Trouwens Henri,mijn partner ook,want hij leest ook alle reisverslagen van jullie.
Heel veel plezier in The Kingdom of Cambodia!

Ruud en Sonja

Geweldig die verhalen. We reizen en leven allemaal mee. Ben benieuwd hoe Cambodja bevalt. Maar tot nu is er volgens mij nog niet veel tegengevallen, dus dat zal ook wel goed komen. Geniet lekker verder en blijf gezond. Ruud en Sonja

Joep en Marijke

Schitterend, het blijft genieten en wij genieten mee. Wat schrijven jullie toch leuk en heerlijk. Reizen betekent elke vorm van tijd vergeten. Lukt al aardig he!!

ciela

Ha Ilse en Bram

Ja ja jullie maken veel mee zeg!
Leuk dat jullie er veel zin in hebben.
Ga zo door en blijf vooral genieten en heel fijn dat ik mee mag genieten.

Yolanda

AAAhhhh gillie.
Ik docht al waor blieve de verhale now(ik al iedre dag kieke)Ziedde gillie nog mar 2 maond weg,ik doch dat ut al veul langer was!!!!Mar gillie geniete nog steeds,de fotos zien kei moi(super)en olej verhaal(en)ok(super)op mar wér naor ut volgende verhaal en fotos,Hoie wah!!!!

Ans en Gé

Ontzettend mooie verhalen!
Ontzettend aardige manier van schrijven!
Ontzettend mooie foto's!
Ontzettend indrukwekkende reis tot nu toe!

We kijken al weer uit naar de eerste berichten uit Cambodja!
Blijf lekker genieten!!
Ans en Gé

Frits

Wat een verhaal en prachtige foto,s die zeggen al genoeg.Geniet er maar lekker van dit nemen ze je niet meer af ik blijf jullie volgen.

groetjes Frits

Doris

Auto, vliegtuug, den trein den boot, wat is de werreld toch groet.............. Als ik mien oege sloet. ( Rowwen Heze ) Allien doen gillie ut mit de oege oop!!!

Marjan en Tom

Lieve Bram en Ilse.
Wat een heerlijk verhaal weer. Daar kun je nou echt ff lekker voor gaan zitten. En de foto's, tja genieten! En dat is nog maar een fractie van hoe jullie ervan genieten... Lekker blijven genieten jullie enne, ook maar lekker blijven schrijven ;-).
Liefs Tom en Marjan.

Roy, Sonja en Lars

Hey Lieverds,

Wat een mooi verhaal weer! Heerlijk om te lezen en de mooie foto's te bekijken!
Veel plezier in Cambodja!
Dikke kus van ons 3tjes

Iris

Zijn jullie nog maar 2 maanden onderweg, het lijkt veel langer!
Ik lees elke keer met veel plezier jullie reisverhalen, en ben dus ook erg benieuwd naar het volgende verhaal.

Liefs iris

joyce van lier

heeeeeeeeel veel plezier in Cambodja!!! goede reis!!
Grs Jan en Joyce

Sylvia

Heej Bram en Ilse,
Wat een mooi verhaal weer. Erg mooi en indrukwekkend alle verhalen en foto's. Jeroen wil zeker niet naar Azië, maar ik krijg toch het idee dat ik echt moet gaan proberen hem over te halen als ik jullie foto's zie en verhalen lees ;-)
Veel plezier in Cambodja!
Groetjes Sylvia

Joyce

Lieverds,
Wat balen van de hobbelige busreis, maar het feit dat je dan in zo'n heerlijk hotelletje bij kunt slapen maakt dan wel weer een hoop goed denk ik zo ;).

Heel erg fijn voor ons om te lezen dat jullie nog zo genieten en dat jullie het ontzettend naar de zin hebben.
Wij missen jullie hier wel, maar deze verhaaltjes maken ons ook weer blij :D.

Blijf genieten en ik wacht weer in spanning af op jullie volgende verhaal/avontuur.

Dikke kus, ook van Mam en Piet en we denken aan jullie! Liefs!

antoinette

ha mensjes

Fijn om eindelijk weer iets van jullie te horen en te zien, weer een super verhaal en foto's. Heel veel plezier in Cambodja en tot snel! ps heb vandaag voor de eerste keer auto moeten krabben, hebben jullie het toch beter, maar ja verschil moet er zijn! gr. ons