Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

2 dagen Mekong Delta & Cambodja in 12 dagen!!!

Op Vrijdag 11 November begon onze 2 daagse trip over de Mekong Delta richting Cambodja.
Het begon met een busreis van ongeveer 2 uur richting de Mekong Delta. Hier zijn we op een boot gestapt en hebben we verschillende dingen gezien, o.a. een bijen en krokodillenfarm. Na de middag zat onze boottocht over de Mekong Delta er voor deze dag op en stapten we over op een bus. Deze bus bracht ons in 2 uur naar het plaatsje Chau Doc waar we in een Floating Hotel geslapen hebben.
De volgende ochtend om 7 uur zijn we weer op de boot gestapt om zo de overtocht te maken richting Cambodja. Eerst met een klein speedbootje naar Vietnamese grens om een exit stempel in ons paspoort te laten zetten en daarna een paar honderd meter verder naar de Cambodjaanse grens om een visum voor Cambodja te halen. We hebben in totaal 1 uur op de grens moeten wachten en daarna waren we al in het bezit van een 30 dagen visum voor Cambodja. Zo makkelijk kan het gaan!
We zijn overgestapt op een grotere boot, waar we boven op het dek konden zitten. Ideaal, want het was schitterend weer, dus hebben heerlijk op het dek in het zonnetje gezeten. De tocht over de Mekong Delta was super mooi! Veel kinderen die langs de waterkant stonden te zwaaien, echt leuk!
Om 17.00 uur kwamen we dan eindelijk aan in Phonm Penh.
Yess, de eerste stad in Cambodja! Weer een nieuw land, weer een nieuw avontuur.
Samen met een stel uit Arnhem vonden we al redelijk snel een hostelletje. Hier hebben we onze tassen gedropt en zijn we samen wat gaan eten op de boulevard.
Al snel merkten we dat Cambodja weer heel anders is als Vietnam. De mensen zijn donkerder en er zijn echt ontzettend veel straatkinderen.
Na lekker gegeten en gedronken te hebben, zijn we lekker gaan slapen.
De volgende dag hebben we het Royal Palace bezocht dat midden in de stad ligt. Erg mooie netjes onderhouden tempels. Na een tijdje rondgelopen te hebben zijn we over de lokale markten in de stad gelopen en hebben we natuurlijk weer lekker gegeten en gedronken.
Ook hebben we met het Nederlands stel afgesproken om de volgende dag samen met de tuk tuk een aantal dingen te bezichtigen.
De volgende ochtend om 8.30 uur hebben we dus een tuk tuk geregeld die ons voor $3,- per persoon de hele dag rond reedt.
De eerst plaats waar we stopten was een Shooting range! Hier hebben we met AK47 geschoten! Wauwwwwwww wat een geweld zeg! Niet normaal! Dit was echt een super vette ervaring voor ons allebei. Bram heeft zelfs nog ff automatisch geschoten, trrrrrrrrrrrrrrrrr trrrrrrrrrrrrr. Menn, wat ging dit hard zeg!
Na dit geweld zijn we naar de Killing Fields gegaan. Niet echt een goede volgorde maar goed. Dit was ook echt heel indrukwekkend. We dachten dat de oorlog in Vietnam erg was, maar Cambodja heeft ook echt een trieste geschiedenis! We hebben ongeveer 1,5 uur bij de Killingfields rondgelopen. We hebben hier een audiotour genomen; zo hoor je door een hoofdtelefoon de hele geschiedenis. Dit is echt ontzettend indrukwekkend, vooral omdat je echt op de plaatsen loopt waar het daadwerkelijk gebeurd is. Kippenvel dus. Massagraven van 450 mensen, een boom waartegen kinderen doodgeslagen zijn, een gebouw met duizenden schedels van alle leeftijden. Bah, niet te bevatten wat hier allemaal heeft afgespeeld.
Na dit indrukwekkend bezoek aan de Killing Fields zijn we de tuk tuk ingestapt richting het Tuol Sleng museum. Dit was in de tijd van de oorlog een gevangenis waar dagelijks 100 mensen werden vermoord op een onmenselijke manier. Hier hingen ook veel foto's van gevangen. Vreselijk om te zien op welke manier deze mensen om het leven zijn gekomen. Ook hebben we hier 1 van de 7 overlevenden ontmoet. Het was een oude man; meneer Bou Meng. Hij verkocht hier een boek met zijn verhaal over de oorlog. Op dit moment zijn er nog maar 2 mensen in leven, waarvan hij dus 1 is. Bijzonder om zo iemand dan ook werkelijk te zien.
Na deze indrukwekkende dag zijn we lekker terug gegaan naar ons hostel en hebben we alvast een busticket geregeld voor de volgende dag.
De volgende dag zijn we met de bus richting Kampot gereden. Een mooie rit van ongeveer 5 uurtjes.
Een guesthouse hadden we samen met het stel uit Arnhem en een Amsterdams meisje redelijk snel gevonden. Kampot is een kleine plaats, waar niet veel te doen is. Maar dat is wel lekker, na een grote stad als Phnom Penh. Hier zijn we 2 dagen gebleven en hebben hier vooral met zijn 5en heerlijk bij ons guesthouse in de hangmatten rondgehangen. 1 dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we de omgeving verkend.
Donderdagmorgen 17 november zijn we met een minibus naar de volgende plaats gebracht; Sihanoukville!
Rond de middag kwamen we hier met zijn 5en aan en het eerste beste guesthouse wat we tegen kwamen hebben we gelijk genomen. Op deze plaats zijn we 3 dagen gebleven en hebben vooral op het strand gelegen, lekker niets gedaan, lekker gegeten en gedronken.
3 dagen later hebben we met zijn 5en de nachtbus richting Siem Reap gepakt. In de bus hebben we bijna niet geslapen, omdat het echt een ontzettend slechte hobbelige weg was.
We kwamen hier om 6 uur de volgende ochtend aan. We werden ergens achteraf gedropt, dus moesten een tuk tuk regelen naar het centrum.
Als je weer in een nieuw plaats bent, moet je je altijd weer ff oriënteren. Best lastig af en toe, vooral als je ergens achteraf gedropt wordt, waar je geen straatnamen kunt zien en waar echt tientallen TUK TUK drivers je aan je kop zeuren: TUKTUK TUKTUK!
Maar gelukkig zijn we nu met 5 man sterk. Na flink wat afdingen zijn we toch maar in een TUKTUK gestapt die ons naar het centrum bracht. Uiteindelijk hadden we een guesthouse gevonden.
Hier hebben we onze spullen gedropt en zijn we het centrum ingelopen. Lekker ontbeten en de buurt verkend. Ook hebben een Fishmasage gehad! Jaja, we hebben met onze voeten in een groot aquarium gezeten. De visjes aten de dode huidcellen van onze voeten af. Op het begin echt een vreselijk irritant gevoel, maar na een tijdje werd het wel lekker! We hebben hier een tijdje gezeten en dat voor maar $1,- haha! Verder hebben we nog een Cambodjaanse massage gehad. Helaas was deze niet zo lekker als in Vietnam. En we zijn allebei weer naar de kapper gegaan voor maar $3 per persoon. Dus het was echt een verwendagje voor ons allebei. Af en toe heb je dat nodig. Vooral na het reizen met de slaapbussen, waar je bijna geen oog dicht doet.
De volgende 2 dagen hebben we de Tempels van Angkor Wat bezocht. De eerste dag hebben we de dichtstbijzijnde tempels op de fietst bezocht. Dit waren Angkor Thom en Angkor Wat. En de tweede dag zijn we om 4.30 uur met de tuk tuk richting Angkor Wat gereden om zonsopgang te kijken. En daarna hebben we nog wat tempels bekeken die verderop lagen. Het waren 2 hele warme, vermoeide maar mooie dagen! Je leest en hoort dat Angkor Wat het mooiste is, maar wij vonden beide Angkor Thom het mooiste. Dit moet je echt met eigen ogen gezien hebben, wil je hier een gevoel bij krijgen.
Maar we hebben zeker genoten van Siem Reap!!
Woensdag 23 November zijn we met de boot richting Battambang gegaan. We zouden eingenlijk om 06.00 uur opgehaald worden, maar dit werd zeker 1,5 uur later. Waardoor we dus ook pas 2 uur later dan gepland met de boot vertrokken. De reden: de koppeling van onze taxibus was kapot. We hebben dus de hele rit van ons Guesthouse naar de haven in de eerste versnelling gereden! Jaja, het kan hier allemaal! Het was erg vroeg, maar we hebben ontzettend gelachen. In Nederland zou je dit echt niet meemaken, maar hier rijdt de bus gewoon door als de koppeling kapot is. En gaat zonder probleem langs de hotels om nog meer mensen op te halen die ook met de boot mee moesten.
Eenmaal bij de haven aangekomen moesten we de boot op. Ze hadden ons verteld dat er ongeveer 25 mensen op konden. Maar uiteindelijk waren het er in totaal iets van 75! Overvol dus, maar wij hadden gelukkig nog een plaats achter op de boot kunnen bemachtigen. Deze boottocht duurde 7 uur! Maar het was echt schitterend! Geweldig mooi! We kwamen langs lokale dorpjes langs het water, waar kinderen weer naar buiten renden om naar ons te zwaaien, waar lokale mensen zich zelf wasten in de vieze rivier, waar lokale mensen op de rivier hun maaltijd probeerden te vangen. Een geweldig mooie tocht om nooit meer te vergeten!
En zo kwamen we dus 7 uur later aan in alweer de laatste plaats in Cambodja; Battambang!
We hebben hier vandaag een ritje gemaakt met de bamboetrein. Ook weer een hele ervaring op zich. We hebben een rit van ongeveer 14 km gemaakt met deze trein, nou ja trein, haha! Het zijn 2 losse onderstellen met een bamboeplateau erbovenop dat aangedreven wordt door een motor. Geweldig om meegemaakt te hebben. We reden over het spoor, en als er tegenliggers aankwamen, tilden ze de onderstellen met het bamboeplateau van de rails en konden we er weer langs. Voor degene die er nog geen goed beeld bij hebben; ff googlen naar Bamboetrein Battambang!
En zo eindigt ons 12 daags avontuur in Cambodja!
We hadden verwacht dat we hier ongeveer een maand zouden zijn, maar helaas is Cambodja niet zo heel makkelijk om te reizen. Er zijn hier ook weer een aantal plaatsen waar je als toerist naar toe kunt. En buiten deze plekken is het lastig reizen, omdat er in dit land ook nog veel landmijnen liggen .Dus sommige gebieden zijn dus ook niet toegestaan voor toeristen.
We hadden graag nog meer van het binnenland gezien en wat minder toeristische plekken, maar dat zat er bij dit land niet in. Ondanks dit hebben we weer veel gezien, meegemaakt, beleefd, en leuke mensen ontmoet!
Nu gaat ons avontuur verder richting Thailand; Bangkok. We vertrekken zometeen, met de bus de grens over. We zullen in 14 dagen vanaf Bangkok naar het zuiden reizen tot in Langkawi ( West Maleisië).
Hier gaan we op 14 december Roel en Anne ontmoeten, om samen met hun tot 2 januari door West Maleisie te trekken.
We hebben onze planning een beetje omgegooid, maar we hebben ontzettend veel zin om samen met Roel & Anne kerst en oud & nieuw te vieren! Altijd fijn om familie in de buurt te hebben met deze dagen.
Dit was ons avontuur in Cambodja, tot het volgende verhaal.

Veel Liefs Bram & Ilse

Joep enMarijke

Weer ontzettend genoten. Ooh wat zijn we positief jaloers. Maar vanaf half januari zitten we toch ook weer in Indonesië. Blijf genieten en misschien tot in Lombok.

Hay en Resy

Hoi Bram en Ilse,

Weer een mooi verhaal en foto's, we blijven jullie volgen op jullie reis.

groetjes Hay en Resy

Milow

Heyhey!
Super verhaal:D jammer iid dat jullie niet zo lang in combodja hebben rondgereist als gewild, maar die tijd heb je over om weer ergens anders n paar daagjes extra te blijven:)
zeterdag ga ik met bram janine en job bij elkaar zitten voor n weekendje/dagje weg met de jeugd, toch wel raar dat jullie er dit jaar niet bij kunnen zijn, maar dan drinken we dr wel eentje extra op jullie:)
Bram had laten weten via FB dat jullie daar lekker weer hebben, afgelopen week was t flink mistig hier en wat koud, maar met de kou valt te leven, en de lichtjes die al n tijdje zijn opgehangen voor kerst zorgen voor n leuk sfeertje en dan is dat koude weer ook niet meer zo erg;) Heel veel plezier maar weer met jullie volgende avontuur;)
dikke knuffel!

Rob En Cindy

Wauwwwwwwwwwwww wat een belevenissen!! super hoor!!!
Allebei vele groetjes vanuit Bergen, we missen jullie!

joyce en jan

leuk leuk wat een mooie verhalen!!
fijn om iets van jullie te horen!
Geniet lekker van het volgende avontuur.
Groetjes jan en joyce

Joyce

Lieverds!
Wat een indrukwekkend verhaal, lijkt me indd heel heftig om te zien wat er tijdens de oorlog is gebeurd, poeh..
Het is daarnaast wel heel gaaf dat jullie f hebben kunnen knallen (hoe raar dat dan indd klinkt en voelt wss).

Have fun in Thailand, helemaal leuk!!!
Dikke kus!

wendy meerdal

wauw,wat n verhaal,nu wil ik er ook heen.Wij zullen ons beperken tot Phnom Penh en Siem Reap,ook ivm het slecht te bereizen,zeker als je met n kind reist.
Heel veel plezier in Thailand,doe je Bhumibol de groeten van ons? Haha.
Plaats je nog wat foto's van Cambodja?
Fijn dat het jullie goed gaat en op naar n nieuw avontuur,
groetjes Wendy

Ciela

Hallo Bram en Ilse

Bedankt weer voor jullie mooi verhaal.
Ja triest wat er zich allemaal afgespeeld heeft en dat jullie ook die plekken bezocht hebben zal aangrijpend zijn, maar dat is real live.
Nu weer mooie vooruitzichten en ga ervan genieten.
doei

Roy, Sonja en Lars

Mooie foto's weer! Heerlijk om te zien hoe jullie genieten!

Dikke kus

Yolanda

Wér ge8 op un reisverhaal,en dan stet erwér un moi vehaaltje op(incl.fotos)Ik w8 wér op ut volgende verhaal!Goatt zo dûr!!!
Lieve groetjus

Pascal, Sylvia en Jannick

Hey Bram en Ilse,

Wat een super verhaal weer en mooie foto's.
Geniet ervan met jullie tweetjes.

Dikke knuffel van Pascal, Sylvia en Jannick

Sra Wijnhoven

Cambodja....indrukwekkend om het zo te ervaren. Ise....je bent een kanjer,meid.De hele literaire wereld wacht op je,waaauw! Bram......bofkont !!! Vol verwachting zie ik uit naar jullie volgend avontuur. .

rien overem

Hallo Bram en Ilse.
Bram je had waarschijnlijk geen reaktie uit deze hoek
verwacht.
Fantastich wat jullie allemaal beleven.
Groeten uit den Bosch

Anke

Hoi Bram en Ilse,
Wat een super reis zijn jullie aan het maken, geniet er lekker van.
Veel plezier
Groetjes Anke

Geert en Mieke

Wat een mooi verhaal weer iedere keer weer genieten om dit te lezen
veel plezier