Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

8 daagse motortrip Noord Vietnam

Woensdag 19 oktober begon ons avontuur op de motor! Beide waren we best gespannen, maar hadden er ontzettend veel zin in. Na het verzamelen van alle spullen voor deze trip en kennis gemaakt te hebben met onze gids Tan ( 28 jaar), stapten we de motor op. En nu eerst het verkeer in de drukke stad Hanoi zien te overleven, ahhhhhhhhh!
Onze gids vertelde dat het spitsuur al voorbij was en dat we hem gewoon moesten volgen haha! Spitsuur voorbij?? Volgens ons is het hier altijd spitsuur!!
Eenmaal de stad uit viel het allemaal reuze mee. Gewoon met het verkeer meerijden, je hoofd alle kanten op draaien en zorgen dat je de scooters, motors, auto's, fietsers, voetgangers, trucks, honden en ossen ontwijkt, dat is alles!! Gelukkig rijdt je hier niet hard, 70 op de snelweg is het snelste! Dus je kunt makkelijk alles ontwijken als je goed oplet.
Eenmaal de stad uit reden we door een prachtige omgeving. En hier reden we dan, op onze motortjes in Vietnam; dat is pas genieten!
Na onze eerste drinkstop reden door de prachtige theeplantages, geweldig om te zien. Natuurlijk zijn we hier ff gestopt om wat foto's te maken. Onze gids stopte bij speciale fotoplekken, waar we onze kiekjes vast konden leggen, maar we konden overal stoppen waar we wilden onderweg. Dat was erg fijn, omdat je natuurlijk niet altijd het zelfde mooi vindt. Maar de gids speelde al snel in op onze wensen!
Na een prachtige weg door de theeplantages, met veel scherpe bochten, kwamen we aan bij een off road pad! Oeps, ff slikken maar gewoon racen!! Hobbel, hobbel, hobbel hier een kuil ontwijken, daar een kuil, hoppaaa gelanceerd, broeeeeeeeeemm berg op en berg af! Hahaha, erg vet, maar wel erg modderig, dus goed opletten.
En toen, toen kwamen we uit bij een PRACHTIG meer, wauwwww, zo mooi. We hebben hier zonsondergang gekeken. Er zaten locals in hun bootjes te vissen, erg leuk om te zien. Ff een relaxmomentje naar een heftig hobbel pad.
Toen de zon eenmaal onder was , zijn we een stuk over het hobbelig pad terug gereden, maar nu richting onze eerste homestay.
Dit was het gebied van de Dao people. Ze dragen nog traditionele kleding, leven in grote zelfgemaakte houten hutten. En hier sliepen we dus, een heel avontuur. Super om dit mee te maken. We werden verwelkomt door de vrouw in prachtige kleding. We kregen onze hut aangewezen waar we samen met onze gids sliepen. Mega groot, er konden wel 20 mensen slapen. Voor ons lag er een matras, kussen en klamboe klaar, erg knus dus!
Na ons opgefrist te hebben, mochten we aanschuiven voor het diner. Dit was in de hut van de familie. Er lag een groot kleed op de grond waar we met zijn allen op moesten gaan zitten. De man gaf ons allemaal een borrelglaasje en schonk voor iedereen ricewine in! Dit is een likeur met een hoog alcoholpercentage, dat hier zelf gestookt wordt! En toen ging het zo: Haii Baii Sooo en in 1 keer het sterke spul achterover gieten. Iew sterk zeg! Als snel volgden er nog een paar glaasjes, dit is heel normaal hier. Ze noemen het ook wel Happy Water haha. We zijn naar 4 glaasjes toch maar gestopt, poee zeg, we kregen het er warm van. En onze maag stond in de fik haha. Toch maar overgegaan op bier.
Al snel kwam de vrouw met het eten. Dit werd geserveerd in allemaal apparte kommetjes. Hier moesten we dus samen van eten. Het had wel iets, om gezellig samen op de grond uit dezelfde kommetjes te eten. Na een gezellige avond met heerlijk lokaal eten ( hmm lekkere springrolls) en lokaal drinken zijn we richting onze hut gegaan. Het was pikkedonker en hoorde alleen maar vogels, krekels en nog vele andere dieren. Wauwww dat is pas lekker in slaap vallen.
De volgende dag hadden we om 07.00 uur ontbijt. Lekkere crêpes met banaan en papaja, dit was lekker!!
Vandaag stonden 180 km op de planning. Dus hup de motor op en rijden maar. We reden weer door een machtig mooie omgeving van rijst terrassen! SCHITTEREND, dit was echt het einde. Wauw wat hebben we genoten en ontzettend veel foto's gemaakt.
We reden door oude dorpjes, waar je het echte arme leven ziet. Onderweg rennen kinderen naar de straat om naar je te zwaaien en schreeuwen. Ze zien hier niet vaak toeristen dus vinden het helemaal geweldig als ze een motor aan horen komen en rennen dus zo hard mogelijk naar de straat toe om kei hard: HELLOOO te roepen en te zwaaien. Dit is toch prachtig, zo mooi om mee te maken. Kippenvel gewoon! Wat we onderweg allemaal zagen heeft echt ontzettend veel indruk op ons gemaakt!
Wat ons vooral opviel was het arme leven, hoe hard ze elke dag weer met de hele familie werkten, maar vooral de vrouwen! Vrouwen met de kinderen op hun rug geknoopt stonden gewoon op het land te ploegen, rijst te oogsten, onvoorstelbaar! Ze hebben hier bijna niets, maar zijn dan ook met heel weinig; alles wat ze hebben tevreden! Zooo mooi!
Ontzettend mooi om te zien, maar wel heftig! Hier wordt je ff met de neus op de feiten gedrukt, hoe goed wij het hebben in Nederland. Belachelijk goed eigenlijk, en het is nooit genoeg, we willen altijd meer. Nou, wij denken nu wel ff anders!
Na een prachtige motor rit kwamen we dit keer aan bij ons hotel. Iets meer luxe, maar niet veel. Dit vonden we helemaal niet zo leuk, we verlangden terug naar de homestay. Gek he, maar dat went heel snel. Het is veel gezelliger, ook al kun je niet goed communiceren met de local people omdat ze geen woord engels spreken, het is veel gezelliger en warmer.
Na een koude douche, hebben we samen met onze gids in een lokaal restaurantje gegeten!
Daarna weer lekker op tijd naar bed, want dit vreet echt energie! Je ziet zoveel, zoveel indrukken, zoveel mooie dingen, zoveel mooie ervaringen, dan wordt je vanzelf moe.
De derde dag zijn we vooral door de bergen gereden, weer machtig mooi! We hebben de scherpste bochten ooit gemaakt met de motor, en dit op een hele slechte weg! Elke seconde moet je geconcentreerd op de motor zitten, want de wegen zijn niet super. Maar dat is weer avontuur!
In deze trip hebben we al meer ervaring op gedaan, dan thuis in een paar jaar. Zoveel bochtenwerk hebben we nog nooit gedaan haha!
Vandaag sliepen we gelukkig weer in een homestay, dit keer bij de Tay people. De homestay lag midden tussen de rijstvelden, geweldig mooi! We hebben hier ook met volle teugen genoten, lekker gegeten en erg veel foto's gemaakt!
De volgende dag, hebben we weer een trip gemaakt door de bergen, maar toch weer een hele andere omgeving! Overal waar we rijden is het machtig mooi. Het is echt genieten!
We stopten hoog in de bergen op een plek waar de wietplanten langs de weg stonden. Wiet is verboden in Vietnam, maar de bergstammen hier, roken dit elke dag en maken hier zelfs kleding van. Het is hier ook heel normaal dat kinderen van ongeveer 14 jaar trouwen en als snel daarna kinderen krijgen. En dan ook nog meestal met naasten familie. Onvoorstelbaar toch??
In de tijd dat we stil stonden voor het maken van foto's kwamen er al snel een aantal kinderen naar ons toe, het werden er steeds meer. Ze spreken geen Vietnamees, maar een eigen taal. Dit was erg bijzonder. Hier hebben we voor de eerste keer onze ballonnen tevoorschijn gehaald. Bram heeft voor elk kind een ballon opgeblazen, ze waren hier helemaal gelukkig mee. Zie foto!!
Daarna weer onze motor op om onze trip door de prachtige bergen te vervolgen.
Dit keer sliepen we weer in een hotel met kei harde bedden! We verlangend dus weer naar de homestay haha!
De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan om de lokale markt te bezoeken die naast ons hotel lag. Deze markt is elke zondag. Hier verkopen de locals de gekste dingen. Mensen die in de bergen wonen, lopen zaterdag met hun hele hebben en houwen aan, om zo op zondag op tijd bij de markt aan te komen, om hun handelswaar te verkopen. Ze dragen hier allemaal traditionele kleding. De vrouwen prachtige kleuren, en de mannen in het zwart of blauw.
Deze markt is dus echt alleen maar bestemd voor mensen met een sterke maag! We dachten dat China erg was, maar dit sloeg echt alles!
Het was net een veemarkt, de boeren stonden met hun ossen, stieren, varkens, geiten, honden, ganzen, duiven en eenden op straat om deze te verkopen. Een prachtig gezicht om te zien! De vrouwen verkochten, stukken vlees, groente, fruit en kruiden. We hebben hier ontzettend veel mooie maar ook ranzige dingen gezien. We besparen jullie de details van de gruwelijke achtervolging van een man die een hond probeerden te doden met een dikke steen.
Mennn, wat heeft deze markt veel met ons gedaan. Na het zien van deze dingen ga je toch heel anders denken. Ook dat het in Nederland echt over de top is! Vooral met hygiëne, liefde voor dieren etc.
De dagen die volgden waren onbeschrijfelijk! We hebben heel wat kilometers gemaakt op onze motortjes, in 8 dagen hebben we 1320 km gereden! Een hele belevenis. We hebben de gekste dingen gezien en gegeten. Zelfs sprinkhaan, jaja wij hebben sprinkhaan gegeten, het heeft even geduurd voordat we het aan durfden maar we hebben het gedaan. Het was een snack bij het bier en het smaakte erg crispy!
We hebben teveel meegemaakt in 8 dagen om in dit verhaal te beschrijven. We willen niet dat langdradig wordt voor jullie, dus daarom stoppen we nu met schrijven.
We zullen deze trip echt nooit vergeten en dit zal dan ook echt 1 van de, of misschien wel de mooiste ervaring van onze hele reis zijn! Als toetje voor jullie; een kleine selectie van de vele prachtige foto's die we gemaakt hebben!
De motortrip was een flinke hap uit ons budget, dus we gaan nu op budgettour richting het zuiden! Eens kijken hoe ons dat bevalt.
Heel veel liefs en tot het volgende verhaal.

Bram & Ilse

Ciela

Ha luitjes

Ik waser vroeg bij vandaag.
Hoefde niet te werken.
Maar wat een schitterend verhaal op de vroege ochtend.
Zo super om te lezen hoe jij het op papier zet en de dingen verwoord.
Geef toch ff stof tot nadenken maar dan besef je inderdaad weer eens hoe GOED we het hier hebben en zeuren om niets.
Bedankt voor je mooie story en ga verder met genieten en ondekken,
doei

Ans en Gé

Ha pieperogoories,
Echt én superverhaal wér.
Ok ik was dur redelijk vroeg beej en ut kiepevel begint langsaam weg te trekke.
Geniet verder, effe beej spekkend.
Get hey ien elk geval zat local pletskes um vur enne redelijke pries te sloape.
We kieke al uut nor ollie volgend verhaal.
XX en geniete, Ans en Gé

Joep en Marijke

Zo herkenbaar! Zo mooi........... Enjoy every minute!!!!

Roy stoks

Hoe stoer is dat?! Echt een super avontuur wer!!
Kei leuk um jullie zò goed te kunne volge!

Gr Roy

Marjan

Hey lieve luitjes,

Wat een heerlijk verhaal weer, was ook zo benieuwd hoe jullie het motorrijden in zo'n land zouden ervaren... Beetje verstand op nul en gas erop?! En wat een prachtige foto's weer... Zo genieten we lekker met jullie mee.
Veel plezier met jullie verdere avontuur. Kijk al uit naar jullie volgende verhaal!

Veel Liefs Marjan

Doris

Hoi hoi, mischien een idee voor over 2 jaar met pinksteren met de " Zwartrijders" ????? ;)
Potverdorie, wat een machtig-prachtig-indrukwekkend avontuur.

Groetjes Doris en co

Sonja cp

Hoi Ilse en Bram,

Wat schrijf je toch steeds prachtige verhalen.
Het is net of je er zelf bij bent.
Ga lekker verder met genieten en tot het volgende verhaal.

groetjes Sonja

Roel & Anne

Hee lieve backpackers!
Wat een super verhaal! We wisten natuurlijk al dat het geweldig was, maar dit verhaal verklaard ook een hoop meer! Echt mooi om zo te lezen! Geniet van de rest van Vietnam en tot ziens? :)
Dikke kus vanuit Ko Samui!

wilma en harry

eey ilse en bram wat leuk om jullie verhaal steeds te lezen wij vinden het prachtig voor jullie geniet er maar lekker van tot het volgende verhaal groetjes wilma en harry

Joyce

Lieverds! Heeeel gaaf klinkt het, ga zo meteen de mooie foto's bekijken!
Have fun in the south!! Dikke kus!

Iris

Hoi...
Super om dit te lezen,, het is net alsof ik daar ook ben!! Zo prachtig zijn de verhalen!

LIefs iris

Frits

Dag Ilse en Bram.
Geweldig, wat een prachtig verhaal. Ik beleef het volledig mee en zeker met Boer Zoekt Vrouw en sterretjes.Geniet
er maar lekker van ik blijf jullie volgen.
gr. Frits

antoinette

ha mensjes
fijn om weer van jullie te horen, en te zien!wat weer een geweldig avontuur, heb vaak aan jullie moeten denken,super dat alles zo goed en geweldig is verlopen. tot de volgende keer. gr. liefs ons

Yolanda

AAAhhhh Gillie!!!!!Wette wat ik vûr un woord mis(vûral Ilse)ien ut verhaal??????????????????SUPER!!!!!!(haha)Dus bej dizze;Super Super Super moi verhaal,en Super Super Super veul groetjus en Super Super Super veul plezier nog gillie 2.SUPER genieten Wah!!!!!!

Arjen & Rianne

Hey Bram en Ilse!
Echt leuk om de verhalen te lezen van al jullie avonturen na de Transmongolie Express! Wij zagen jullie op de aankomstdag in Beijing nog de weg vragen, vlakbij ons hostel, haha :-) Herkenbare fotootjes ook. Onze ouders waren erg onder de indruk van het paardrijden. Hebben we toch maar ff gedaan met zn allen! Hoewel voor jullie het motorijden misschien nog wel veel spannender was haha..
Hee, geniet ervan, jullie hebben nog even...

Groetjes, Arjen en Rianne

tanja mandemaker

Ha Ilse en Bram,
Dit is veel beter dan een goed boek lezen, ik verheug me iedere keer weer op een nieuw verhaal. Wat een avonturen en wat een reis. En na het verhaal genieten van de foto's. heel veel plezier.
Liefs Tanja

Annemie -cp-

Hoi Hoi,
Net weer royaal voor de PC ff jullie verhaaltjes en foto`s doorgespit. WAW en AWSOME. Heb me gauw ff voor jullie nieuwsbrief aangemeld. Was dat natuurlijk vergeten (je wordt.....!!!) Kump auch good. Jongens, vooral dingen doen en zien. Enjoy, doen wij ook van jullie stories, en Bon voage. Greettzz

Annemie -cp-

Ik bedoel natuurlijk voyage.........

joyce en jan

ha bram en ilse!!!

wereldse verhalen en aparte foto's!
oh je de markt...de dieren... poeh..
superruig de motortocht!!!
have fun!

grs vanuit ooyen

Diny van Oeffelt

Hoi Ilse & Bram,

Ik heb weer gesmuld van jullie verhalen, en de mooie foto's. Heb ruim een week geen internet gehad. Dat was balen, zodoende kon ik jullie ook niet volgen.
Ik kijk alweer uit naar een nieuw verhaal en foto's natuurlijk.
Geniet maar van zo'n jaar vrijheid. Dit is de tocht van jullie leven. En Ilse, kun je niet beter schrijfster worden? Jullie bezorgen hier veel mensen leuke lees en kijk uurtjes.

Gr. vanuit Swolgen. (Ja daar wonen wij nu vanaf begin juli)

ans

Ha Ilse en Bram
Zie net jullie site, prachtig en ook heel herkenbaar allemaal.
Een goede keuze deze landen een totaal andere cultuur en zal de rest van je leven bijblijven. Ik blijf jullie volgen vanaf nu, en julie genieten dat is het belangrijkste.
groetjes uit America

Pascal

Schon verhaal mit wat gillie mit make doar. Bram weej zien noar de Pandoer gewest en hebbe owe ienleg ok mar verzope, der ware veul brabanders ok ien zwarte en blauwe klier!!!!! hahaha veul plezier

Marijke H

Hoi Bram en Ilse,
Wat een prachtige foto's, alleen die van de dode dieren vind ik dan weer iets minder, maar goed.
Lekker kunnen toeren dus.
De homestay ziet er op foto ook goed uit.
Hier alles goed. Tot weer
Groetjes uit Nw bergen
Marijke

Wilmie (meerdal)

Hey Ilse en Bram.
Ik hoorde van Wendy van jullie reis en deze site. In een woord GEWELDIG :D
Is weer eens wat anders dan een rondje Thailand, ik ben hardstikke jaloers op jullie.
Geniet er maar volop van dan kijk ik wel over jullie schouder mee en geniet ik van jullie verhalen en foto's.

Jullie hebben er in ieder geval weer een lezer bij :)
Groetjes Wilmie.

Ciela

Waahw Bram en Ilse

Wat een verhaal en wat een schitterende foto's.
Aembenemend gewoon.
En wat een energie zit er in je verhaal en jullie zelf.
Geweldig.

Een koude sneeuwgroet van hier.