Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Laatste dagen Moskou, treinreis Moskou-Irkutsk & Listvjanka Baikalmeer!!

Beste iedereen!

Hier zijn we dan weer,na ongeveer een week geen verhaal geplaatst te hebben, kunnen jullie nu genieten van een mooi verhaal!
We hebben geprobeerd het zo kort mogelijk te houden, maar dat is best lastig omdat we weer veel meegemaakt hebben!
Het zal wel weer ff duren voordat we het volgende verhaal plaatsen, omdat we morgen na een dorpje gaan aan het Baikalmeer waar geen internet is, en daarna stappen we weer de trein op voor 34 uur om dan aan te komen in Mongolie. Waar we slapen bij een Mongoolse familie in een Gertent! Dus we denken in Beijing pas weer internet te hebben. Dus geniet maar volop van dit verhaal!

De laatste 2 dagen in Moskou hebben we weer erg veel gezien.
Zondag 4 september ( de dag waarop Lars 1 jaar werd!!) zijn we na het ontbijt weer de city ingegaan. Dit keer naar de ARBAT street . Dit is een hele lange straat midden in Moskou waar erg veel te zien en te doen is. Veel schilders zitten hier, op elke straathoek staat wel iemand met een instrument, veel restaurants en cafés; erg gezellig dus! We hebben hier heerlijk lang rondgeslenterd.
Ook hebben we natuurlijk nog ff een bezoekje gebracht aan het Hard Rock Café van Moskou! Altijd leuk om te zien, we hebben besloten dat we in elk land, dat we zullen gaan bezoeken, een foto gaan maken van het Hard Rock café. Hopelijk hebben we op het einde van ons avontuur bijna alle Hard Rock cafés van de wereld gehad haha!
Vandaag bleek het Moskou City Day te zijn, dit is een beroemde feestdag in Moskou! Vandaar dat het overal zo druk was. Dus nadat we de ARBAT street bezocht hebben, zijn we achter de mensenmassa aangelopen, om zo toch bij het festival uit te komen! En ja hoor, daar stonden we dan, voor een mega groot park ( Gorky Park) waar het GRATIS festival plaats vond. Het leek wel of heel Moskou daar was! Mega druk, maar erg gezellig en veel, heel veel te zien! En daar doen we het voor. We hebben hier een paar uur rondgeslenterd, heerlijk mensen kijken! Blijft bijzonder! We hebben zelfs een uur in de rij gestaan voor een hotdog, maar dat maakte niets uit, want er was genoeg te zien! Na enkele uren op dit festival rondgeslenterd te hebben, hebben we de metro gepakt en zijn we terug naar de ARBAT street gegaan om hier een hapje te eten. KEBAP, heerlijk! We waren allebei erg moe van de hele dag wandelen, dus hebben we de metro richting ons hotel gepakt!
Op de kamer in het hotel aangekomen, hebben we weer geskypt met het thuisfront: Lars was nog wakker, dus hebben we nog happy birthday kunnen zingen! Fijn om iedereen weer ff te zien voordat we een week geen internet hebben! Om 2.30 uur zijn we dus pas weer gaan slapen. Op naar de laatste dag in Moskou!
De laatste dag in Moskou hebben we weer heel veel gelopen. Dit keer door Downtown Moskou, om zo ook het echte leven te zien, en niet alleen van de City! Jeetje zeg, wat een verschil. Hier heb je echt een groot verschil van arm en rijk! Het was indrukwekkend om over een lokale markt te lopen. Wat ons opviel dat de mensen niet opdringerig waren, zoals in veel andere landen.
Later op de middag zijn we toch nog ff naar de stad gegaan en hebben we nog een bezoekje gebracht aan het Rode Plein. Natuurlijk nog ff wat foto?s gemaakt!
Om 21.00 uur werden we bij ons hotel opgehaald door een taxi die ons naar het treinstation bracht voor de lange treinreis Moskou-Irkutsk!
Aangekomen bij het treinstation was het weer ff puzzelen welk perron we moesten zijn, omdat je echt niet kunt lezen wat er op de borden staat! Russisch blijft een lastige taal, en als de mensen dan engels praatten was het niet zo erg geweest, maar dat doet ook bijna niemand hier! Maar we komen er altijd wel uit, het blijft een uitdaging! En we hadden nog 2 uur voor vertrek, dus konden het rustig uitzoeken! Maar opeens hoorden we: waar moeten jullie naar toe?
Huh, Nederlands? Jaaa zegt een vrouw die op een bankje zit! Waaaa wat leuk zeg, eindelijk iemand waarmee we een gesprek kunnen voeren! We zijn bij haar gaan zitten en hebben een hele tijd gekletst over van alles en nog wat. Voordat we het wisten, waren de 2 uur om en zijn we richting perron gelopen. Hier stonden veel meer backpackers ( verschillende nationaliteiten en nog meer Nederlanders) te wachten. Erg leuk om andere mensen te ontmoeten! Om 23.00 uur konden we de trein in op zoek naar ons kamertje voor de komende 4 dagen en hopende dat er dit keer geen snurkende Rus bij ons zat.
En gelukkig, het was wel een Rus, maar snurkte gelukkig niet! Het was een man van 64 jaar. Erg aardig, alleen jammer dat hij alleen maar Russisch sprak. Maar hij heeft zich netjes voorgesteld en probeerde wel engels te praten; verder als yes, no, en nog enkele kleine woordjes kwam hij niet! Maar met ons Point It boekje ( Thanks Anne!!) konden we een redelijk gesprek voeren!
Rond 01.00 uur zijn we gaan slapen!
En gelukkig hadden we ook erg goed geslapen. ? s morgens loopt iedereen met tandenborstel richting WC, om daar ff op te frissen ( voor alle duidelijkheid, er is geen douche) onder een klein kraantje water!
Het heeft toch wel iets. Tjaa en dan, wat ga je dan doen, als je 4 dagen lang in de trein zit?
De tijd vliegt erg snel, terwijl we niets doen wordt het toch snel laat! Het is erg relax reizen met de trein. Een beetje kaarten, lekker op bed liggen, lekker naar buiten kijken, af en toe de trein uit om iets te kopen bij de locals die voor de trein staan, beetje slapen, snoepen, soepje en noodles maken, lezen, verhaaltje schrijven, gewoon heerlijk relaxt!
We hebben 1 keer in de restauratieruimte gegeten, dit is een wagon ingericht als restaurant. Het eten was lekker, maar erg duur. Dus we eten de komende dagen noodles, chips, cup a soup en lekker vers brood van de locals die op het station staan.
Zo zijn onze dagen in de trein erg snel voorbij gegaan. De laatste nacht in de trein was erg vreemd omdat we in 1 keer 7 uur vooruit gingen ( we zijn verschillende tijdzones gepasseerd onderweg). We konden hierdoor dus ook niet slapen, en zijn rond 02.00 uur maar opgestaan en zijn met onze kamergenoot ( een jonge Russische militair die de 3de nacht op de trein gestapt is) op de gang gaan zitten. Hier hebben we samen een blik bier gedronken en een zak chips gegeten. We konden elkaar niet verstaan, maar toch begrepen we elkaar, erg leuke ervaring!
Een paar uur later kwam we aan in Irkutsk, hier werden we weer netjes opgewacht door iemand die ons met een grote bus ( nog meer andere toeristen gingen mee) naar Listvjanka bracht. Dit was ongeveer een uur rijden. Daar aangekomen werden we afgezet bij ons mooie chalet met uitzicht over het Baikalmeer! AMAZING!!! Zooo mooi is het hier!
We hebben de tassen gedropt en zijn met de plattegrond die we van onze gids kregen weer op pad gegaan. Listvjanka is een klein dorpje wat aan het diepste meer ter wereld ligt; BAIKALMEER! Wauww wat mooi zeg. We hebben een flinke wandeling langs het meer naar het View Point gemaakt, dit was de steile klim meer dan de moeite waard! We hadden een prachtig uitzicht over een deel van het BAIKALMEER, want dit is zo groot! Natuurlijk hebben we mooie fotoŽs gemaakt, maar we kunnen jullie zeggen, in het echt is het nog veel mooier! Dit moet je echt met eigen ogen gezien hebben!
Verder zijn we langs de boulevard terug gelopen en hebben we nog een locale vismarkt bezocht! De locals zitten hier lekker in een strandhutje met een gerookte verse vis (uit het baikalmeer natuurlijk) en een flesje bier te genieten van het prachtige uitzicht.
Rond 20.00 uur zijn we lekker naar onze chalet gegaan om te gaan slapen, want na een nacht geen slaap, sloeg de jetlag toch wel toe.
Dit was ons verhaaltje vanuit Listvjanka ( Rusland) aan het Baikalmeer, waar het 7 uur later is dan in Nederland! Hopenlijk hebben jullie weer genoten van ons verhaal. Bedankt allemaal voor de leuke reacties, we lezen dit echt met veel plezier!
Liefs Bram & Ilse

Joep en Marijke

Alsof we erbij zijn! Wat schrijven jullie heerlijk. We zijn razend benieuwd naar Mongolië. Het heerlijke van reizen zijn alle ontmoetingen. Hier hebben we net een aardbeving achter de rug en lijkt het al herfst, dus reizen we in gedachten lekker met jullie mee. Ga zo door en blijf vooral zo mooi schrijven. Liefs Joep en Marijke

Roel & Anne

Hee fransjes! Wat super om dit weer allemaal te lezen! En fijn dat jullie geen snurkende Rus in de coupé hadden, haha! Het klinkt allemaal super mooi en jullie genieten dus volop! Hopelijk komt jullie Point It boekje nog meer van pas, het echte reizigersgevoel. We zijn al benieuwd naar alle volgende verhalen en we denken aan jullie! Dikke kus, Roel & Anne

Hennie en Piet

nou wat n prachtig verhaal fijn om te horen dat t met de trein goed gegaan is.
t zal zeker n hele belevenis zijn,we kijken er weer echt naar uit voor t volgende verhaal.
ilse en bram geniet er van en heel veel plezier.kus van ons

Doris en co

Goh, wat is het toch heerlijk om jullie avontuur te lezen en ook zo leuk opgeschreven. Goed hoor! Veel plezier voor de komende dagen en tot mails.

els van lier

Ha lieve allebei,
Nou,bij het lezen van jullie verhalen is maar een woord;WAUW,
Blijf genieten en laat alles goed gaan.Kei veul groetjes van els en Michel

Freek & Claudia (backpackgek.nl)

Hoi Ilse en Bram,

Leuk jullie ontmoet te hebben in het prachtige Listvjanka. Heel veel plezier op jullie verdere reis! Misschien komen we jullie nog weer ergens tegen.

Groeten,

Freek en Claudia (www.backpackgek.nl)

wilma en harry

eey bram en ilse wat een leuk verhaal zeg en wat fijn dat het jullie allemaal bevalt geniet er samen maar lekker van tot het volgende verhaal groetjes uit blitterswijck hay en wilma xxx

Rob Cindy Esmee en Tim

Hoi Hoi,
wat super leuk om te lezen hoe het met jullie is en wat jullie allemaal beleven. Onze Tim heeft al een paar keer gevraagd of Bram al in Rusland was, haha.
We kunnen alleen maar zeggen geniet geniet en geniet. en natuurlijk doe voorzichtig!
Liefs uit Bergen

Joyce van Lier

Hoi hoi reizigers!

Wat een mooie verhalen weer!!!
Tis voor ons ook erg leuk om mee te lezen hoe jullie reis verloopt! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
Héél veel pleizer daar en goede ries!!!

Liefs, Joyce

Sonja (CP)

Van hieruit geen hele verhalen, maar super leuk om die van jullie wel te lezen.
Je weet dat ik niet van vakantie houd maar als ik dit zo lees lijkt het me wel geweldig om mee te maken.
Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
Geniet maar lekker.

groetjes Sonja

Yolanda

Meer meer meer,ut liekt wel un bestseller(hihi)gillie hadde auteur motte worre!!!!Lieve groetjus Yolanda

antoinette

ha mensjes
super verhaal en prachtige foto's, geweldig om zo met jullie mee te reizen! heel veel plezier, maar dat komt goed, tot het volgende verhaal groetjes, wil antoinette
willem en loes

wilma en harry

eey bram en ilse wat een super mooie foto,s zeg
en wat super dat jullie het naar je zin hebben groetjes
harry en wilma xxxx

Oma Kleeven

Lieve Ilse en Bram, ik ben nu bij Hennie en Piet en Joyce helpt me weer met het typen van een bericht.
Ik ben geholpen aan mijn tweede oog en kan nu lezen zonder bril (het hele verhaal geen bril op gehad). Ik heb alles gelezen wat jullie meegemaakt hebben en ik heb net gegeten, een groot stuk worst en wortelenstamp. Voor de rest is alles goed verlopen en ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed is. Ik denk iedere avond aan jullie voordat ik ga slapen en dan bekijk ik jullie foto's en hoop ik jullie gauw weer te zien. Dikke kus van Oma, ook van Hennie, Piet en Joyce!

Ciela

Ha rreizigers

Mooi om te lezen hoe jullie de reis ervaren.
En het blijft spannend!
Ik lees wel dat ik Oma niets nieuws kan vertellen omdat ze goed op de hoogte blijf.
Ik ben zelf net terug van een Lourdes bedevaart waar ik als vrijwilliger gewerkt heb.
maandag middag zie ik Oma weer.

groetjes Ciela en toi toi toi

Sandra (van de kraaltjes haha!)

Hoi Ilse en Bram. Ook ik ben begonnen met het lezen van jullie verhalen en geniet er enorm van! Ik wens jullie veel plezier en blijf jullie volgen.

Groetjes Sandra