Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Vertrek & de eerste ervaringen met Rusland!!

Vandaag was de grote dag, het begin van onze wereldreis, maar eerst nog afscheid nemen van onze families en vrienden!
Pfff wat was dat heftig zeg! Net voordat we de paspoortcontrole op Düsseldorf Airport doorgingen hebben we iedereen nog heerlijk geknuffeld en een dikke kus gegeven. Dit was een heel moeilijk moment. Maar daarna moet je echt gaan; en daar ga je dan, alle twee door de paspoortcontrole, door de detectiepoortjes en dan voor de laatste keer zwaaien naar je familie achter het glas.
Tranen wegvegen en genieten vanaf het eerste moment, pff heftig hoor!
Maar eenmaal in het vliegtuig ( Air Berlin) valt alle spanning van je af, yes onze droom is begonnen!

Na een prettige vlucht ( 2,5 uur) zijn we in St. Petersburg aangekomen. We werden netjes opgehaald door iemand die ons naar het hotel bracht.
Daar aangekomen hebben we de koffers gedropt, een plattegrond gepakt en zijn we de stad gaan verkennen!
Eerste indrukken van St. Petersburg: grote artistieke stad, veel oude Lada's, maar ook hele dikke auto's, bijna niemand die engels spreekt, alles in het Russisch aangegeven en erg mooie bezienswaardigheden!

De volgende dag hebben we heerlijk uitgeslapen en waren we net op tijd voor het ontbijt( 10.30 uur). Na het ontbijt hebben we eendouche genomen en zijn we weer lopend de stad ingegaan nu om enkele bezienswaardigheden te bezoeken; Hermitage, St. Isaac Kathedraal, Nevski Prospekt en nog vele andere prachtige gebouwen/Kathedralen.
Na een paar uren en kilometers gewandeld te hebben, zijn we maar met de metro terug gegaan naar het hotel. Dat is al een ervaring op zich. Jeetje wat zijn die stations groot en mooi! Als echte toeristen stonden we in het metro station met de plattegrond in de hand te kijken welke metro we moesten nemen. Gelukkig stapte er een mooie Russische dame op ons af die ons in het Russisch wilde helpen. Met veel gebaren heeft ze voor ons een kaartje gekocht en konden wij ons avontuur vervolgen.
Een kaartje voor 2 personen kost maar liefst 50 Roebel (€ 1,20) terwijl je van de ene naar de andere kant van de stad gaat! Daar kom je in Nederland niet ver mee, haha! We hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld, het is een grote, schone en veilige stad.
Aangekomen in het hotel hebben we gezellig op de kamer gekaart onder het genot van lekkere chips en een flesje bier. Daarna lekker slapen, en kijken wat de volgende dag brengt!

De derde dag in St. Petersburg hebben we weer veel kilometers te voet afgelegd. We hebben o.a. een bezoek gebracht aan Peter en Paulus vesting en een lokale markt.
Vandaag viel ons heel erg op, dat er ontzettend veel trouwerijen zijn. Bij elk bekende bezienswaardigheid zie je erg veel bruidsparen. Het is echt een hele happening! De dikste limousines, hele families in de mooiste outfits, flessen champagne, heel veel fotografen en de mooiste bruidsparen! Onvoorstelbaar hoe dit hier gaat! We hebben hier dus ook erg van genoten.
Rond 20.30 uur hebben we de metro weer gepakt en zijn we richting ons hotel gegaan. Dit was onze laatste dag in St. Petersburg. We hebben erg genoten van deze mooie stad!
Om 23.55 uur hebben we de nachttrein richting Moskou gepakt, die daar de volgende morgen om 7.55 uur aankwam.
We hadden een 4 persoonscoupe. Bij ons zat een Russisch stel die geen Engels sprak. Dus we hebben niet veel tegen elkaar gezegd. Dat was ook niet nodig omdat we de hele rit geslapen hebben. Nou ja, geslapen kunnen we eigenlijk niet zeggen, want die man snurkte ontzettend hard en de hele nacht door! Dus hebben beide bijna geen oog dichtgedaan. Het zijn wel heerlijke bedden trouwens! We kijken nu al uit naar de lange treinreis ( 74 uur) van Moskou naar Irkutsk!
Eenmaal aangekomen zijn we naar ons hotel gebracht ( erg mooi en schoon). Daar hebben we eerst een paar uurtjes bijgeslapen, want ja, we hebben de tijd!
Rond het middaguur zijn we de stad ingegaan. De afstanden in Moskou zijn iets groter dan St. Petersburg dus hebben we maar gelijk de metro gepakt.
In de stad hebben we verder alles te voet afgelegd. We hebben o.a. de volgende bezienswaardigheden bezocht: Kremlin, Rode Plein en St. Basil's Catherdral.
Na een heerlijke maaltijd in een foodcourt hebben we de metro richting hotel gepakt.
Zoals jullie het kunnen lezen, hebben we het erg goed naar onze zin! We zijn nog 2 dagen in Moskou en dan stappen we maandag de trein op richting Irkutsk waar we pas vrijdag aankomen! We hebben die week geen WIFI onderweg, dus ons volgende verhaal zal waarschijnlijk in Irkutsk zijn!
We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties op deze site, maar ook via mail, Facebook en hyves! Tot de volgende keer!

Nog 1 dag!!

Beste allemaal!

Morgen rond deze ( 10.50 uur) tijd, stijgt het vliegtuig op richting St. Petersburg!

Een heel gek idee, maar we beginnen het steeds meer te beseffen.

De laatste keer dat we een berichtje geplaatst hebben, was 3 weken geleden. Vanaf die tijd is alles echt heel snel gegaan. De motor van Bram is gelukkig in de laatste week nog verkocht! Dus we hebben geen onnodige kosten meer.

Maar nog steeds niet hadden we het besef dat we zolang weg zijn.

Tot zondag, toen kwam het gevoel pas echt. Bram heeft zijn verjaardag die dag gevierd voor vrienden & familie! Een te gekke dag, met heel veel lieve/leuke/emotionele reacties, dat heeft ons allebei erg goed gedaan!

1 zin werd heel vaak herhaald en bleef gewoon raar om te zeggen: ' TOT OVER EEN JAAR'!

Dat klinkt dan ineens heel lang, en dan ga je het pas echt beseffen. Maar goed, we gaan samen een super gave uitdaging tegemoet, en hebben daar dus ontzettend veel zin in.

We willen via deze weg iedereen, maar dan ook echt IEDEREEN bedanken voor de gezellige verjaardag zondag, maar ook voor de lieve smsjes, mailtjes, krabbels, kaartjes, telefoontjes en cadeautjes. Dit doet ons erg goed!

Morgen om 7.30 uur vertrekken we met 3 auto's richting Dusseldorf. Roy, Sonja, Lars, Wil, Nettie, Roel, Anne, Janine, Martien en Thea gaan ons wegbrengen, dit zal wel ff moeilijk zijn, maar dat hoort erbij!

p.s. kijk donderdag goed in de Peel & Maas, want daar komen wij in te staan!

Nogmaals BEDANKT IEDEREEN en dan zeggen wij het ook maar een keer:

TOT OVER EEN JAAR!!

Veel liefs Bram & Ilse

Nog 3 weken!!!

Hallo allemaal,

Allereerst willen we iedereen bedanken voor de leuke reacties op onze site! Hopenlijk blijven jullie dit doen als we op reis zijn, erg leuk!

De afgelopen weken stonden in het teken van:

*De laatste voorbereidingen; zoals kopieën maken van paspoorten/verzekeringspolis etc en deze ook veilig op internet zetten, auto Ilse verkopen( jaja, het is gelukt!), lijst maken met adressen van ambassades in het buitenland, motor Bram verkopen ( helaas nog niet gelukt; IEMAND NOG INTERESSE??), paspoorten in ontvangst nemen van de Nederlandse ambassade, en ja hoor er staan netjes 3 visums in; Rusland,Mongolië & China! Dus nu is het echt officieel, we kunnen beginnen aan onze grote treinsreis! De Transmongolië -express!

* Laatste dingen kopen; langzamerhand krijgen we alles bij elkaar, maar de laatste week voor vertrek gaan we samen de laatste dingen kopen, dan heeft Bram ook echt vakantie!

* Afscheid nemen op het werk

Frown
( Ilse); Donderdag 28 juli was het dan zover, Ilse dacht dat ze ging eten met haar collega- managers! ( eigenlijk had ik het al in de gaten
Wink
)Dus ze werd netjes opgehaald door haar collega en kwamen even later bij Old Inn aan. Daar werd Ilse verrast door nog een stuk of 30 andere collega's! ECHT SUPER! Samen hebben we een heerlijk champgneglas geheven op een goede reis en leuke samenwerking die ik op het Heijderbos gehad heb! En toen kwamen de cadeau's, wauwwwwww daar werd ik echt ff stil van hoor! Iedereen nogmaals bedankt voor het mega lieve/leuke boek met de leuke/lieve verhalen!Ik heb thuis stiekem een traantje weggepikt! Later hebben we allemaal gezellig gegeten, het was echt een SUPER avond, BEDANKT LIEVE ( EX) COLLEGA'S!

Maar vooral leuke dingen doen met familie en vrienden, want het besef komt steeds dichterbij dat we iedereen zolang gaan missen!

Frown

Ook hebben we skype geïnstalleerd om zo gratis te kunnen bellen met familie & vrienden! Ik denk dat we hier vast en zeker behoefte aan hebben om jullie een keer live te zien! Dus: installeer skype en voeg ons als contact persoon toe: bram-ilse is onze naam!

Dit was weer een kleine update van de laatste weken thuis, de laatste week voor onze grote reis zullen we nog een berichtje plaatsen.

Tot dan,

Liefs Bram & Ilse

Voorbereidingen!!

De afgelopen maanden stonden in het teken van de voorbereidingen die we moeten doen voor onze reis. Hieronder een aantal dingen waar we ons zoal met bezig gehouden hebben:

Verzekeringen

Super saai maar zeker niet onbelangrijk. Als je langer als een jaar naar het buitenland vertrekt en je uitgeschreven bent bij je gemeente, ben je niet verplicht om een zorgverzekering aan te houden. ( tenminste bij de meeste zorgverzekeringen) En dat geluk hadden we, dus dat scheelt een hele hoop geld. Maar we moeten natuurlijk wel een goede reis verzekering hebben met medische kosten. Deze hebben we dan afgesloten bij Mondial, de Globetrotter reisverzekering met volledig medische kosten!

Paklijst

Wat ga je in hemelsnaam meenemen in een backpack voor een jaar? Hier hebben we toch ff goed over nagedacht! Gelukkig denken we beide hetzelfde; niet veel meenemen! We schaffen onderweg wel spullen aan. Alhoewel het voor Ilse best lastig is dat ze nu maar 2 paar schoenen mee kan nemen; slippertjes en dichte schoenen i.p.v. 5 ofzo haha.

Inmiddels hebben we alles gekocht.Op wat medicijnen en toiletartikelen na hebben we bijna alles klaar. Na maanden te hebben gespaard, gaat het nu wel heel hard van onze rekeningen af! Maar het zijn allemaal nuttige dingen voor een goed doel haha!

Visa

Voor veel landen heb je een visum nodig. We beginnen de reis met de trans Mongolië Express die we al geboekt hebben bij Treinreiswinkel. De eerste drie landen die we aandoen waarbij we een visum nodig hebben zijn dan ook Rusland, Mongolië en China. Dit zijn ook meteen de visa die het meeste administratieve werk met zich meebrengen. Gelukkig regelt de reisorganisatie dit voor ons. Dit wil echter niet zeggen dat het invullen van een pak papier ons bespaard blijft. Ook het uitzoeken van de overige visa kost veel uitzoek tijd.

Medische check

De inentingen (Hepatitis A-B, DTP, gele koorts, Rabiës en Buiktyfus), hebben we allemaal gehaald. Ook hebben we een Mantoux test laten doen, deze was goed, dus hebben we een inenting gehaald voor Tuberculose. Na de reeks Hepatitis B vaccinaties hebben we bloed geprikt, om erachter te komen of we voldoende antistoffen in ons lichaam hebben. Dit was ook allemaal in orde gelukkig. Malaria hebben we ook laten voorschrijven, we hebben gekozen voor de Malerone en Proguanil. Deze kunnen we eind juli ophalen bij de apotheek.

Verder staat de afspraak bij de tandarts in augustus nog gepland voor ons beide, dus dan hebben we onze medische check alweer gehad!!

Verder

Naast bovenstaande zaken zijn er nog veel kleine dingetjes die we moeten regelen zoals; auto Ilse verkopen, motor Bram verkopen. Motor Ilse schorsen, internationaal rijbewijs halen, uitschrijven gemeente etc.

De reis komt heel dichtbij nu; nog 1,5 maand en dan vertrekken we al. We kunnen ons allebei nog niet echt voorstellen dat we straks een jaar weg zijn!!