Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

China; Shanghai & Suzhou!

Het laatste verhaal eindigde bij de eerste dag in Shanghai!
Shanghai is een mega grote stad, maar wederom wel weer schoon en mooi, vooral ' savonds als alle gebouwen verlicht zijn; wauww!
Dag 2 in Shanghai hebben we rustig aan gedaan, want na een dikke maand reizen sloeg de vermoeidheid toch wel toe. Ja echt; van reizen wordt je ook moe! Als we ergens zijn willen we ook alles zien, maar dit kun je geen jaar volhouden. Dus af en toe een rustdag hebben we echt nodig! Rond een uur of 16.00 uur die dag, zijn we toch maar ff op pad gegaan, dit keer naar de digitale markten. Bij Bram begint het toch te kriebelen om een grotere camera te kopen, mits de prijs beter is als in Nederland.
Uiteindelijk hebben we niets gekocht, misschien later, als de Yuan gunstiger is, want op dit moment is die erg slecht!
De volgende dag zijn we richting De Bund gelopen, dit is een bekend district in Shanghai wat langs het water ligt. Je kunt het vergelijken met de boulevard in Scheveningen, maar dan 1000 mooier! Ook al was het weer niet zo goed vandaag, hebben we toch genoten. We waren beide nog best moe en hadden niet veel puf dus zijn we langzaam weer richting ons hostel gelopen, maar deze keer door de smalle straatjes waar ( bijna) geen toeristen komen. Hier kwamen we dus vanalles tegen. We belandden zo in een straat waar ze vlees/groente/vis/kruiden en nog veel meer verkochten. Erg leuk om te zien, maar je wordt hier af en toe verrast met een ontzettend vieze geuren jakkie bah!
Zo zie je weer dat in China het verschil tussen rijk en arm ook goed te zien is, want in de hoofd/winkel straten is het ontzettend schoon en mooi, maar zodra je in de zijstraatjes komt, dan kan het er echt ontzettend stinken, en is het ook erg vies op straat.
Maar toch blijven we dit leuk vinden, je ziet dan het echte leven van de locals, daar houden we van! Na heel wat straatjes gezien te hebben met local food zijn we toch weer de hoofdstraat ingeslagen en hebben we later in een internationale boekshop de lonelyplanet van Zuid Oost Azie gekocht! Dan hebben we weer wat leesvoer en kunnen we ons voorbereiden op de trip na China!
Verder hebben we die avond niet veel gedaan; oh ja, heerlijk geslapen!!
De volgende dag ( vrijdag 30 september) stond in het teken van ons visum voor Vietnam! Maar deze konden we pas om 16.00 uur ophalen. Dus we hebben rustig ontbeten, en hebben weer heerlijk door de straten van Shanghai rondgeslenterd.
Rond 15.00 uur sloeg de spanning een beetje toe, en zijn we richting de ambassade gelopen. Na een tijdje wachten, maakte een mevrouw klokslag 16.00 uur het loketje open en konden we met ons gele briefje ons visum ophalen! En ja hoor, in beide paspoorten zat een keurig visum voor 30 dagen voor Vietnam!! Yes, die is binnen! Altijd ff spannend, vanaf 15 oktober kunnen we Vietnam gaan verkennen. Daarna snel terug naar ons hostel, om onze backpackers te pakken en daarna snel naar het treinstation te gaan. Het was wederom mega druk op straat, en in de metro, dus hebben de benen onder onze kont uit moeten rennen om op tijd bij het treinstation aan te komen. En dit keer heeft de beschermengel ons weer geholpen, want we waren net op tijd voor de trein richting Suzhou. Deze reis duurde gelukkig maar 30 minuten met de Fast-train. Topsnelheid van meer als 250km per uur!
Aangekomen in Suzhou wilden we een taxi naar ons hostel pakken, maar hier stonden zo ontzettend veel mensen te wachten dat we toch maar de bus gepakt hebben.
Omdat er wegwerkzaamheden waren, stopte de bus niet waar die eigenlijk moest stoppen en waren we een beetje de weg kwijt. We zijn maar gaan lopen en lopen, blijkbaar de verkeerder kant op. Later hebben we toch maar iemand op hulp gevraagd, en dit keer zijn we weer netjes geholpen, na 1,5 uur kwamen we bij ons hostel aan! Het lag in een schitterend gezellig straatje langs een kanaaltje!
Tijdens het inchecken, stond Xiaoli op ons te wachten. Dit is een kennis van Truus Jenner uit Blitterswijck die hier woont. We hadden via de mail contact met haar gezocht en ze had ons uitgenodigd voor een diner. Dus ze stond ons al op te wachten, omdat we zo laat waren maakte ze zich al zorgen. Ze had een restaurant gereserveerd aan het Lake, waar om 20.00 uur een lichtshow zou zijn. Maar helaas konden we dit niet meer halen en hebben we ergens anders gegeten. Ook erg goed en lekker! Ze heeft ons van alles verteld over Suzhou en een aantal tips gegeven, erg leuk! Later hebben we afscheid genomen van haar en zijn we richting ons hostel gegaan, lekker naar bed.
De volgende dag zijn we na het ontbijt van € 1,50, haha ( moeten we toch ff vermelden), door de prachtige straten richting The Hubles Administator's Garden gelopen. Blijkbaar 1 van de mooiste tuinen van China!
We hebben hier een aantal uren rondgelopen, en het was inderdaad prachtig, zie foto's!
Onze rugzak was gevuld met lekker drinken en eten, dus we wilden ergens lekker rustig gaan zitten om dit te nutigen. Maar hier is dus niet van terechtgekomen. Zodra we ergens wilden gaan zitten, vloog de paparazzi op ons af! Voor dat we het wisten, stonden er 40 gekke Chinezen voor ons om foto's van ons te maken. Echt een gekkenhuis! We moesten er wel mee lachen, maar op een gegeven moment werd het een beetje vervelend.
Zelfs als we van elkaar een foto wilden maken op een mooie plek, kwam de paparazzi achter ons aan en namen ze 10000 foto's! Echt niet te geloven. We werden beide een aantal keren gevraagd om met iemand op de foto te gaan, op het begin is dit leuk, maar later niet. Alleen het kleine meisje dat op Ilse afstapte en zei: You en me photo; yes or no, konden we niet weigeren! Later zei ze: nice to meet you! Zooo schattig, Bram heeft hier zelf ook maar een foto van gemaakt! Na weer 1000 keer gefotografeerd en achtervolgt te zijn, hebben we de tuin verlaten en zijn we door drukke straten verder gelopen.
Op zoek naar een kapper, want Bram wilde het toch proberen! Aangekomen bij een kapper, vlogen er een stuk of 6 chinezen op ons af. Bram mocht plaatnemen in de stoel. Nadat 6 chinese meiden Bram zijn haar geinspecteerd hadden werd er een soort shampoo in zijn haren gedaan. Hiermee werd de gel eruit gewassen. Bram kreeg de nummer 1 kapper van de salon en werd prachtig geknipt. Hij was erg secuur, wat resulteerde in een mooi geknipt koppie!
Zo, dit hebben we ook weer overleefd, haha!
Verder hebben we heerlijk rondgeslenterd door de straten van Suzhou. Morgen ( maandag 3 oktober) vertrekken we om 13.35 uur met de trein richting Hanzghou! Hier hebben we een hostel geboekt voor 3 nachten! Hangzhou staat bekend om het West Lake, dit moet prachtig zijn, we zullen zien!
We genieten nog steeds elke dag in China, een aantal dingen die ons opgevallen zijn:
* Gorgelende chinezen, Iedereen spuugt en gorgelt er maar op los, ook de hippe meiden op de punthakjes tuffen regelmatig een klodder op straat
* De baby's met de ‘open-billenbroeken' die ze overal op straat laten plassen.
* De mondkapjes, die op sommige plaatsen door veel mensen gedragen wordt, en begrijpelijk ook want de smog is op sommige plaatsen ook echt te erg!
* Overvolle bussen, elektrische scooters waar ze met 5 personen op zitten!
* Veel mensen leven op straat, koken, spelen een kaart spelletje en verkopen de gekste dingen!
* Toiletten, die hier meestal net zo stinken en plakken, zoals die bij ons in het cafe na 4 dagen carnaval! Alleen heb je hier een gat in de grond, en moet je het wc papier in een emmertje langs het gat gooien. Je kunt je voorstellen dat het op de vrouwen wc net oorlog lijkt!
* Verder zijn de menukaarten ook erg vreemd hier: kippenpoten en nekken, ingewanden van vele soorten dieren, jakkie bah! Deze gerechten worden op de kaart heel smakelijk met een mooie foto gepresenteerd!
* Het verkeer is hier ook een belevenis, lekker druk, hectisch en hysterisch. Iedere keer weer een uitdaging om over te steken zonder aangereden te worden.

Maar ondanks deze dingen voelen we ons erg thuis is China en is het nog steeds een fijn en veilig land om te reizen.

Tot hier zover onze avonturen in Suzhou, en volgende keer weer meer!

Veel liefs en groetjes van China!
Bram en Ilse

Roy Stoks

Echt een super verhaal weer! Blijft leuk om jullie avonturen zo mee te kunnen beleven!

Kijk uit naar het volgende verhaal!

Groeten uit het zonnige blitterswijck!

Joyce

Lieverds!!! Wat n geweldig leuk verhaal weer? Word er weer helemaal blij van!! Geniet ervan lieverds!!!! Dikke kus!

Frits

Wat spannend, Wat een beleving, neem op tijd rust en geniet er maar lekker van. met het toilet met een emmer er langs heb ik zelf mee gemaakt in Qatumala waar je het toiletpapier in moest doen. Ik zal van Xiaoli de groeten door geven aan Truus Jenner.
groetjes Frits

Alie

Helemaal geweldig jullie verhalen te lezen,
zo krijgen we zelf ook nog een beetje een wereldreisgevoel.
Nog veel plezier, maar dat gaat wel lukken!!!

Groetjes Alie

Hoi alletwieë,
wer én geweldig verhaal.
We viende ut elke kier wer spannend as dur en berichje is dat dur én verhaal of foto's beej zien gekomme.
Prachtig um te léze en um de pletjes te kieke.
Roel en Anne komme vanoavend ok owe kant op.
Beneejd of ge die ok tege komt rond al en neej of isschien wel ierder.
Rust mar es flink uut en las gewoeën en paar daag lamballe ien. Dan kunde dur doanoa wer flink tegenan.
Gr. Gé

kroegbaas

Heee chineesjes,

Ik wil wel ff een ding kwijt.
Hier word met carnaval wel ELKE dag de WC GEPOETST hoor!!!!!!!!!!!!
Maar verder weer een kei leuk verhaal.
Veel plezier nog de laatste 11 dagen in China.

Groetjes Roy en Sonja en 100000 kusjes van lars

Daisy

leukleukleuk!
zit iedere kier wer vol spanning noar mien inbox te kieke.. of d'r wer 'n nej verhaal en/of foto's bej stoan!
super um jullie, dur alle verhalen &foto's toch te kunnen volgen!
Geniet nog van China &alvast hiel veul plezier in Vietnam!
Liefs

mieke geert

erg leuk die verhalen is genieten om deze te lezem

antoinette

ha mensjes

alweer een super reisverslag, geweldig om te lezen en de mooie foto's te bekijken mooi mooi mooi china geniet er nog van en tot de volgende keer gr. ons

Joyce van Lier

Reizigers!
Wereldse verhalen weer van jullie!
Geniet weer van het volgende avontuur!!!
Groetjes Jan en Joyce

Hennie en Piet

Hey ilse en Bram wat weer n mooi verhaal en fotos,
geniet er saampjes maar lekker van,we kijken weer vol spanning naar t volgende verhaal.
wat n belevenis zeg.
Groetjes en n dikke kus van ons.

Sonja

Oh wat erg ik kon vandaag pas het verhaal lezen, want we hadden geen internet meer thuis. Weer superfijn om te lezen!
Dikke kus van ons 3tjes

Yolanda

hEJ MÛPKES,get unne chinees altiet mit zien schoenen op de trouwjurk staon???? X uut Offere