Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

2 weken in het gastvrije Java!!

Onze reis door Java begon in de hoofdstad Jakarta waar we 2 nachten zijn gebleven.
Na het mooie groene Sumatra was het wel ff wennen om weer in een erg drukke stad terecht te komen, maar ook dat wendt weer erg snel.
We hebben de stad lopend en met de Trans-Jakarta expres bus verkend. Een hele ervaring op zich in deze ontzettend drukke stad. We zijn richting de oude stad gegaan om hier lekker rond te lopen en de vele historische koloniale Nederlandse gebouwen te bekijken. We kwamen uit bij een groot plein waar we heerlijk rondgewandeld hebben, later hebben we nog een kijkje genomen bij de haven en de uitkijktoren waar we een mooi uitzicht over de stad hadden.
Ook hebben we 1 van de vele shoppingmalls bezocht en zijn we naar de kapper geweest, want hier was het weer tijd voor.

Na 2 nachten hadden we het wel voor gezien en waren we weer toe aan een rustige plek midden in de natuur. Na wat speurwerk op internet kwamen we uit bij GG House in Bogor.
Een super mooie plek omgeven door rijstvelden. Hier hebben we ook weer 2 nachten geslapen, maar dan in een mega luxe kamer met een super groot balkon met uitzicht op de rijstvelden! Een geweldig mooie plaats. We hebben hier ook niet meer gedaan als geslapen, gelezen, wandelen door de rijsvelden, gegeten en gedronken.
Dit was echt een plaats waar we echt ff alles konden laten bezinken, alle indrukken van 8 maanden reizen hebben we hier verwerkt. Als je zolang op reis bent, heb je af en toe een plaats nodig waar je je hoofd ff helemaal leeg kunt maken, zodat je weer met frisse moed je reis kunt vervolgen. En dat hebben we hier in Bogor gedaan; heerlijk!

Na deze relaxdagen zijn we met een lokaal minibusje naar Cianjur gegaan.
We hebben hier ook weer 2 nachten geslapen, maar dit keer in een Homestay. Bij een lokale familie thuis. Zij hadden een mooie bungalow gebouwd midden tussen de rijstvelden, en daar sliepen wij.
We zijn hier erg goed verzorgd met het lekkere eten en verse fruitshakes. Ook hebben we hier een kookcursus gedaan met de zus van de eigenaar. Deze dag begon op de lokale markt, waar we onze ingrediënten moesten kopen voor onze maaltijd. Erg leuk om te zien hoeveel verschillende soorten groente en fruit ze hier verkopen en al die kleuren bij elkaar geven een ontzettend mooi plaatje. Na het shoppen op de markt zijn we naar de homestay gegaan en hebben we onze maaltijd klaargemaakt. 3 gerechten hebben we in totaal klaar gemaakt die ook echt heerlijk smaakten! We hebben de recepten meegekregen zodat we dit in ons campertje in Australië nogmaals zelf klaar kunnen maken!

Na deze 2 nachten Cianjur, zijn we heel vroeg in de ochtend met de lokale bus naar Bandung gegaan, waar we om 08.00 uur op de trein zijn gestapt naar Yogyakarta!
Dit was echt een super mooie treinreis, de trein reedt namelijk door ontzettend veel mooie rijstterrassen. Dus we hebben bijna alleen maar met ons gezicht tegen het raam aangezeten om zoveel mogelijk te zien. Aan het einde van de middag kwam de trein aan in Yogyakarta.
Hier hadden we ons allereerste couchsurfing afspraak. Voor degene die niet weten wat couchsurfing is;
Kijk op www.couchsurfing.org Wij hadden dus een afspraak met Danang! Dit was alles wat we wisten. En hij zou ons op komen halen op het treinstation. We vonden het best spannend, want je weet niet wie erop je staat te wachten. Maar eenmaal uit de trein, zwaaide een jongen naar ons, en ja hoor; dat was Danang! Hij stelde zich voor en we liepen samen het station uit. Danang was een jongen van 23 jaar en wij mochten bij zijn thuis slapen. Hij woont daar met zijn ouders en zijn oudste zus, man en kids 15 minuten van het centrum van Yogyakarta!
Danangs schoonbroer stond ons ook op te wachten, zodat we met 2 scooters en onze tassen naar zijn huis konden gaan! We reden door een mooie omgeving met rijstvelden naar zijn huis. Een groot huis waar hij met zijn familie woonde. We stelden ons voor en kregen een kamer toegewezen. We kregen de kamer van Danangs jongste zus, die in de stad werkte en woonde.
De moeder van Danang had een hele maaltijd voor ons klaargemaakt die we met veel plezier opgegeten hebben. Verder deze avond hebben we gezellig gekletst en plannen gemaakt voor de volgende dag.
Ook kwam de rest van de familie nog ff langs om zich voor te stellen. Het is wel lastig communiceren omdat Danang de enigste is die redelijk engels spreekt. Maar we proberen met ons klein beetje Indonesisch toch een leuk gesprekje te voeren, en dit lukt aardig. We hebben een gezellige avond verder en gaan daarna lekker slapen.

De volgende dag gingen we samen met Danang op 2 scooters naar Borobudur. Het was een klein uurtje rijden vanaf het huis waar we sliepen. We reden door een prachtige omgeving met veel mooie rijstvelden. Aangekomen bij de Borobudur zijn we naar binnen gegaan en hebben we hier een tijdje rondgelopen en natuurlijk mooie foto's gemaakt. In een museum bij de tempel was een traditionele dansvoorstelling aan de gang die we bekeken hebben. Prachtig mooie meiden met mooie kleren en make up die een erg mooie dans uitvoerden!
Aan het einde van de middag hebben we nog een dierenmarkt in de stad bezocht waar ze de gekste dieren verkochten, van slangen tot honden en aapjes! Bijzonder maar soms ook wel zielig om te zien.
Aan het begin van de avond kwamen we weer aan bij het huis van Danang waar zijn moeder weer een heerlijke maaltijd voor ons gemaakt had.

Rond 20.00 uur voelde Ilse zich niet zo lekker en is op bed gaan liggen. Daarna moest ze ontzettend vaak naar de wc, dit voelde niet goed! Maar toch maar proberen te slapen. Maar dit pakte niet goed uit, want rond 01.00 uur werd Ilse zwetend en paniekerig wakker. Haar spieren verkrampten helemaal. Ze kon niets meer, en er ging een verschrikkelijk tintelend gevoel door beide armen en benen. Erg angstaanjagend, dit had ze nog nooit gehad. Bram wist niet wat hij moest doen en Ilse verging van de pijn, dus hebben we Danang geroepen, die al wakker was van alle rare geluiden.
We besloten snel naar een dokter te gaan, want dit was duidelijk niet goed! Dus met 2 personen hebben ze Ilse op de scooter getild en daarna zijn we naar de dokter gereden. De dokter wist niet wat er aan de hand was en stuurde ons gelijk door naar het ziekenhuis. Dus weer met zijn 3en op de scooter en vol gas naar het ziekenhuis. Daar aangekomen wisten ze niet wat ze moesten doen en kreeg Ilse ORS en paracetamol, maar deze kwamen er gelijk weer uit! Aangezien Ilse veel vocht verloren had, kreeg ze een infuus. Al snel ging er 1 liter vocht doorheen en kreeg ze een tweede zak eraan. Na een tijdje werden er medicijnen via het infuus naar binnen gebracht. En daarna kon Ilse gelukkig slapen. Bram besloot met de dokters dat we vannacht in dit ziekenhuis bleven en we kregen een kamer. Een bed voor Ilse en een slaapbank waar Bram op kon slapen. Bram heeft die nacht natuurlijk geen oog dichtgedaan omdat hij erg bezorgd was.
De volgende morgen vroeg, om 5 uur kwam de eerste zuster langs, om ontbijt te brengen. Rijst!!! Ilse kan zeggen dat als je je zo slap en beroerd voelt en je rijst voorgeschoteld krijgt je nog misselijker wordt dan je al bent. Maar dokter Bram wilde perse dat Ilse wat at, dus heeft toch een paar hapjes naar binnen kunnen krijgen haha!
Daarna kon Ilse gelukkig weer slapen en ff later kwam er weer een dokter om bloed, urine etc. te controleren, waar we later op de middag uitslag van kregen om te zien wat er nu daadwerkelijk aan de hand was.
De rest van de dag is er constant iemand van de familie van Danang aanwezig geweest, zelfs familieleden die we nog helemaal niet gezien hadden. Danang moest werken, dus hij had ervoor gezorgd dat de hele dag iemand van zijn familie bij ons aanwezig was. Dit vonden we zo bijzonder, ook al konden we bijna niet met elkaar communiceren, ze waren zo behulpzaam en lief.
Aan het einde van de middag kregen we de uitslag; bacteriële maaginfectie van het eten. Dit kwam waarschijnlijk door het eten wat we ‘ s middags bij de Boroboduur gehad hadden.
De hele dag door had Ilse medicijnen via het infuus gekregen en deze deden goed zijn werk. Dus na de uitslag mochten we van de dokter naar huis. We kregen nog wel heel wat medicijnen mee om de kuur af te maken.
Dit was een verschrikkelijk avontuur wat we ook niet meer mee willen maken, want zo ziek zijn in het buitenland is nooit leuk, maar we mogen van geluk spreken dat we bij een ontzettend lieve lokale familie sliepen die echt ontzettend goed voor ons gezorgd heeft.

De volgende dag zijn we ondanks dat Ilse zich nog erg slap voelde toch weer op pad gegaan. Dit keer met de jongste zus van Danang. We zijn naar de beroemde straat Malioboro gegaan. Hier hebben we wat geshopt en later op de middag zijn we naar het strand gereden om zonsondergang te bekijken.
De dag erna, was het weer tijd om te gaan en afscheid te nemen van deze gastvrije familie. Vanuit hier zijn we vertrokken richting Sermerang.
Hier vond op 28 april het Night Carnival plaats. Honderden lokale mensen verkleed in de mooiste en grootste kleurrijke kostuums die lopend door de stad ging. Ze dansten en maakten muziek, schitterend om te zien.
Na deze mooie optocht van 1 uur zijn we nog ff een shoppingmall ingedoken en net voor 24.00 uur zijn we naar het hotel gegaan.
Om precies 24.00 uur klopte er iemand op de kamerdeur; dus Ilse deed open en daar stond iemand met een taart, kaart en roosje en zei: HAPPY BIRTHDAY!!
Wat een verrassing zeg; Bram had dit allemaal geregeld voor de verjaardag van Ilse! We hebben de taart heerlijk opgesmuld en zijn lekker gaan slapen. De volgende dag heeft Ilse een lekkere Full Body Scrub gehad bij een beautysalon in de straat! En in de namiddag hebben we de trein genomen richting Surabaya! Dus een super leuke verjaardag samen gehad, alhoewel het wel echt heel raar is, dat je dit voor het eerst in 26 jaar niet samen met je familie thuis viert.
Maar het was een zeer geslaagde dag!

Aangekomen in Surabaya hebben we ingecheckt bij een hotel in Chinatown. Hier zijn we 2 nachten gebleven. We hebben 1 dag door de stad gewandeld en kwamen toen uit bij een demonstratie van honderden mensen van een fabriek, die voor het huis van de Gouverneur demonstreerde. Er waren ook honderden politie, militairen en SWAT agenten op de been om alles in goede banen te leiden. Het verliep allemaal heel gemoedelijk, de militairen vonden het zelfs erg leuk om voor de foto te poseren haha!
En 1 dag hebben we in een grote shoppingmall doorgebracht omdat het gewoon te warm was om buiten rond te lopen.

Na 2 dagen Surabaya zijn we met de trein naar Probolinggo vertrokken. Ook hier hebben we bij een lokaal iemand geslapen, die we via couchsurfing gevonden hadden. Diezelfde avond zijn we met 2 scooters naar een dorpje aan de voet van de Bromo vulkaan gereden, hier woonde familie van de jongen. Hier hebben we een paar uurtjes geslapen voordat we vroeg op moesten staan voor de zonsopgang bekijken bij de Bromo vulkaan. Om 02.30 uur ging de wekker en nog geen half uurtje later zaten we op de scooter richting de Bromo. We zijn gelijk naar het viewpoint gegaan waar we een schitterend uitzicht op de Bromo hadden. En hier hebben we gewacht op zonsopgang! We hadden ontzettend geluk met het weer, want er stond een prachtige sterrenhemel en na zonsopgang was de lucht echt strak blauw! Wat een uitzicht, wauwww echt schitterend, wat hebben we genoten en wat hebben we veel foto's gemaakt hier!
Na zonsopgang zijn we met de scooter naar de Bromo gereden. Onderaan de vulkaan hebben we de scooter geparkeerd. Vanaf hier zijn we naar de kraterrand van de Bromo vulkaan gelopen. Wat een geweldig gevoel als je hierboven op staat, gewoon op de krater rand van de Bromo vulkaan! Er kwam zelfs rook uit de krater, wat ontzettend mooie foto's opgeleverd heeft!
Na een hele tijd op de krater rand gezeten te hebben zijn we naar onder gelopen en zijn we met de scooter door de prachtige omgeving weer naar Probolinggo gereden waar we nog 1 nacht geslapen hebben.
De volgende morgen hebben we de trein gepakt naar Bangyuwangi. En hier hebben we de ferry van 30 minuten naar Bali genomen. We hebben nog 7 dagen de tijd om Bali te verkennen voordat we op 13 mei naar Darwin vliegen.

We hebben een ontzettend leuke tijd gehad in Java. Het is ook een super mooi groen eiland met echt heel veel mooie knalgroene rijstterrassen. Ook de mensen zijn oprecht aardig. Dit eiland heeft erg veel te bieden, van drukke steden met grote shoppingmalls, indrukwekkende vulkanen tot prachtig groene rijstterrassen. Het reizen met de trein in Java is ook echt aan te raden, het gaat sneller als met de bus en de treinen zijn echt erg goed en je rijdt door een prachtige omgeving!
Volgende keer meer over het laatste deel van Indonesië: Bali!!

Liefs Bram & Ilse.

Tanja

Heerlijk 'smorgens als het nog stil; is op kantoor jullie verhaal; even lezen. Wel erg dat Ilse zo ziek was, gelukkig dat die mensen daar zo behulpzaam zijn, want anders voel je je toch wel heel erg alleen. Maar alles gaat dus weer goed, gelukkig, was verder weer een mooi verhaal. Heel veel plezier nog. Liefs Tanja

sonja roy en lars

weer een super mooi verhaal. We zijn super trots op jullie.
dikke kus van ons 3.

Marjan

Hey lieve Bram en Ilse, wat een heerlijk verhaal weer lekker zo op de zondagmorgen. Gelukkig ben je weer helemaal hersteld Ilse! Heel veel plezier op Bali. Kijk weer uit naar jullie volgende avontuur.
Veel liefs Marjan.

Joep

Geweldig om zo'n herkenbare dingen te lezen. Als ik mijn ogen sluit zie ik het voor me en ruik de geuren. En goed dat Ilse weer is opgeknapt. Ja, het zijn dingen die er jammer genoeg bij horen.
Geniet en veel liefs. Joep

Pascal, Sylvia en Jannick

Hey Bram en Ilse, weer een mooi verhaal om te lezen. Maar gelukkig dat je weer helemaal beter bent Ilse. Veel plezier in Bali geniet ervan...

Groetjes Pascal, Sylvia en Jannick

Gea

Gelukkig dat Ilse weer is opgeknapt. Wat een onmacht en afschuwelijke ervaring voor jullie allebei. De avontuurlijke en prachtige verhalen maakt weer veel goed. Hopelijk kunnen jullie het ziek zijn snel achter jullie laten. Enne......blijf goed op elkaar letten.
Knoevels Gea

Ciela

Hoi Hoi

Jullie verhaal met kippenvel gelezen.
Vervelend dat Ilse zoek ziek is geweest en fijn dat haar verjaardag geslaagd was.

Heel veel plezier nog verder in Bali.

gr Ciela

wilma en harry

wat weer een mooi verhaal bram en ilse maar het mooiste is te horen dat ilse weer beter is gelukkig. heel veel plezier en vooral let op mekaar veel liefs de verse opa en oma het gaat ontzettend goed met onze kleinzoon tijn xxxx

wil

Dag Bram en Ilse.
Weer een lang maar mooi verhaal.
Fijn dat Ilse zo snel toch weer beter was.
Geniet nog van de komende maanden.
Doe de groeten aan Theo en Sjan als je die binnenkort ontmoet. En veel plezier samen.

els

Ha allebei,
Wat weer n geweldig verhaal.Jullie kunnen 't zo vertellen dat 't lijkt of je er zelf bent.Gelukkig is Ilse weer de "ouwe".houen zo woh en Bram ook.Heel veel groetjes en genieten,Els en Michel

Gerard en Antje

Wat een bloem zeg,zoiets zie je hier niet,maar wel mooi hoor,jullie hebben ons weer een paar mooie plaatsen laten zien hoor.
En dan die hartelijkheid van die mensen zeker toen Ilse ziek was ze lieten haar niet alleen,dat geeft je toch een fijngevoel.
Ilse fijn dat je weer beter bent, en nog gefeliciteerd met je verjaardag
tot gauw Li. Gr. Gerard en Antje

Door Nijsen.

Hallo Ilse en Bram,

Een prachtig verhaal over Java. Een oom van mij is daar jaren onderwijzer geweest. Allemaal bekende plaatsnamen, hij heeft altijd veel verteld.
Fijn dat jullie zo genieten, ik geniet op deze manier mee.
Ik wens jullie nog veel reisplezier.