Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Deel 2 Laos!!!

We waren gebleven in Vientiane, een grote stad. Hier zijn we dus maar 1 nacht gebleven. Hier hebben we wat rondgelopen en verder niet veel gedaan.

De volgende dag hebben we om 12.00 uur de bus gepakt richting Tha Theak. Een busreis van 6 uurtjes, dus we kwamen daar in het begin van de avond aan.
Gelijk op zoek gegaan naar een guesthouse wat in de Lonely Planet stond, en hier hebben we dus ingecheckt. We zijn naar deze plaats gegaan omdat we gelezen hadden dat je hier een mooie tocht met de motor kon maken van een aantal dagen.
Maar eenmaal hier, verhuurden ze alleen maar scooters, en geen motors, en we wilden deze keer graag een off road motor! Erg handig hier in Laos, waar de wegen erg slecht zijn.
Dus een beetje teleurgesteld omdat we nergens een off road motor konden vinden. Wat doen we nu? We zijn hier uiteindelijk toch maar 2 nachten blijven slapen en hebben verder niet veel gedaan. Een beetje gelezen over de rest van Laos en verder gewoon lekker gerust en gekletst met andere backpackers.

6 maart besloten we om richting Pakse te gaan, waar ze dus wel motoren verhuurden en waar we OOK een motortocht konden maken van een aantal dagen. Dus wij de bus in richting Pakse, een verschrikkelijk rit van ongeveer 6 uurtjes weer. Omdat het zo warm was, dachten we slim te zijn om een airco bus te nemen, maar eenmaal in de bus kregen we te horen dat de airco stuk was. Maar dit bleek achteraf helemaal niet zo te zijn, maar ze lieten dit uit, vanwege de brandstof besparing. Met als gevolg dat we binnen een korte tijd helemaal nat waren van het zweet. Tjaa, je kunt hier verder niet veel aan doen, want in discussie gaan met die mannen heeft geen zin, ze lachen je alleen maar hard uit. Dus wat doe je dan; rustig blijven zitten en proberen te slapen.
Na heel wat zweten en een hele tijd knikkebollend in slaap proberen te vallen kwamen we in Pakse aan.
Al snel hadden we een guesthouse gevonden wat dus ook nog eens de enigste plek bleek te zijn waar we een off road motor konden huren; 2 vliegen in 1 klap dus!
Bram heeft eerst een proefritje gemaakt en kwam met een BIG SMILE op zijn gezicht terug. Yes, deze nemen we zei hij! Het is een Honda FTR 223 CC geworden, een hele mooie blauwe!

Hiermee zijn we de volgende dag dus voor 5 dagen samen op pad gegaan. De grote backpackers hebben we in het guesthouse gelaten en we hadden alleen een kleine rugzak mee! Eerst nog ff de plattegrond bestudeerd en daarna zijn we vertrokken.
Op naar het Bolaven Plateau ( doe maar ff google wat dit is).
Dag 1; 50 km van Pakse naar Paksong. Een prachtige weg door de geweldige omgeving van Laos met in dit stuk veel koffieplantages en natuurlijk watervallen!
Deze dag hebben we maar liefst 5 watervallen bezocht. De een nog mooier als de ander. Zie foto's!
We genoten met volle teugen op de motor, wat een vrijheid heb je dan; je kunt overal stoppen waar je maar wilt heerlijk! Na deze super vette dag kwamen we in het begin van de avond aan in Paksong waar we geslapen hebben.
De volgende dag stonden er maar liefst 120 km op het programma richting Attapeu!
Maar dit is geen geasfalteerde weg, maar 70 km onverhard. Maar hier waren we al op voorbereid en hadden beide een sjaal om die we over onze mond en neus konden doen zodat we geen stof binnen kregen.
Het was een erg stoffige hobbelige weg met veel gaten, maar prima te doen met onze stoere off road bike! Ook deze dag hebben we weer een aantal watervallen bezocht, waarvan 1 de allermooiste was die we ooit gezien hebben. En hier waren we ook nog eens helemaal alleen! Deze lag echt midden in een adembenemende omgeving, super mooi groen, mooie kleuren bloemen we kregen er beide echt kippenvel van!
Na 70 km onverharde weg hebben we ff een hapje gegeten voordat wij de laatste kilometers over de verharde weg voortzetten. Eenmaal op de motor begon het erg donker te kijken, dus voordat het met bakken uit de hemel viel, zijn we gestopt bij een huisje langs de weg. Net op tijd, want eenmaal onder het afdak regende het super hard. Een stel kinderen hielden ons gezelschap en keken ons van top tot teen aan. We kochten daar wat drinken en probeerden een praatje te maken, maar ze waren allemaal erg verlegen. Na een tijdje hier gezeten te hebben, was het zo goed als droog en zijn we maar weer de motor opgestapt. Na een aantal km gereden te hebben, kwam het weer met bakken uit de hemel, maar deze keer waren er geen huizen in de buurt om te schuilen. Dus werden we zeik nat, we hebben de motor toch maar aan de kant gezet, en zijn samen het bos ingerend in de hoop dat we onder een grote boom konden schuilen, maar helaas. Geen grote bomen, dus we werden door en door nat. Koud was het niet, het was zelfs nog warm, ach ja wat maakt het ook uit, dan maar weer gewoon de motor op door de regen, nat waren we toch!
Maar na weer een aantal kilometer gereden te hebben begon het erg hard te onweren. Dus hebben we de motor toch maar weer aan de kant gezet, deze keer gelukkig onder een afdak van een huis. Hier hebben we een hele tijd gezeten. De bliksem verlichtte de hele lucht, erg mooi om te zien. Maar ondertussen was het al aardig donker en we moesten nog 5 km rijden voordat we in Attapeu waren om te slapen. Dus zijn we toch maar weer de motor opgestapt. Het onweerde, regende, bliksemde super hard en wij reden daar gewoon doorheen met onze stoere off road bike! Het leek net een filmset!
Bij het eerste guesthouse wat we tegenkwamen zijn we gestopt en hebben we een kamer genomen. Snel de natte kleren uit en de douche in, haha wat een avontuur! Geweldig.

De volgende dag scheen de zon weer volop en was het net als de andere dagen bloedheet.
Vandaag de rit naar Tad Lo. En deze keer was het de beurt aan Ilse om onze stoere off road bike te besturen. Gelukkig kon Ilse met de voeten aan de grond en kon ze dus ook heerlijk rijden. Bram mocht vandaag achterop genieten van de mooie omgeving.
Na weer een hele mooie rit kwamen we net na de middag in Tad Lo aan. Een gezellige plaats omgeven door 2 watervallen. We hebben hier een bungalow met uitzicht op de waterval genomen. Heerlijk zittend op het balkon met uitzicht op de waterval met een verse fruitshake, en dat voor maar 60.000 kip (€ 6,-) per nacht; wie wil dat nou niet!
Deze dag hebben we het dorpje verkend en kwamen we erachter dat de 2 dagen erna een lokaal festival in een dorpje een paar km verder op plaats vond. Dus we besloten om 1 dag langer hier te blijven zodat we dat ook nog mee konden pikken.

De volgende dag hebben we weer de motor gepakt en hebben we de omgeving rond Tad Lo verkend. We zijn de verharde weg afgegaan om zo via een onverhard pad naar lokale dorpjes te rijden. Weer een super mooie rit, geen idee waar we uitkwamen, maar dat is avontuur! Uiteindelijk kwamen we bij een waterval uit waar we in eerste instantie naar op zoek waren, maar helaas stond deze droog vanwege het seizoen.
s 'avonds zijn we met nog een stel andere toeristen naar de plaats van het festival gegaan. Daar aangekomen leek het wel een lokale kermis maar dan zonder attracties. Allemaal kraampjes met snoep, eten, drinken en spelletjes! Erg gezellig. In het midden stond een groot podium waar later op de avond lokale bandjes optraden. Maar de hoofd act waar alles om draaide was het ‘ Spirithouse'!
Een houten huisje beschilderd met gekke tekeningen en in het midden een hele mooie boom met versiersels.
De mannen trokken gekleurde kleren aan, pakten trommels in de handen en zongen zo hard ze maar konden en liepen zo met zijn allen rond de versierde boom. Dit deden ze om de boze geesten weg te jagen en een offer te brengen; voor de goede oogst, geluk voor de toekomst etc.
Er werd een kip geofferd; de kop werd eraf gehakt en met dit bloed besmeerde ze delen van de versierde boom in het ‘ Spirithouse'. Dit alles ging bespaard met veel, heel veel Lao Lao
( zelfgestookte rijstwijn)! Een erg bijzondere belevenis om dit mee te maken.

De volgende morgen om 07.00 uur waren we weer op deze plek. Vandaag was de dag van de offers. Er werden 7 koeien en 1 stier geofferd! 7 stellen traden in het huwelijk en moesten dus allemaal een koe offeren. Dit voor een gelukkig leven en toekomst! De grote Buffalo werd voor het hele drop geofferd, zodat het dorp een goede toekomst had.
Zonder enige aankondiging, hoorden we harde klappen. De eerste bruidegom was al begonnen met het doden van zijn koe. Het beest werd met een dikke bamboestok op zijn hoofd geslagen en vervolgens met een groot kapmes werd die een aantal keren in zijn buik gestoken. Er werd een gat in zijn hart/longen gemaakt waar ze water ingoten. Een erg pijnlijke en langzame dood dus. Afschuwelijk om te zien. Maar toch hebben we dit gefilmd, met af en toe toch wel een oog dicht geknepen.
En zo werd de ene naar de andere koe gedood. De mannen die dit deden, hadden de hele nacht door gefeest en waren dus ook stront bezopen, ze hadden er ook de grootste lol in.
Voor ons zo onwerkelijk, onbegrijpelijk en eigenlijk echt niet om aan te zien, maar hier heel normaal en dit hoort bij hun geloof! Er liepen ook gewoon kleine kinderen rond, die dit ook allemaal zagen.
We zullen het filmpje niet op de site zetten, en de ergste foto's zullen we jullie besparen, maar voor mensen die dit toch interessant vinden, kunnen dit bij terug komst van onze reis komen bekijken.
Na deze heftige ochtend hebben we onze laatste tocht richting Pakse voortgezet op de motor.
We hebben echt ontzettend genoten op de motor, maar vooral van het landschap en van de ervaringen tijdens deze tocht.

De volgende dag zijn we richting 4000 Islands gegaan. We hebben 3 dagen heerlijk gerelaxt op het eiland Don Det. Een bungalow aan de rivier, dus heerlijk liggend in een hangmatje met weer een overheerlijke verse fruit shake in de hand hebben we hier heerlijk niets gedaan.
Behalve 1 dag; toen zijn we toch maar iets actiefs gaan doen, namelijk Kajakken!
Een hele dag peddelen in de hete zon, maar door een super mooie omgeving. We hebben zelfs de Irrawaddy dolfijnen gespot!
4000 Island was een prima bestemming om alle ervaringen van Laos op een rijtje te zetten en ons voor te bereiden op ons volgend avontuur: Indonesië!!
En zo hebben we vanaf Laos de nachttrein naar Bangkok genomen waar we nu 1 nacht geslapen hebben.Laos was echt een schitterend land waar we echt hele bijzondere mooie dingen meegemaakt hebben; een aanrader voor iedereen!
Vanavond stappen we in het vliegtuig richting Indonesië, waar we in Medan ( Sumatra) starten en zo in 2 maanden rustig naar onder reizen.
Iedereen super bedankt voor de leuke reacties, echt heel tof dat jullie ons nog allemaal volgen, doet ons erg goed!
P.s. de foto's komen later, want hebben weer slecht internet!!

Liefs Bram & Ilse

Addie

Wàt een avontuur weer! Geweldig! En dan te lezen van het doden van die beesten en dat s'morgens om kwart over 6 (moet werken) Vreselijk wat een martelgang voor die dieren! Ik wens jullie een veilig avontuur verder en kijk weer reikhalzrnd uit naar het volgend verhaal. Ga nu snel nog even de foto's kijken die zèker weer schitterend zullen zijn. Pas goed op julliezelf.

Joep en Marijke

Oooh in een adem gelezen. We krijgen zin om weer eens naar Laos te gaan ha-ha. Veel plezier in Indonesië. We zijn heel benieuwd hoe jullie dit gaan ervaren.

Roy, Sonja en Lars

Lekker samen met Lars jullie verhaal gelezen, helemaal top weer! Nu nog ff wachten op de foto's. Dan kan Lars weer naar jullie zwaaien, hihi.

Dikke kus van ons 3.

tanja

Weer met heel veel plezier jullie bericht gelezen, alleen dat offeren van die koeien, brrr, mijn maag draaide om. terwijl ik net ontbeten had. Begrijp wel dat het daar gewoon is, maar voor ons bizar. Heel veel plezier in Indonesie.
Liefs Tanja

Marjan

Heerlijk, als je op zondag vroeg wakker bent om dan zo'n verhaal te lezen, leest zo lekker weg! Idd alleen het stuk over die koeien, bah, maar ja het is daar ook een stukje cultuur en het hoort erbij, hoe gruwelijk ook. Fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Veel plezier in Indonesië en we kijken uit naar de volgende verhalen.

Liefs Tom en Marjan

Joep en Marijke

Zojuist de foto's bekeken:
Wauw, wauw en nog eens wauw!!!!!!!!!!!!!!!!
Verdere tekst totaal overbodig!

Doris

SCHITTEREND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Harrie en Resy

Wat weer een schitterend verhaal. Hopenlijk hebben de bankrovers op de foto voldoende buit gemaakt om verder te kunnen.
We blijven jullie volgen.
Groetjes vanuit horst

Pascal Sylvia en Jannick

Hey Bram en Ilse, wat een mooi verhaal en prachtige foto's. prachtige watervallen. veel plezier

jan

ja moi ok die foto's tot sinas

Ciela

Wat een verhalen weer en je schrijft zo heerlijk dat leest zo weg!!
Wat een bloederig ritueel zeg, ik weet het nu al ik kom in ieder geval niet deze foto's en film kijken hoor!!!
Dat bespaar ik me liever en SUPER verstandig om dit maar van de site weg te laten haha.

Veel lol nog samen.

Sonja (cp)

Hoj Bram en Ilse,

Wat geweldig weer om jullie verhalen te lezen.
Jullie maken het wel mee zeg, daar kun je jullie hele leven op teren. Echt super leuk weer om te lezen en de foto's zijn ook geweldig.
Geniet maar lekker verder van jullie reis (maar dat komt zeker goed)

Xx Sonja

Ria

Mooi verhaal, alleen over het doden van de beesten vind ik wat minder maar ja zoals jullie al schrijven het hoort bij hun cultuur/geloof.
Prachtige foto's.
Geniet er nog van
liefs Ria

joyce

super gaaf zo met de motor!!! hele goede reis en op naar het volgende avontuur@!!! enjoy!!xxxjoyce en jan

Robin

Haa Bram en Ilse!!

Sorry vur de late reactie, mar nog kei bedankt vur de leuke kaart! :) Ollie verhale zien ok iedere kier wer supermoj um te laeze. Geniet nog van alles wat op ollie pad kumt!!

Groetjes,
Marco en Robin

gerard en antje

Jullie verhaal weer met plezier gelezen,weer een hoop gezien en meegemaakt.
alleen die slachting met die dieren lijkt me verschrikkelijk,ik zou het niet kunnen zien.
Foto's waren ook weer mooi,die watervallen,die foto's met die kindjes erbij waren ook erg leuk.
Wij wensen jullie weer veel reisplezier,en tot de volgende keer.
Li. gr. Gerard en Antje

Miloooow

Mupkes:D
Al ff nix mer van ollie gehuurd:(
Ik kan ni wachte op een nij verhaal en nijje foto's!!!
Verder wel alles goed doar?
Hier iig wel:) Wss eindelijk een afstudeerproject gevonde:) Hiel veul plezier verder!
Dikke kus en knuffel van milouke;)

Marie-José

Bitje laat ut Laos verhaal gelaeze, geweldig um t laeze en allemol die prachtige foto's te zien. Hedde gillie nog HEIMWEE????? Bin benijt nao ut Indonesie verhaal en foto's. Ut gut ollie goed en tot de volgende kier XX