Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

De 3 weekse reis door het vriendelijke MYANMAR!!!

Deze adembenemende reis begon op dinsdag 10 januari waar we vanaf Bangkok naar Yangon zijn gevlogen!
Na nog geen 50 minuten gevlogen te hebben, stond onze pick up ons op te wachten. Een lokale man die heel enthousiast stond te zwaaien met een bordje met onze namen in de hand! Deze aardige man droeg een lange rok( Longhi), zoals alle mannen in Myanmar dragen.
Nadat we een stempel op ons visum kregen en onze tassen van de band gepakt hadden konden we de taxi in naar ons hotel.

Het was een bijzondere rit door de stad: Yangon! Het viel ons meteen op dat Myanmar heel anders was dan alle andere in Zuid Oost Azië. Dit beloofd wat dus!!
Aangekomen bij ons hotel, werden we erg vriendelijk ontvangen en hebben we onze tassen gedropt en zijn we gelijk de straat op gegaan om een hapje te eten. We hadden alleen dollars omdat we dachten dat we hiermee alleen konden betalen. Maar omdat de dollar zo slecht staat, willen ze dat je met de lokale munteenheid ( Kyatt) betaald. En als je iets wilt kopen op straat dan accepteren ze alleen Kyatt.
Dus de volgende dag toch maar ff dollars wisselen. Gelukkig accepteerden ze in de Sakura Tower waar wij gegeten hebben dollars. Dit is restaurant op de 20ste verdieping, waar je een mooi uitzicht hebt over Yangon.
Nadat we lekker gegeten hadden zijn we terug gegaan naar ons hotel om daar nog ff wat te drinken en daarna lekker te gaan slapen.

De volgende dag zijn we te voet de stad gaan verkennen. Het is eigenlijk maar een vieze, drukke stad, maar de mensen zijn wel vriendelijk.
We hebben de hele dag rondgeslenterd, bus tickets gekocht voor de volgende dag naar Bagan, en een bezoek gebracht aan de bekende prachtige Swe Dagon Pagoda midden in de stad! En mooi was die zeker, wauwww geweldig! We hebben zelf de kristallen op de top na zonsondergang kunnen zien!

De volgende dag kwamen er s 'morgens een hele rij monniken door de straat die geld offerden. Erg mooi om te zien.
Om 16.00 uur werden we vanaf het treinstation met een pick up naar het busstation gebracht. Dit was een uurtje rijden. In dit uur hebben we weer een beetje kunnen proeven van het leven in Myanmar op straat. Na een mooie rit kwamen we aan bij het busstation, een gekkenhuis was het! Het leek wel een dorp van bussen, onvoorstelbaar. Gelukkig wist onze chauffeur welke bus voor ons was.
En toen, de tassen in de bus, hmmm dit was al een avontuur op zich. Eerst probeerde ze onze tassen onderin te laden, maar dit zat al helemaal vol met balen rijst, dus toen hebben ze onze tassen maar door het raam naar binnen gegooid. Het is echt onvoorstelbaar om te zien, wat ze allemaal in de bussen proppen. Maar uiteindelijk kwam het allemaal goed en zaten wij met onze tassen tussen alleen maar lokale mensen in de bus. Het avontuur kon beginnen!
De tv met daarop karaoke ging aan, de volumeknop werd vol open gedraaid, de airco op het koudste en probeer dan maar eens te slapen.

Geen oog dicht gedaan natuurlijk en we kwamen ook nog eens midden in de nacht 03.30 uur in Bagan aan. Gelukkig stond onze pick up al klaar; een paardenkar!! Geweldig! Midden in de nacht zaten wij gewoon op een paardenkar op weg naar het guesthouse. Helaas waren ze daar nog niet wakker, dus stelde onze driver van de paardenkar voor om gelijk naar zonsopgang te kijken! Ja, waarom ook niet, we konden toch nog niet op de kamer en waren nu toch wakker! Dus hup, weer de paardenkar op, op weg naar zonsopgang. Onderweg nog ff een koffiestop gemaakt, en rond 04.30 uur kwamen we aan bij 1 van de vele prachtige tempels van Bagan! In het pikkedonker zijn we een willekeurige tempel opgeklommen, waar we volgens onze driver het mooiste uitzicht hadden over alle tempels van dit complex. Nu alleen nog wachten totdat de zon op kwam. Adembenemend mooi! Echt zo geweldig, zo machtig gevoel als je daar bovenop 1 van die tempels zit, en dan uitzicht hebt over het hele complex! Schitterend!

Verder hebben we hier 1 dag een fiets gehuurd en hebben we het hele complex zelf verkend. Heerlijk fietsend tussen alle tempels door met een prachtig uitzicht.
Ook hebben we een bijzondere ontmoeting met een Monnik gehad die graag Engels wilde leren en nodigde ons dus uit om naar de Monastery te komen, om met hem gezellig te kletsen. Hij liet ons zien waar hij leefde en vertelde over zijn dagelijkse bezigheden en we zijn zelf samen met hem en zijn vriend naar zonsondergang gaan kijken. Ook weer op 1 van de vele mooie tempels waar Bagan om bekend staat! Deze ontmoeting zullen we dan ook nooit meer vergeten!

Na 2 dagen in Bagan te zijn geweest was het weer tijd voor de volgende plaats; Mandalay! Dit is een grote stad, en een beetje een centraal punt in Myanmar!
Omdat wij het reizen met de bus een beetje zat waren, hebben we dit keer voor de boot gekozen. Een leuke afwisseling dachten we, en dat was het zeker! Een 11 uur durende boottocht bracht ons van Bagan naar Mandalay! Het was een grote boot voor ongeveer 100 mensen, maar we zaten er met 11 toeristen op, dus een privé jacht konden we het wel noemen! We konden binnen zitten, maar ook buiten op 1 van de twee grote dekken waar heerlijke luier stoelen stonden. En geluierd, dat hebben we dan ook gedaan. Het uitzicht was geweldig mooi, dus hebben alleen maar genoten!
Om 18.30 uur kwamen we in Mandalay aan, en als totale verrassing voor ons stonden Sjors en Jocelyn, het stel uit Arnhem waar we 2 weken mee samen gereisd hebben in Cambodja op ons te wachten. Super leuk, ze hadden ook al een hotel en taxi voor ons geregeld dus dit was echt een super ontvangst!
Natuurlijk hebben we deze avond gezellig gekletst onder het genot van een hapje en een drankje.

De volgende dag zijn we ook samen op pad gegaan om de belangrijkste bezienswaardigheden in Mandalay te bekijken. De U Bein Bridge ( langste teak houten brug ter wereld), een Pagoda ( maar hier hebben we er al teveel van gezien), en natuurlijk Mandalay Hill ( prachtig uitzicht over de hele stad).
S' avonds hebben we weer afscheid genomen van Sjors en Jocelyn en hebben we natuurlijk de beroemde Chapatti op straat gegeten. Het is een soort pannenkoek, heerlijk!

De volgende dag hebben we in de middag de bus gepakt richting Kyaukme waar we begin van de avond aan kwamen. Deze plaats is niet zo heel bekend voor toeristen, dus die zie je hier gelukkig amper, maar hier kun je prachtige niet toeristische trekkingen maken door de bergen naar de bergstammen. En om deze reden zijn we hier ook gestopt, want we willen zo dicht mogelijk bij de lokale mensen komen. Er is hier dus ook maar 1 guesthouse waar toeristen mogen verblijven. Dus dit was makkelijk voor ons!

We hebben hier 2 nachten geslapen, en daarna zijn we met Naing Naing ( onze gids) en een koppel uit België de bergen in gegaan.
Eerst werden we met een tuktuk naar het begin van onze tocht gebracht, en daarna hebben we een wandeling van maar liefst 18 kilometer door de bergen gemaakt!
Onze gids Naing Naing, je spreekt het uit als Nine Nine, was een man uit duizenden! Hij kon echt alles, hij was dokter; hij had namelijk in zijn tas verschillende medicijnen zitten voor de lokale mensen. Dus iedere keer als we in een dorpje kwamen, bezocht hij een aantal huizen om te vragen of alles goed was en of iemand hulp of medicijnen nodig had. Geweldig om te zien hoe hij deze mensen hielp. Deze mensen hebben werkelijk niets, en daarom gaf hij soms ook eten en medicijnen. Voor ons was het ook heel bijzonder dat wij zo dichtbij de lokale mensen kwamen, we konden zo precies zien hoe ze leefden en konden natuurlijk ook mooie foto's maken. Ook was hij een goochelaar; onder de wandeling zijn we echt een aantal keren gestopt, omdat hij zijn magic trucs wilde laten zien! Niet met een toverstafje of andere gekke dingen, nee gewoon met dingen uit de natuur. Een steen, stokjes, bladeren, je kunt het zo gek niet bedenken! We stonden er met de neus bovenop, maar zijn er nog steeds niet achter hoe hij het iedere keer voor elkaar kreeg. Dit maakte deze wandeling ook gezellig en ging de tijd super snel voorbij.
Ook was hij een goede kok; hij had namelijk zijn rugzak vol met eten en drinken voor ons. Alleen maar lokale lekkernijen. Rond de middag, liepen we een dorpje binnen en heeft hij in een keukentje van de lokale mensen een heerlijke maaltijd voor ons gemaakt. Verrukkelijk.
Maar wat hij vooral was, was een goede gids, hij had zelf ontzettend veel meegemaakt en kon ons dus ook veel vertellen over de geschiedenis, natuur maar vooral over het leven in Myanmar.

Elk verhaal was stuk voor stuk zo indrukwekkend, dat we er af en toe gewoon echt stil van werden.
Myanmar is een land met veel geschiedenis, en op het moment zijn er nog steeds gevechten in sommige delen aan de dag, maar de bevolking is daarentegen zo ontzettend vriendelijk!
Na een indrukwekkende wandeling kwamen we net voor zonsondergang in het dorpje bovenop de berg aan waar we deze nacht verbleven.
We sliepen op groot vloerkleed op de harde houten vloer met veel dekens over ons heen. Geen luxe, maar dit hebben ze hier ook niet, en voor 1 nacht is dit ook niet erg! Het was wel flink koud, dus hebben onze kleren lekker aangehouden in bed.
Na een heerlijke maaltijd die Naing Naing weer voor ons gemaakt had, zijn we in het donker nog naar een viewpoint gelopen, waar we een prachtig uitzicht hadden over het dorpje. Maar wat vooral bijzonder was; de prachtige sterrenhemel, zoveel sterren hebben werkelijk nog nooit bij elkaar gezien. Met open mond hebben we hier een aantal minuten naar staan kijken; kippenvel!! Daarna zijn we richting onze verblijfplaats gelopen en hebben we nog gezellig nagekletst bij een gezellig vuurtje in het huis en daarna lekker onder de wol.

Na een lekker ontbijt de volgende daghebben we onze wandeltocht van 10 kilometer voortgezet. Dit keer veel berg afwaarts, door weer een prachtige omgeving! Onderweg, liet onze gids zijn massage kwaliteiten ook nog eens zien. Hij heeft onze nek en schouders lekker gekraakt, dat was een hele verademing na een wandeling van 2 dagen van 28 kilometer!
Het was een ervaring om nooit, nooit meer te vergeten!

Na nog een korte rondleiding door Kyaukme op de scooter hebben we een heerlijk diner bij hem thuis gehad waar hij zijn familie aan ons voorgesteld heeft. Het was een gezellige avond, maar vooral een super gave trekking van 2 dagen!

De volgende dag hebben we de trein gepakt richting Pyin U Lwin.
De treinreis was ook weer een heelavontuur! We zaten dus weer alleen maar tussen de lokale mensen, geen toerist te bekennen. Deze treinrit duurde 5 uur, maar we hebben echt elke seconden van begin tot het eind genoten. Het uitzicht was weer adembenemend mooi, maar vooral het contact met de lokale mensen. We zaten nog geen 5 minuten in de trein, toen onze buurvrouw ons al eten gaf. En dit ging de hele tijd zo door, we hebben allerlei lokale lekkernijen mogen proeven, heerlijk!
En toen kwam toch wel het hoogte punt van de treinreis; de overgang op de mega hoge stalen brug.
Gelukkig staan alle ramen en deuren hier tijdens de rit gewoon open, zodat je ook prachtige foto's kunt maken. We hebben dus ook net als de lokale mensen, uit het raam gehangen om zo goed mogelijk van het uitzicht te genieten; weer een bijzondere ervaring!

Tegen de avond kwamen we in Pyin U Lwin aan, waar we met een paarden koets naar ons hotel gebracht zijn! Geweldig, het leek wel een sprookje.

In deze plaats hebben we alleen 1 dag een fiets gehuurd en hebben heerlijk rondgefietst en een pagoda en een waterval bezocht. Beide erg mooi!
De volgende dag zijn we met een open truck weer terug gegaan naar Mandalay. En dit was weer een avontuur. Het open truck waar we met 25 mensen op en in zaten. Een aantal mensen op het dak, met veel tassen en andere goederen, nog veel meer mensen achter in de bak op houten bankjes met hier tussen ook weer veel goederen, en nog een aantal mensen hangend/staand aan de zij en achter kanten van de truck.
Maar je gelooft het of niet, na 2 uurtjes kwamen we weer veilig in Mandalay aan.

Hier hebben we 1 nacht geslapen en hebben we de volgende dag een taxi gedeeld richting het Inle Lake met een koppel uit Californië. We hadden weer geen zin in een lange nachtbus, dus hebben we samen een auto met chauffeur geregeld die ons in 7 uurtjes door een prachtige omgeving weer naar het Inle Lake bracht.
In de plaats Nyaungshwe hebben we 5 nachten geslapen bij een guesthouse met een super relaxte tuin waar we heerlijk konden relaxen.

We hebben 1 dag een fiets gehuurd om zo de omgeving rondom het Lake te verkennen. Dit was echt een super leuke avontuurlijke tocht. Op de helft hebben we de fietsen op de boot geladen en zijn we het Lake overgestoken om zo weer aan de andere kant richting ons guesthouse te fietsen.

En 1 dag hebben we een toeristische boottocht gedaan. We hebben o.a. een weverij bezocht, een sigarenmakerij, zilver smit, de longnecks en als laatste nog een Monastery. Het was erg toeristisch, maar de boottocht over het Inle Lake was echt schitterend. Het is een mega groot meer dat omgeven is door prachtige bergen.

Verder hebben we ook een paar dagen niets gedaan, en gewoon heerlijk in de tuin gezeten, alleen maar gelezen, foto's en verhalen bijgewerkt, lekker gegeten en gedronken. We merken dat dit ons heel goed gedaan heeft, zo kun je namelijk alles ff laten bezinken. En alle indrukken goed op je laten inwerken. We zijn inmiddels alweer 5 maanden aan het reizen en hebben zo ontzettend veel indrukken opgedaan dat we gewoon af en toe niet meer weten wat we waar allemaal gezien hebben.

Zondag 29 januari stond ons een lange busrit tegemoet van maar liefst 14 uur terug naar Yangon. De plaats waar onze reis begon in Myanmar. Het was een lange rit met heel veel bochten en hobbel wegen, maar ondanks dat hebben we toch nog een aantal uurtjes zittend kunnen slapen.

We hebben in Yangon 2 nachten geslapen en hebben op woensdag 1 februari om 8.30 uur het vliegtuig weer gepakt richting Bangkok, waar we nu weer zitten voor een aantal dagen.

Myanmar is het vriendelijkste land van heel Zuid Oost Azië tot nu toe! Het is nog niet zo toeristisch als Thailand, maar dit zit er zeker wel aan te komen! Dus mensen, als je helemaal onderste boven bent van onze verhalen over Myanmar, stap dan zo snel mogelijk in het vliegtuig, want over een paar jaar is dit land ook overspoeld met toeristen!

Wij gaan onze trip nu weer voortzetten, door een paar dagen in Bangkok te blijven en daarna richting het Noorden van Thailand zo de grens over te gaan naar Laos! We hebben er veel zin in!!

Heel veel liefs en tot schrijfs,

Bram & Ilse

Ik zoog én kei lang moi neej verhaal.
Noa ennen tied léze docht ik: "Dat kumt meej bekend vur".... Wer ennen tied later nog is ut zellefde.
Wat bliekt: heb ik DRIE kier ut zellefde geléze!!
Eve goed wer én schitterend verhaal en nog veul fijner wer is wat van ollie ye huure... Ut duurde toch lang dizze kier. Now de foto's nog.
Gr. Gé

Milou

JEUJ, je geloofd het niet, maar ik heb echt een klein half uutje vaarodat jullie de fotos en het verhaal gepost hebben nog op de site gekeken om te kijken of er miss toch al wat nieuws op stond, maar heel teleurgesteld ben ik toen maar weer verder gaan internetten, tot dat bram thuiskwam vant werk en zegt: hey milou, bram en ilse hebben nieuwe fotos op de site staan. Joepie! dacht ik meteen. Dus snel het eten opgegeten en opgeruimd en meteen de pc maar weer aangezet;) haha. Weer een super verhaal en geweldige fotos! Veel plezier maar weer! Dikke knuffel van Milooow

Herman en Nicole

hoi Bram en Ilse,

wij genieten met volle teugen van jullie verhalen en foto's.... geweldig goed verzorgd allemaal.. je zult zo weer zin krijgen in een volgende vakantie. Deze is overigens al weer geboekt we gaan dit jaar naar Vietnam.. Geniet er nog lekker van en we blijven jullie reisverhalen vervolgen.

groetjes herman en Nicole

Ria

Mooi verhaal en weer prachtige foto's.
We hebben nu echt winter, tis steenkoud.
Geniet nog maar lekker.
En pas goed op elkaar.
Liefs Gerard en Ria

tanja

Wat een herlijk verhaal weer om te lezen, ben blij dat jullie weer on line zijn, begon het al te missen die verhalen.
Liefs Tanja

Bram & Ilse

Eindelijk staan nu alle foto's erop! Dus voor degene die hierboven al gereageerd hebben, nog maar een keer opnieuw kijken, want er staan nog veel meer mooie foto's bij!! Veel kijkplezier!!

Roel & Anne

Hee schatjes!
Wat fijn om weer een verhaal te lezen! Hier is het super koud, dus ben maar blij dat jullie daar zijn.. Geniet weer even van het fijne Bangkok en geniet van de rest van Thailand en Laos!
Een hele dikke kus van ons!!

Marijke

Bij het verhaal en zeker bij het zien van de foto's, helemaal in trance. Zo mooi. Ik vergeet zowaar dat ik zelf heerlijk in Lombok zit. Foto's kijken duurt ongeveer 2 minuten per foto, zo langzaam, maar wel internet aan huis, dus mogen we niet klagen ha-ha. Nog hiel veul plezier en misschien tot gauw.

wendy ( meerdal)

WAUW,wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt en de foto's WAUW. Geniet maar weer lekker verder,mijn jaloezie wordt steeds groter,haha.Groetjes uit Kronenberg.

Ine

Wat leuk om weer van jullie te horen. Weer een mooi verhaal. Ik ga nu de foto's bekijken.
groetjes uut ut kalde blitterswik

Piet en Hennie

Hallo Ilse en Bram,
n prachtig verhaal weer n mooie foto s,fijn dat we weer wat van jullie hoorde.
Bedankt voor jullie lieve berichtje.
Dikke kus van ons tweetjes xxx

Roy, Sonja en Lars

Hey Moppies,

Wat een super verhaal weer! En wat een prachtfoto´s! Heerlijk om te zien en te lezen! We missen jullie! Veel plezier in Laos!
Dikke kus van ons 3

Yolanda

Hoi mûpkes,ik kon ut nie laote um te reageren op die foto van de monniken(carnaval ien the house)POLONAISE!!!!daor liekt ut op (hahaha)zo vierde gillie ok nog us un bitje carnaval!!!!
Vol verw8ing kiek ik wér uut naor ut volgende verhaal en foto"s!!!!!Heel veul groetjes uut ut -14 graden kalde Offere!!!!Wej zien nix mér gewènd.mar de maas gét hoast mit ies!Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

joyce

ha jongens!!
wat een geweldige ervaring weer zeg!!!
wat een verassend mooi land! veel plezier in laos, het volgede avontuur! neem de tijd om na te genieten van de ervaringen... en dan op naar de volgende super belevenissen!! take care!!
grs Joyce en Jan

Gerard en Antje

Hoi Ilse en Bram,

Heel leuk weer om iets van jullie te horen. Een heel mooi verhaal en weer heel mooie foto's. Als ik de armoede zie van de bevolking, en dan zie je een hele mooie pagode met veel goud. Hadden ze beteraan de bevolking kunnen geven. We dachten Naiang-Naiang ouder was, maar hij is inderdaad van alle markten thuis. We wachten weer vol spaning op jullie volgend verhaal.
Lieve Groetjes Gerard en Antje,

ps Busje zat inderdaad vol

sra wijnhoven

Hoi Ilse en Bram .Wat een pracht verhaal weer. Zeg Bram',als je daar ginds een of ander mooi kunstwerkje tegenkomt,breng maar mee! Staat best leuk op een pleintje in een van de nieuwe woonwijken van Blitterswyck.Geniet maar lekker verder! Groetjes Sra

Kirsten

Hi Bram en Ilse!
Leuk om jullie verhaal van Myanmar zo te lezen. Ik ben het helemaal met jullie eens, wat een prachtig en vriendelijk land. Nog bedankt voor jullie spelletje kaarten, we hebben er veel plezier van gehad!
Veel reisplezier nog!

Groetjes Kirsten (inle lake)