Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Een thuis in de Filipijnen!

Op 12 Augustus zijn we vanaf Sydney in 4 uurtjes naar Darwin gevlogen en vanaf hier in 4 uurtjes naar Manila waar we op 13 augustus om 07.00 uur geland zijn.
Omdat er op dit moment net een tyfoon over de stad raasde, besloten we om gelijk een vlucht te pakken naar het eiland Palawan waar onze vrienden wonen die we in Bali ontmoet hadden.
Guido( Italiaan) and Ayu ( Balinese) die hier samen in Palawan wonen.
Zo gezegd, zo gedaan, na een hele tijd wachten op het vliegveld hebben we een binnenlandse vlucht genomen naar Palawan waar we om 17.00 uur geland zijn.

De warmte kwam ons al gelijk tegemoet, letterlijk en figuurlijk. Niet alleen door het warme weer, maar ook door onze vrienden die ons kwamen ophalen op het vliegveld!
Welcome in Palawan!!!
Na het warme ontvangst reden we naar het huis van onze vrienden waar we mochten slapen. Daar aangekomen kregen we gelijk onze kamer te zien; wauww het bedje was al gespreid, de handdoeken lagen al op het bed. We hadden gewoon een eigen kamer en badkamer in een groot huis; heerlijk een eigen vast plekje voor de komende 3 weken.
We hebben verder de hele avond gekletst tot in de late uurtjes en natuurlijk onder het genot van een aantal lekker biertjes en heerlijk Italiaans eten.

De eerste 3 weken hebben we heerlijk genoten van een vaste plek en vrienden om ons heen.
En ook hier hebben we weer nieuwe vrienden gemaakt. We hebben een scooter gehuurd voor 3 weken zodat we ook konden gaan en staan waar we wilden.
Na een aantal dagen kenden we al aardig de weg. We hebben in deze weken echt Italiaans leren koken en hebben al de recepten opgeschreven dus kunnen als we thuis zijn een Italiaans restaurant beginnen haha.

Verder zijn we met een aantal vrienden een paar keer naar een prachtig privé strand gegaan waar we heerlijk gezwommen en gerelaxt en geslapen hebben.
Met een rugzak en een tentje vertrokken we op de scooter richting Nactabon, het mooie strand. 's Avonds kregen we verse vis van de visser en hebben we deze natuurlijk op de BBQ klaargemaakt. En wat smaakte dit heerlijk!!!
En dan het wakker worden op deze plek; wauwww mooier kan gewoon niet. Om 7.00 uur een duik nemen in de warme zee, op deze schitterende plek, wat hebben we genoten...

Deze 3 weken zijn omgevlogen, veel nieuwe vrienden leren kennen en echt een super leuke tijd gehad, maar toen was het tijd voor bezoek; familiebezoek!!
Na precies een jaar kwamen pap en mam ons opzoeken, en wat vonden we dit spannend.
Eindelijk was het 1 september en konden we pap en mam na 1 jaar lang in onze armen sluiten. Wat was dit een bijzonder moment. We stonden achter de ramen te wachten en jaaaaaa eindelijk daar kwamen ze uit het vliegtuig.
We mochten helaas niet naar binnen, dus moesten buiten wachten, maar wat is dat fijn om ze weer te zien.
Nadat ze de koffers hadden kwamen ze door de deur en toen vlogen we ze in de armen...
Wat fijn, wat bijzonder, yessssssssss!!

Natuurlijk hadden we vervoer geregeld die ons naar het huis van Guido en Ayu bracht, maar niet zomaar vervoer een echt lokaal vervoersmiddel, namelijk een Trycycle!! En niet zomaar 1, nee hoor, ook nog 1 van de allereerst Trycycles op het eiland.
Pap en mam lachte zich rot, ze vonden het geweldig dat we dit geregeld hadden.
Eenmaal aangekomen bij het huis van Guido en Ayu hebben we natuurlijk de hele dag gepraat. Na een jaar lang elkaar niet gezien te hebben, heb je natuurlijk heel wat bij te praten.
Om 19.00 uur hadden al onze vrienden allemaal een gerecht gemaakt; het welkomstdiner voor pap en mam! Van Sushi tot Pizza... heerlijk smullen dus.
En dit natuurlijk onder het genot van een aantal lekker San Miguel pilsjes!

De volgende dag zijn we met een heel stel vrienden en pap en mam naar Nactabon, het mooie strand gereden waar we lekker gezwommen hebben.
Na het dagje strand hebben we met pap en mam in een visrestaurant in Puerto Princesa gegeten.

En op maandag is onze 2 weekse trip met pap en mam begonnen. We hebben een busje gehuurd en hiermee zijn we richting het noorden van Palawan gereden.
Als eerste zijn we gestopt in Sabang, de plaats waar in van de 7 wereldwonderen te zien is, namelijk The Underground River. We hebben 2 nachten in Sabang geslapen in een heerlijk hotel waar we heerlijk gegeten en gedronken hebben.
De dag erna hebben we The Underground River bezocht en de laatste avond hebben we afgesloten met een diner op het strand; erg romantisch en gezellig!

De volgende bestemming was Taytay waar we 1 nacht geslapen hebben in een leuke accommodatie. Omdat er in deze plaats niet zoveel te doen was, zijn we in onze accommodatie gebleven en hebben hier heerlijk gegeten en ' s avonds gezellig een potje gekaart.

De volgende dag zijn we richting El Nido gereden. Een verschrikkelijke hobbelweg, alleen maar onverhard 2 uur lang. Dus we werden flink door elkaar geschud, een heel avontuur dus!
Na 2 uur lang hobbelen kwamen we aan in El Nido waar we 2 nachten geslapen hebben.
1 dag hebben we hier een island hopping gedaan. We hadden een privé boot met zijn vieren, waarmee we naar 5 verschillende plaatsen gingen. Super mooie eilandjes, en bijzondere plekken waar we heerlijk gezwommen en gesnorkeld hebben. Tussen de middag hebben we lunch gehad op een mooie eilandje, heerlijke verse vis met rijst en vers fruit. Wat hebben we hiervan genoten.
Het was een super mooie dag waar we veel mooie dingen gezien hebben.
De volgende dag zijn pap en Bram gaan vissen om 7 uur ‘ s morgens. Helaas hadden ze een beetje pech met het weer en zaten ze midden op in een stortbui, dus kwamen ook helemaal nat terug, maar hadden wel een leuke trip gehad.

Na 2 nachten El Nido hebben we de lange weg naar Puerto Princesa onderbroken in San Vicente. Een plek wat nog helemaal niet toeristisch is. We hebben hier 1 dag een kajak gehuurd, heerlijk genieten op het water.
En na 8 dagen door het noorden gereisd te hebben zijn we weer terug gegaan naar Puerto Princesa.
Waar we weer bij onze vrienden geslapen hebben. En ook deze keer hebben ze weer een aantal dagen heerlijk gekookt voor ons.

1 dag hebben we nog een trip geboekt naar Honda Bay waar we ook weer island hopping gedaan hebben. Dit keer hadden we geen priveboot maar zaten we met alleen maar lokale mensen op een boot. We gingen 4 eilandjes af waar we heerlijk gezond, gezwommen en gesnorkeld hebben.
Toen we op het laatste eiland kwamen, sloeg het weer om en kwamen we midden in een typhoon terecht. We moesten schuilen op het eiland in een bamboehutje. Het begon in eens super hard te waaien en regenen. Dit hadden we nog nooit meegemaakt dus waren allemaal best bang, maar dit was blijkbaar normaal in dit seizoen. Gewoon wachten, gaat zo over kregen we te horen. En daar sta je dan in je bikini en zwembroek in een bamboehutje midden op een eiland in zee. Je ziet geen hand voor je ogen. Ach ja, achteraf kunnen we erom lachen.
Wat een avontuur; of niet pap haha.
Ondanks de tyfoon hebben we een super leuke dag gehad in Honda Bay.

En toen begonnen we aan onze laatste dagen in Puerto Princesa. We hebben nog een bezoekje gebracht de Ihawig gevangenis. Dit is geen gevangenis met cellen, nee dit is een groot dorp met muren eromheen. En binnen deze muren ligt veel landbouw grond waar de gevangenen mogen werken. De gevangenen leven hier dus behoorlijk vrij, maar toch moeten ze zich een aantal keren per dag melden.
Erg bijzonder om te zien hoe de gevangenen hier leven, wonen en werken.

En toen, toen waren er bijna 5 weken voorbij. Tijd om afscheid te nemen van onze vrienden.
Op woensdag morgen werden we ook weer door onze vrienden naar het vliegveld op Palawan gebracht. Een moeilijk moment voor iedereen.
We zijn hier echt als familie behandeld dus ook des te moeilijk om weer afscheid te nemen. Na een dikke kus en knuffel zijn we vertrokken.

Samen met pap en mam het vliegtuig in naar Manila om hier nog 1 nacht te blijven.
Na 1 uurtje vliegen kwamen we aan in Manila en zijn we met de taxi naar het hotel gegaan.
Een nieuw hotel van nog geen 2 maanden oud, dus alles super netjes en goede service.
We hebben dezelfde dag de stad te voet verkend en ' s avonds hebben we heerlijk gegeten bij het Café/restaurant dat bij ons hotel om de hoek lag.

De dag erna zijn we nog met de metro naar een ander deel van Manila gegaan om toch wat meer te zien van de stad. Nu zagen we pas echt dat Manila echt een drukke, vieze stad was, met ontzettend veel zwerfkinderen en nog veel meer jeepney's ( lokale vervoersmiddelen, zie foto's).
Helaas liep onze dag niet zo goed af omdat Bram gerold was in de metro. Bram vond dat er een man erg verdacht opgesteld stond achter pap, dus daar lette Bram hele tijd op en zei ook nog tegen pap, heb jij je knip nog?? Gelukkig wel, maar nadat Bram in ZIJN eigen broekzak keek, was daar het geld weg. Hoe snel en onopgemerkt kun je gerold worden...
Gelukkig was het alleen maar geld en geen bankkaarten of telefoon, dus daar komen we ook wel weer overheen.

Een jaar lang is er niets overkomen en nu net op de laatste dag moet dit net gebeuren, grrrr!
Eenmaal terug in het hotel hebben we ons opgefrist en nog wat gegeten en daarna op naar het vliegveld.

Pfff weer een moment van afscheid, weer moeilijk! We hebben echt een super leuke gezellige tijd gehad samen met pap en mam en nu is het alweer voorbij...
Na een hele dikke knuffel en een nog dikkere kus hebben we afscheid genomen. Pfff een klote moment voor ons allemaal...

En nu, kop op, traantjes weg en op naar het volgende avontuur!
We zijn ondertussen in Darwin aangekomen en zitten in een backpackers hostel in een dorm, met 6 personen op een kamer. Dit omdat de tweepersoonskamers gewoon belachelijk duur zijn. We vinden het eigenlijk helemaal niets, dus gaan heel snel op zoek naar een campertje die we kunnen kopen en dan weer lekker zelf op pad.

We kunnen terug kijken op een geweldig avontuur de laatste 5 weken in de Filipijnen.
En zijn ontzettend blij dat pap en mam 2 weken bij ons geweest zijn, dat heeft ons erg goed gedaan. We hebben echt een super leuke gezellige tijd gehad samen; pap en mam super bedankt voor de gezellige tijd samen!!
En voor de andere lezers: tot schrijfs weer.

Piet en Hennie

wat fijn voor jullie die 2 weken met pap en mam,
en nu weer verder voor t andere avontuur dit zal best weer lukken samen.
Geniet er samen van en weer mooie foto s en verhaal.
groetjes van ons tweetjes xxx

Nancy Vrieswijk

Wat fijn dat jullie het zo geweldig hebben gehad met Thea en Martin. Veel plezier met jullie avontuur in de komende tijd.

frits

wat een verhaal en niet zo maar een, met mam en pap er bij dat is toch het allermooiste van de hele vacantie, ik zit nu nog te rillen, prachtig. maar buiten dit geniet er nog maar lekker van, nu ga ik nog met volle verwachting van de foto,s genieten doeiiiiiiiiii

gr. frits

geert en Mieke

Weer een mooi verhaal, fijn dat het zo leuk was met Martin en Thea, geniet er nog maar van
gr

els en michel v.lier

ha Bram en Ilse,
Wat een geweldig verhaal weer.Ik zit zelf mee te genieten en wat fijn dat pap en mam geweest zijn.Die vergeten hun vacantie ook nooit meer.We wensen jullie nog een hele fijne tijd met veel genieten want dan genieten wij allemaal mee dankzij jullie mooie verhalen en foto's.Groetjes,Els en Michel

wendy ( meerdal)

Nooit geweten dat het opde Filipijnen zo ontzettend mooi is.Wat heerlijk om je ouders weer te zien!
Veel reisplezier in Australië!

Groetjes Wendy

Joyce en Jan

Wauw zeg wat is het daar mooooi op de filipijnen! en wat moet het fijn geweest zijn dat paps en mams geweest zijn!! heerlijk genoten zo te lezen met zn allen! nu verder met het volgende prachtige vervolg van down under!
grs jan en joyce

Gerard en Antje

Weer een paar mooie verhalen met foto's erbij zeker die met pap en mam erbij.
Wat zullen jullie allemaal blij zijn geweest,dat jullie elkaar weer zagen.
Volgens ons hebben zij ook genoten,jammer dat het zo kort was,want het was toch een jaar geleden.
Wij wensen jullie toch weer veel plezier bij jullie doortocht
en tot gauw.
Li. Gr. Gerard en Antje

Ciela

Fijn dat jullie met zijn viertjes zo genoten hebben.

Nu weer op naar een nieuw avontuur.
Als ik dat allemaal lees denk ik poeh hoe doen ze het toch.
Ik heb bewondering voor jullie, ik ben al blij als ik roendom house alles weet te vinden haha.
Maar ieder zijn ding en ga ervan genieten!

Lieve groetjes Ciela

Wilmie

Zoveel mooie plekkken, en zoveel mensen ontmoeten...... jullie hebben al zóóóóóvéééél gezien en gedaan als jullie nog maar kunnen wennen als jullie straks weer terug zijn.
Maar voor nu geniet ervan zolang het duurt dan geniet ik van jullie verhalen en ik vindt het fijn dat ik met jullie mee op reis mag haha.
Groetjes Wilmie.

Sonja

Eindelijk heb ik dan jullie verhaal gelezen, ik had natuurlijk al de verhalen van pap en mam gehoord maar toch leuk om allemaal ff te lezen hoe jullie het beleefd hebben.

Dikke kus

Annemarie en Frans

Tjonge jonge wat hebben jullie het toch geweldig samen! Wat een levenservaring en er komen zoveel lieve mensen op jullie pad! Ik begrijp ook heel goed de emotie's bij het weerzien van je ouders had ik ook met Pieter toen die op Bonaire woonde!! Als je dat dan van jullie leest, begrijp je hoe dat is!! Geniet nog van jullie prachtig avontuur!!!!

Heej luitjes,
we zitten al wer ennen hieëlen tied te waachte op én neej stukske.
Zeker ok beneejd wor ge now precies bint, wat vur werk gillie doen (wat ge doar mit verdient hoef nog nét nie), tot wannier ge nog werkt en wat de verder planne zien.
Via dun tamtam huure we wel af en toe wat, maar we misse toch zeker de verhale en de moje foto's.
Ien ut kort: wannier schriefde gillie wer wat??
gr. Gé

Bram and Ilse

Hello Uncle Ge!
T beloofde verhaaltje staat erop dus veel plezier met lezen!
Groeten van de Aussies