Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Van West naar Oost Australië!!

Nadat we het laatste verhaal hebben geplaatst op deze site, hebben we zo ontzettend veel kilometers gemaakt dus ook zoveel gezien en meegemaakt, dat dit lastig is om dit allemaal zo kort en boeiend mogelijk te beschrijven.
Dus deze keer meer foto's, want die zeggen veel meer dan een ellenlang verhaal. Maar toch hebben we geprobeerd om alles zo leuk en toch zo kort mogelijk te beschrijven.( wat erg moeilijk is haha).
Dus vandaar dat we deze keer alles in kopjes gedeeld hebben, zodat het wat overzichtelijker is.

Albany
We waren geëindigd bij Albany. Vanaf hier zijn we naar Esperance gereden, maar eerst hebben we onze nieuwe lens voor de camera bij het postkantoor opgehaald! Yesss een groothoek lens, dit betekend dat we nog beter het landschap kunnen fotograferen!! En aangezien er een hele mooie route voor ons ligt, komt dit precies goed uit!! Helaas is onze andere grote zoomlens voor repair in Melbourne, maar die pikken we tegen die tijd wel weer op. Voor nu kunnen we vooruit met deze groothoek lens!

Esperance
Aangekomen in Esperance hebben we daar een mooie route gereden langs de kust, alleen zat het weer niet zo mee, want er trokken steeds meer donkere wolken boven de zee en het begon kei hard te regenen. Maar na een tijdje wachten, werd de regen door de stevige wind weggeblazen en konden we toch ons campertje uit om foto's te maken.
En gelukkig ook, want wat is het water hier mooi blauw en helder, schitterend. Het ruige weer heeft zijn voor en nadelen; we kunnen niet zwemmen omdat het te koud is, maar je hebt wel de meest spectaculaire uitzichten van het water dat meters hoog tegen de rotsen aan spuit....

Esperance-Norseman-Eucla ( grens West met Zuid Australië)
En toen, toen was het tijd voor de lange saaie tocht van veel heeeeeeeeel veel kilometers naar de grens van Zuid Australië.
We konden niet zoveel inkopen doen, omdat we natuurlijk weer gecontroleerd werden op groente en fruit dachten we...
Aangezien er veel bloemen met kruisjes langs de weg lagen, spraken we af om allebei iedere keer 2 uurtjes achter elkaar te rijden, dit om toch zo fit mogelijk achter het stuur te zitten op deze lange saaie weg.
Ons plan was om zoveel mogelijk kilometers op een dag te maken, om zo niet teveel tijd te verspillen op deze lange saaie route.
Na een goede nachtrust, waren we de volgende morgen weer top fit om te beginnen met de langste rechte weg van Australië van 145,6 km. Aan Ilse de eer om dus 145,6 km aan 1 stuk rechtdoor te rijden, best apart maar wel saai..
Wat je dan wel mist is cruise control wat ons campertje helaas niet heeft, maar zo krijg je wel een gespierde rechtervoet haha.
Na de middag kwamen we aan bij de grenspost en dachten we dat we dus gecheckt werden, dus hadden al het fruit en groente opgegeten, maar wat bleek; alleen de mensen die van Zuid naar West Australië reden werden gecheckt, maar goed dat kun je niet van te voren weten. Zonder problemen kwamen we dus de grens over.
We hadden tot de grens al een dikke 910 kilometer gereden!!

Eucla ( grens West met Zuid Australië) naar Head of Australian Bight.
Eenmaal over de grens, begonnen we aan een mooi stuk van ongeveer 200 kilometers met alleen maar mooie uitzichten!
Prachtige kliffen, en doordat het hard waaide was de zee erg ruw dus spoot het water meters hoog de lucht in; geweldig om te zien.
Voor zonsondergang hebben we weer een mooie gratis kampeerplek gezocht en onze maaltijd klaargemaakt.
De volgende morgen zijn we weer vroeg begonnen. Om 7.00 uur stonden we naast ons bed en zijn we na het ontbijt ook gelijk verder gereden. Weer een lange saaie weg te gaan.
Na een uurtje rijden zijn we gestopt bij Head of Australian Bight, we hebben ons laten vertellen dat dit DE plek is om walvissen te zien.
Nu hadden wij natuurlijk al heel wat walvissen gezien maar het blijft leuk dus daarom zijn we hier toch heengegaan.
Na het betalen van $12,- konden we naar binnen, of ja naar buiten; richting de zee. Er liep een mooi houten pad richting de kliffen waar je een schitterend uitzicht had over de zee.
Van ver af zagen we al een heleboel walvissen in het water liggen, wauwww we hadden geluk, want het waren er echt veel!
Als twee kleine kinderen liepen we het laatste stuk niet maar renden we haha. Omdat het nog vroeg was, waren er nog bijna geen andere toeristen dus hadden geluk.
Al snel telden we meer dan 15 walvissen; wauwww geweldig!! Helaas hadden we nu onze zoomlens niet, maar goed dit is een herinnering die voor altijd in ons hoofd blijft.
Deze baai staat blijkbaar bekend dat de moeders hun kalfjes hier baren en omdat dit het seizoen was hadden we geluk dat we maar liefst 4 moeders met kalfjes zagen. Ze speelden vlak voor de kant in het water. Echt schitterend om te zien.
De andere 15 walvissen lieten ook vaak hun vinnen en staarten zien; wauww onze dag kon niet meer stuk. Maar dit was nog niet alles, want een Ranger vertelde dat hij een moeder met een wit kalfje aan zag komen, dus we moesten wachten zei hij, want ze kwamen richting de baai. Helaas niet super dichtbij de kant, voor goede foto's maar dicht genoeg om te zien dat het inderdaad een wit kalfje was. De Ranger vertelde dat dit zeer zeldzaam was en hij stond naast ons ook helemaal te glunderen, haha waar een mens niet al kan van genieten!!
Na dit geweldige avontuur hebben we onze tocht voortgezet richting Ceduna. Dit stuk hebben we nog een Franse jongen meegenomen die een lift vroeg. Ja, waarom ook niet he!
Na een aantal uurtjes rijden en weer een dikke 900 kilometer verder kwamen we aan in Ceduna, waar we afscheid genomen hebben van de Franse jongen en wij op zoek zijn gegaan naar een camping. En hiermee sluiten we de lange weg van een dikke 1800 kilometer af, we hebben er 3 dagen over gedaan, dus we mogen niet klagen.

Ceduna- Port Lincoln-Port Augusta
Na een nachtje slapen hebben we onze tocht voort gezet richting de zuidelijke punt met onderaan de plaats Port Lincoln, de belangrijkste vissersplaats in Australië.
Een mooie route langs de kust, waar we onderweg nog een bezoekje gebracht hebben aan de zeeleeuwen kolonie. We konden een hele groep zeeleeuwen van een afstand zien zonnen en spelen in het water. Erg bijzonder!
Voor de middag kwamen we aan in Port Lincoln waar we wat rondgereden en gevist hebben. De plaats viel ons een beetje tegen dus zijn we na de middag weer verder gereden richting het noorden. De omgeving is wel echt schitterend, een mooie route langs de kust.
We hebben deze avond op een hele mooie gratis kampeerplek aan het strand gestaan. Bram heeft hier nog ff gevist maar helaas geen geluk vandaag.
De volgende dag zijn we richting Port Augusta gereden. Onderweg hebben we nog wat plaatsen aangedaan en heeft Bram weer ff gevist bij een jetty waar we trouwens ook weer een aantal dolfijnen voorbij zagen zwemmen, hoeveel we er ook al gezien hebben, het blijft bijzonder om dit allemaal in het wild te zien..
Aangekomen in Port Augusta hebben we een bezoek gebracht aan Royal Flying Doctors. We werden rondgeleid door een aardige mevrouw die ons eerst een film liet zien over wat Royal Flying Doctors allemaal deden in Australië en daarna werden we meegenomen achter de schermen.
We kregen de plaats te zien waar patiënten binnen gebracht werden en mochten op de achterplaats kijken waar de vliegtuigen stonden.
Een erg indrukwekkende rondleiding, vooral als je weet en ziet wat voor een werk ze allemaal doen voor alleen maar donaties. Petje af en natuurlijk hebben we ook een kleine donatie gegeven, want zonder Royal Flying Dotors vielen er veel meer doden en wie weet moeten we nog een keer een oproep doen als we in de Outback zijn, want ze zijn er ook voor toeristen dus..

Adelaide
De volgende morgen zijn we naar Adelaide gereden. We waren van plan om ergens te parkeren en zo te voet of met openbaar vervoer de stad te gaan verkennen, maar helaas konden we geen parkeerplek voor ons iets te hoge camper vinden, dus toch maar weer de stad uit.
We hebben ons lesje dus weer geleerd; in de stad rijden met een camper is helemaal niets.
Dus aan de rand en op loopafstand van de stad vonden we een camping waar we ingecheckt hebben voor 1 nachtje. We besloten naar de stad te lopen, en dit was goed te doen, in nog geen 20 minuten waren we midden in de stad. We hebben de hele middag/avond rondgelopen en van alles bekeken. We vonden het een super leuke en gezellige stad met alles op loopafstand. Weer heel anders als Perth, veel compacter en gezelliger vonden wij.

Adelaide Hills-Hanhdorf-Mount Gambier( Grens met Victoria)
De volgende dag hebben we deze stad weer verlaten en zijn we door Adelaide Hills gereden. Een erg mooie route met ontzettend veel wijngaarden en een prachtige omgeving.
De eerste stop was in Birdwood waar het grootste hobbelpaard ter wereld stond, en die moest natuurlijk ff op de foto haha.
Verder hebben we onderweg nog een stop gemaakt bij het dorpje: Hanhdorf, haha we vonden het wel grappig klinken, een Duits dorpje in Australië. Dus hier hebben we ff rondgewandeld, heel bijzonder was het niet, een paar Duitse gebouwen en restaurants waar je Bratwurst kon eten, maar meer ook niet..
Onze laatste stop vandaag was bij Beerenberg een aardbeien boederij, waar we natuurlijk verse aardbeien gekocht hebben. En daarna zijn we weer opzoek gegaan naar een kampeerplek.

Mount Gambier( Grens met Victoria)-Cape Water bridge-Portland
Bij de plaats Mount Gambier gingen we weer een nieuwe grens over, maar buiten dat de tijd weer anders was hebben we hier niets van gemerkt, dus geen controle ofzo.
We hebben een stop gemaakt bij Cape Water Bridge, dit is een plaats aan de kust waar we een mooie flinke wandeling hebben gemaakt naar weer een zeeleeuwen kolonie. Deze keer zagen we de zeeleeuwen van een iets grotere afstand als de eerste keer, maar de wandeling was erg mooi en het blijft mooi om die beesten in het water te zien spelen.
Na een mooie route gereden te hebben kwamen we aan in Portland waar we een kampeerplek gezocht hebben midden in een groot bos.
Gelukkig stonden hier nog meer toeristen dus konden met een gerust hart gaan slapen..
De volgende morgen werden we wakker omringd door een aantal kangoeroes en mooi gekleurde vogels. Dat is pas lekker wakker worden..
Na het ontbijt zijn we verder gereden richting Warrnambool waar de Great Ocean Road begon..

Great Ocean Road
DE bekendste route langs de kust in Australië. We keken hier al heel lang naar uit omdat iedereen vertelde dat dit echt schitterend was.
Deze route begon in Warrnambool. Voordat we daar aankwamen hoorden we op de radio dat er een Humpbackwhale was aangespoeld. Hier zijn we dus eerst gaan kijken. En we waren niet de enigste, dit was onderhand een attractie. Het beest lag hier iets minder als een week en was nog steeds populair bij de Australiërs, want veel mensen hadden zoiets nog nooit gezien. Dus wij namen ook een kijkje. Jakkie bah, het zag er niet echt smakelijk uit, de walvis was namelijk al een heel stuk opgevreten door de witte haaien voordat hij aangespoeld was.
Maar natuurlijk wel wat foto's gemaakt, want dit maak je nooit meer mee.
Verder is de Great Ocean Road gewoon een prachtige route van ongeveer 300 km langs de kust met ontzettend mooie uitzichten op de kliffen en de zee. Het waaide redelijk hard dus de zee was erg wild, dus dan krijg je een ruig uitzicht waarbij het water meters hoog tegen de rotsen aan slaat, erg mooi!
HET hoogtepunt volgens iedereen zijn natuurlijk The Twelve Apostles. Maar dat was het voor ons zeker niet. Waarom niet?? Veeeeel te toeristisch!!! We merken ook dat we de toeristische plekken ook niet meer leuk vinden, we worden zelfs kriebelig van al die mensen die van hetzelfde ding een foto willen maken. Wij vinden het veel leuker om op een mooie on ontdekte plek te zijn waar we helemaal alleen zijn.
Dus hier zijn we dus ook snel weggaan. Verder hebben we natuurlijk wel heel wat stops en prachtige foto's gemaakt!
Wat voor ons wel een hoogtepuntje op deze route was, was Cape Otway National Park. Een route waar veel wilde koala's leven. We reden door het bos met allemaal eucalyptusbomen en zaten met onze neuzen tegen de ruit geplakt. En ja hoor, al snel zagen we de eerste Koala, die ook nog eens aan het klimmen was; erg bijzonder. Maar verderop de route zaten ze lager en konden we de beesten beter zien en zelfs ook bijna aanraken. Wat een luie beesten zijn het ook, maar ja het is niet gek als je alleen maar eucalyptus eet, waar je helemaal high van wordt haha.
En na een route van ongeveer 300 km zat de Great Ocean Road erop, een super mooie ervaring!

Melbourne
Een super leuke, gezellige stad waar we achteraf veel te kort geweest zijn omdat we dachten dat we te weinig tijd hadden tot aan Sydney.
Maar achteraf gezien hadden we daar best wat langer kunnen blijven, maar goed..
We hebben hier heerlijk rondgewandeld en natuurlijk gebruik gemaakt van het gratis openbaar vervoer in de stad, erg handig! Maar eerst zijn we begonnen met een bezoekje aan de bekende Queen Victoria Market.
Daarna hebben een bezoekje gebracht aan de Docklands de haven met veel restaurants en bars en Federation Square, een groot plein waar altijd wel iets te doen en te zien is. Verder hebben we ' s avonds langs de rivier de Yarra gelopen waar je een mooi uitzicht op de Skyline van Melbourne hebt.
En ook hebben we een bezoekje gebracht aan het Casino wat in het Crown Plaza hotel zit. Jeetje zeg wat een casino; groot!! Helaas hebben we ons reisbudget niet kunnen verdubbelen dus zijn we weer terug gegaan richting het metrostation waar we de metro naar de camping genomen hebben.

Rosebud/Port Sea/Philip Island
Na Melbourne zijn we de punt naar het zuiden gereden. De lens van de camera hebben we naar het plaatsje Rosebud laten sturen omdat we hier op bezoek zouden gaan bij een ouder stel dat we tijdens onze reis ontmoet hadden. Maar helaas waren hun nog steeds onderweg dus waren ze niet thuis. Dus hebben we in deze plaats alleen maar de lens opgehaald, dus nu hebben we onze zoomlens voor de camera weer terug en kunnen we weer volop foto's maken met 2 lenzen.
Rosebud was niet speciaal dus zijn we verder gereden naar Portsea, een leuke plaats maar niet in deze tijd van het jaar.
Dus hebben we onze tocht gelijk weer voortgezet naar Philip Island.
Wat bekend staat om de Pinguïn kolonie. Na zonsondergang komen hier een heleboel Pinguïns het strand op gewaggeld om te slapen. We zijn wel naar de plaats gereden waar dit was, omdat dit echt veeeeeeeel te toeristisch was en ook erg prijzig zijn we hier niet gaan kijken.
Wat we wel hebben gedaan is een bezoekje gebracht aan het racecircuit van Philip Island. Leuk om te zien waar elk jaar de GP gehouden wordt.
Na Philip Island zijn we verder naar het Oosten gereden, een mooie route langs de kust met weer mooie uitzichten en uitgestorven dorpjes waar niet zoveel te beleven was. Tot we aan kwamen in Wonthaggi.

Wonthaggi
In deze plaats hebben we een bezoek gebracht aan een steenkolenmijn.
We kregen bij aankomst allemaal een helm op en daarna gingen we met een groep van 7 voor 1,5 uur onder de grond; 62 meter diep!!
Best spannend, dus muisstil liepen we achter de gids die ook ex mijnwerker is geweest in deze mijn.
We liepen dieper en dieper, best apart. Onderweg kregen we uitleg wat de mijnwerkers hier allemaal deden en hoe hun hier leefden. Echt bizar om te zien in wat voor een omstandigheden ze hier gewerkt hebben, niet voor te stellen!
En dan wij maar klagen over arbeidsomstandigheden..
De gids liet zien hoe ze de kolen uit de mijn naar boven brachten met paard en karretjes.
Het was echt een super interessante rondleiding van begin tot het eind.
Na 1,5 uur onder de grond gezeten te hebben, werden we in een mijnkarretje naar boven gereden, echt super leuk! We zijn ontzettend veel mijnen onderweg tegen gekomen tijdens onze reis door Australië, maar dit is allemaal verboden terrein, dus dit was onze kans om een keer echt onder de grond te gaan en we zijn blij dat we dit gedaan, een ervaring om nooit meer te vergeten!
En van deze ondergrondse ervaring hebben we een bezoekje gebracht aan een mooi National Park.

Wilsons Promontory National Park
We hebben hier een flinke wandeltocht naar een uitzichtpunt op een hoge berg gemaakt. Een tocht van 6 kilometer, het was ff zweten maar dan heb je wat!! Een schitterend uitzicht over het National Park; wauwww, dat is pas natuur!
Verder hebben we hier heerlijk rondgereden en op een aantal mooie plaatsen gestopt.
Ook hebben we hier ontzettend veel Wombats gezien, de eerste keer dat wij deze beesten in het wild zagen, en wisten niet dat ze zo groot waren haha. Wat zijn het toch grappige beesten.
Helaas waren veel wegen in dit Park gesloten omdat dit vorig jaar helemaal onder water gelopen is door enorme overstromingen, maar goed we hebben genoten van dit mooie Park..

New South Wales
En toen passeerde we weer een grens in Australië, namelijk de grens van Victoria met New South Wales.
En weer geen controle op groente en fruit dus hadden weer geluk en konden alles gewoon houden.
We zijn zoveel mogelijk langs de kust op gereden, omdat dit vaak de mooiste uitzichten geeft.
Natuurlijk zijn we in veel plaatsen gestopt en hebben ook hier weer op bijzonder mooie plekken geslapen.

Grand Pacific Drive
Vanaf Wollongong zijn we gestart aan The Grand Pacific Drive, een soort Great Ocean Road!
Ook een route langs de kust tot aan het Royal National Park net onder Sydney.
Een schitterende route die ons naar veel mooie uitzichtpunten gebracht heeft. 1 van de vele hoogtepunten op deze route was toch zeker de 665 meter hoge Sea Cliff Bridge die om de zeefkliffen loopt en waar je zo naar de kust onder je kunt kijken; schitterend!

Richmond-Sydney
En toen waren we al in Sydney. We kregen een tip onderweg van andere reizigers dat er in Richmond, 60 km van Sydney een gratis kampeerplek was met warme douches. En aangezien we rijden in de stad een drama vinden en er ook weinig campings in de stad zijn vonden we dit een goed idee en zijn we dus naar Richmond gereden.
Hier aangekomen moesten we ons registreren en kregen we een code voor de slagboom en douches. Een mooie grote parkeerplaats met super mooie schone warme douches en wc's.
En dat voor helemaal niets, noppes, nada!
En het allerfijnste was nog dat er een treinstation om de hoek lag waar we de trein naar de stad konden nemen.
Dit hebben we dus ook 3 dagen gedaan. Een ritje van 1 uur en 20 minuutjes en we waren bij Sydney Central; beter kon het niet!
We hebben 2 dagen heerlijk door de stad geslenterd en alles op ons gemakje bekeken.
Wat een heerlijk relaxte stad zeg!! De hoogtepunten waren toch zeker wel: Darling Harbour met het grootste Imax scherm ter wereld, Harbour Bridge, Opera House en The Rocks.
We hebben alles lekker met de voet gedaan zodat we ook veel konden zien. Sydney is echt een leuke stad!!!

Het einde...
En toen, toen waren er op eens 3 maanden voorbij! 3 maanden lang hebben we in ons heerlijk campertje van Noord naar West, naar Zuid naar Oost gereisd; 17.000 km hebben we op onze teller staan!
We hebben op de allermooiste en bijzonderste plekken die je maar kunt bedenken geslapen, gekookt, gegeten..
En wauwww wat hebben we ontzettend veel meegemaakt, gezien en gedaan..
Van zwemmen met Whalesharks midden in de Oceaan tot een tour in een ondergrondse kolenmijn..
Van walvissen, koala's, kangoeroes, wombats tot Emu's...
Van Darwin, Perth, Melbourne, Adelaide tot Sydney...
Het is niet te bevatten en te beschrijven wat wij in deze 3 maanden beleefd en gezien hebben, maar dit blijft altijd in ons hoofdje zitten, hier gaan we nog veel aan terug denken..
Wat is Australië toch een prachtig uitgestrekt land, wat hebben we genoten!!!
En nu, nu moeten wij afscheid gaan nemen van ons campertje, ons huis op wielen, en ja dat vinden wij heeeeeel erg en gaan het super erg missen..
Want wat heb je een vrijheid als je een campertje hebt, je kunt gaan en staan waar je wilt je hebt echt alle vrijheid!!
Maar nu, nu is het tijd voor weer een nieuw avontuur; Filipijnen!
En avontuur, daar begint het ook echt mee, want zoals jullie het misschien al gelezen hebben staat Manila de hoofdstad onder water door een storm die hier overgewaaid is..
We hebben tot nu toe nog geen mail gehad dat onze vlucht gecanceld is, maar dit kan zomaar het geval zijn als we zondag op het vliegveld aankomen. Dus dit is allemaal nog spannend..
Ach ja we hebben al zoveel meegemaakt dus hier komen we ook wel overheen.
Ons plan was om 3 weken door het Noorden van de Filipijnen te reizen en daarna naar Palawan te vliegen ( zuiden van de Filipijnen), waar we op bezoek gaan bij vrienden, maar als het in het Noorden ook gevaarlijk is dan gaan we direct naar Palawan, want daar is het heerlijk 32 graden en hebben ze tot nu toe geen last van regen, dus we zullen zien...
Zo zie je maar weer, plannen kunnen zomaar wijzigen, je hebt niets in de hand..
Hopelijk hebben jullie een beetje mee kunnen genieten van onze avonturen in Australië, maar wees niet bang dit is nog niet alles want er komt nog een Deel 2.
Na de Filipijnen komen we weer terug in Australië om de Outback en de Oostkust te verkennen...

See ya Mates!!

Frits

wat een verhalen, wat maken jullie veel mee, geniet er maar lekker van en nu ga ik op mijn gemak de foto,s bekijken. gr. Frits

Roy, Sonja en Lars

wat een mooi verhaal weer en wat een prachtige foto's! Jullie zijn kanjers! Dikke kus van ons 3tjes.

Servaas Monique En Max

Hallo,
Ziet er weer fantastisch uit......geniet er nog van ..ga nu op mijn gemakje de foto`s bekijken.
Groetjes

harrie en wilma

wat een mooi verhaal bram en ilse geniet er samen nog lekker van wij gaan nu de foto,s bekijken groetjes uit blitterwijck

Sra Wijnhoven

Inderdaad,Ilse enBram,dit was met jullie genieten van die geweldige belevenissenin Australie en vooral van jullie grote bewondering voor alles wat met natuur(planten of dieren)te maken heeft. Bedankt voor weer zo,n prachtig verhaal.

Ine en Giel

Hoi, dat was weer lang geleden dat we van jullie gehoord hebben. mooie reis gemaakt en bekende namen gehoord. Veel plezier op de filipijnen. Als ik het goed begrepen heb komen de ouders van Ilse jullie daar bezoeken toch.
groetjes, Ine en Giel

Hennie en Piet

Hallo ilse en bram,wat weer n mooi verhaal en foto s.
Geniet er saampjes van in de Filipijnen. Groetjes en n dikke kus van ons tweetjes uit Well

Tanja

Nou ik ben er weer even voor gaan zitten, wat een mooi verhaal, volgens mij komen jullie nooit meer terug. Is wel saai hier in limburg hoor. Heel veel plezier in de Filipijnen.
Liefs Tanja

joep

hoi hoi geweldige ervaringen in australie en nog wat in t verschiet hiervan, maar nu eerst genieten op de filipijnen heerlijk geniet vervan en take care!!! xxxxxxxxxxxx

Doris en co

Wat weer een genot om jullie verhaal te lezen. Iedere keer weer geniet ik ervan hoe jullie dit prachtig kunnen beschrijven van wat alles wat mooi is en meemaken.
Groetjes en blijf genieten van alles wat nog op jullie pad komt.

Gerard en Antje van Hal

Goh, wat hebben jullie weer veel gezien, en gereden,en de natuur is er prachtig,en om dan al die dieren in het wild te zien,dat lijkt ons ook prachtig.
Wij waren met jullie pap en mam naar de grootste zandbak van Duitsland geweest.
Was ook een leuke dag geweest (wel warm geweest)
Wij horen weer van jullie.
Li. Gr. Gerard en Antje.

yolanda

Ik kon ut nie laote(zie reactie's foto's)xxx.