Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Deel 1 West Australië!!!

Nadat we de grens van Noord naar West Australië gepasseerd waren hebben we onze eerste stop bij Lake Argyle gemaakt. Dit is het grootste door mannen gemaakte zoetwatermeer ter wereld.
We zijn naar een hoog punt gereden zodat we zo een goed uitzicht op het meer en de dam hadden!

Na deze prachtige stop zijn we doorgereden naar het plaatsje Kununurra waar we 2 dagen gebleven zijn.
We hebben hier een aantal mooie dingen gezien; mooie zonsondergang bovenop een hoge berg, waardoor we een mooi uitzicht hadden over de omgeving.
Ook hebben we het Mirima National Park bezocht. Dit is het Purnululu National Park in het klein. Helaas konden we het Purnululu NP niet bezoeken omdat je hier een 4WD voor nodig hebt, dus vandaar dat we naar dit park gegaan zijn, hebben we toch van de mooie rotsformaties kunnen genieten.
En Bram heeft hier nog een Barramundi proberen te vangen, maar helaas niet gelukt. Dus hebben we
s ‘ avonds maar vlees op de BBQ gegooid, wat ook heerlijk was!

Vanaf Kununurra zijn we richting Halls Creek gereden. Hier hebben we alleen een stop gemaakt om te tanken en nog wat inkopen te doen en daarna zijn we snel verder gereden, want het was een vreemde plaats. Er liepen heel veel bezopen Aboriginals rond en we hadden er allemaal niet echt een goed gevoel bij, dus snel verder!
Omdat we deze dag al heel wat kilometers gereden hadden besloten we een tussenstop te maken op een gratis camping bij Mary Pool, waar we heerlijk gekookt hebben.
Onderweg werden we nog ff tegen gehouden door een super grote kangoeroe die midden op de weg stond en niet aan de kant ging. Jeetje zeg, wat zijn die beesten groot als ze helemaal overeind staan. En ook nog een Dingo die op zijn gemakje de weg overstak.

De volgende morgen zijn we na een lekker ontbijtje richting Fritzroy Crossing gereden waar we voor de middag aankwamen.
Bram is dus weer lekker gaan vissen en na de middag hebben we een ontzettend mooie boottocht gemaakt door de Geikie Gorge. Een prachtig natuurgebied met ontzettend mooie rotsformaties en heel veel zoetwaterkrokodillen.

De volgende morgen hebben we onze tocht voortgezet richting Derby. Deze plaats staat bekend om de Boab Prison Tree; een grote boom waar vroeger de Aboriginals in gevangen werden gehouden.
En het extreme verschil van eb en vloed, er kan soms wel 12 meter verschil tussen zitten. Bijzonder om te zien hoever het water hier terug trekt.
We hebben hier trouwens ook een super bijzonder mooie zonsondergang meegemaakt. We zijn namelijk met ons campertje een stuk op de droge wadden gereden. Hebben hier onze stoelen en tafel buiten gezet en hebben onder het genot van een heerlijke maaltijd en een lekker glas wijn van de zonsondergang genoten!

De volgende morgen hebben we toch maar besloten (al is dit officieel niet toegestaan door ons verhuurbedrijf, alleen voor 4wd) om een stukje van de Gibb River Road te rijden richting Windjana National Park.
Iedereen zegt dat we dit absoluut niet mochten missen, dus daarom zijn we hier toch maar heen gereden. De eerste 120 km waren prima te doen over een verharde weg. Alleen kwamen daarna nog 20 km over onverharde weg. Ons campertje hobbelde flink op en neer, maar het viel achteraf reuze mee.
Aangekomen bij de entree van het park hebben we een kampeerplekje uitgezocht. Hier hebben we eerst een lekker eitje gebakken en daarna hebben we onze wandelschoenen aangetrokken en zijn we op pad gegaan. Ook weer een prachtige omgeving met ontzettend mooie rotsformaties met in het midden een rivier. Ook hier lagen weer erg veel zoetwaterkrokodillen op de waterkant te zonnen. We hebben hier een hele tijd rondgekeken en van heeeel dichtbij foto's gemaakt van een grote krokodil haha!

De volgende morgen zijn we om 07.00 uur nog een keer terug gegaan om de lange wandelroute te lopen. Het laatste stuk was ontzettend mooi, waar je de rotsen in de weerspiegeling van het water kon zien!!
We zijn dus erg blij dat we naar dit park gereden zijn en natuurlijk ook dat we een stukje van de Gibb River Road gedaan hebben!!

Na dit avontuur zijn we richting Broome gereden waar we 4 nachten gebleven zijn.
Een leuke gezellige plaats waar we o.a. gevist hebben vanaf de Jetty, en ja hoor, hier hebben we heel wat vis gevangen die we ‘ s avonds ook op de BBQ gegooid hebben!
Een bezoekje hebben gebracht aan Cable Beach. Een van de mooiste stranden van Australië! En mooi was het zeker, we hebben een heerlijke duik genomen en lekker een tijdje in de zon gelegen op het mooie strand.
Ook hebben we hier een keer de zonsondergang bekeken met een heerlijk glaasje wijn en een zak chips; dat is pas genieten!
En we hebben hier een paardenrace bezocht! Dit was een hele happening. Eenmaal door de entree keken we onze ogen uit, er liepen veel opgetutte vrouwen met jurken en mannen in pakken rond met een glas champagne in de hand. Ja, en daar liepen we in ons toeristen outfitje tussen haha.
Geweldig om te zien. Het gaat hier natuurlijk om het wedden. Dus er stonden veel mensen rondom de tv en computerschermen om geld in te zetten op het paard dat volgens hun zou gaan winnen.
We hebben maar plaats genomen op de tribune om zo alles goed te kunnen overzien. En daar gingen de eerste renners op hun paard de baan op, alle gasten vlogen naar voren voor een goede plek en schreeuwden zo hard als ze konden het nummer van het paard waarop ze gewed hadden. Een hele beleving, wat hebben we genoten.

Na deze wegstrijd zijn we uit gaan eten! Joyce had ons namelijk uitgenodigd om op de laatste avond samen ergens gezellig te gaan eten. Gezellig en lekker was het zeker, maar aan alle gezelligheid komt een einde.
We hebben Joyce naar het vliegveld gebracht en hebben hier afscheid genomen. Weer afscheid nemen, pfff dat is nooit leuk! Een laatste knuffel, zwaai zwaai en daar verdween ze achter de douane.
Na heel wat traantjes waren we weer met zijn twee...

De volgende dag hebben we na wat boodschappen ons avontuur langs de West kust richting het zuiden weer voortgezet, we hebben 250 kilometer gereden en hebben daar op een gratis kampeerplek geslapen.
De volgende morgen hebben we onze tocht richting Port Hedland voortgezet, maar aangezien dit een hele afstand was hebben we ervoor gekozen om nog maar ergens te overnachten. Dit keer op een super mooie plek met schitterend uitzicht op zee; Cape Keraudren.
Bram heeft hier gevist, en verder hebben we heerlijk over het strand gewandeld, maar vooral genoten van het prachtige uitzicht!

De volgende dag zijn we richting Port Hedland gereden. Een echt industrie dorp met veel mijnwerkers.
Maar ook met de langste trein ter wereld, met maar liefst 233 wagons! We konden deze trein mooi bekijken vanaf een brug, wauww wat een gezicht, er kwam gewoon geen einde aan!
Maar we zijn vooral naar Port Hedland gereden omdat we hier The Staircase to the moon konden zien! Dit is een natuurfenomeen, wat elke maand 1 of 2 dagen voorkomt.
Om 18.00 uur gingen we dus naar de plek waar we dit goed konden bekijken, aan het water. Al snel stroomde deze plaats vol met toeristen. Om precies 18.31 uur kwam de maan omhoog en ff later konden we de stairway to the moon daadwerkelijk zien! Echt super mooi, je ziet de maan naar boven komen en in het water zie je een soort trap naar de maan toe door de weerspiegeling!
Helaas was dit erg lastig op de foto te zetten, maar we hebben ons best gedaan.
Na dit mooi natuurfenomeen zijn we terug gereden naar de camping waar we weer lekker gekookt hebben.

De volgende morgen zijn we rustig richting het Karijini National Park gereden. De weg hier naar toe was al erg mooi met veel mooie rotsformaties. We hebben besloten om net voor het park weer te kamperen op een schitterende plek met prachtig uitzicht.
We hebben hier weer ons avondmaaltijd gekookt, daarna gezellig samen gekaart en weer lekker gaan slapen.

De volgende morgen zijn we naar de entree van het Park gereden. Onze eerste stop in het park was Fortescue Falls. Na een korte wandeling van 15 minuten kwamen we aan bij de top van de waterval. Schitterend mooie omgeving. Mooie rotsen die uit laagjes bestonden van stenen, echt heel speciaal!
Dit NP staat bekend op zijn prachtig mooie rotsformaties en Gorges. We hebben verschillende stops gemaakt, maar de Kalamina Gorge was toch het allermooiste en bijzonderste. Hier kon je 1,5 km lang midden tussen de rotswanden lopen. Je voelt je echt klein als je omhoog kijkt. Kippenvel toen we hier liepen...
Aan het einde van de dag zijn we beland bij Oxer lookout, waar we ook geslapen hebben. Dit is een punt waar de 4 Gorges bij elkaar komen. Schitterend om te zien.

De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang te bekijken op deze prachtige plek en daarna zijn we verder gereden richting Tom Price.
Een saai dorpje waar veel mijnwerkers wonen. We hebben hier de hele dag op een camping gestaan om alle accu's op te laden zodat we de volgende dag weer vooruit konden!
We proberen namelijk gratis kampeerplekken af te wisselen, die vaak super mooi gelegen zijn, maar waar helemaal niets bij is, vaak alleen een toilet. Dus af en toe moeten we op een camping gaan staan om de accu van ons campertje op te laden, maar ook de accu's van de camera's!

De volgende morgen hebben we weer heel wat kilometers gemaakt. Omdat de afstand naar Exmouth te groot was hebben we tussendoor weer ergens geslapen.
We hebben een grote Camping gids waar alle gratis slaapplekken in staan, zo komen we dus op de mooiste plekken uit voor helemaal niets.

De dag erna zijn we richting Exmouth gereden waar we 4 nachten geslapen hebben.
Hier aangekomen hebben we ff een kijkje genomen in het centrum wat niet veel meer voorstelt dan 2 supermarkten, een paar winkels, benzine station en een toeristcentrum. Dus daarom zijn we richting Cape Range National Park gereden, dit ligt 45 minuten van het centrum en aan het Ningaloo Reef. Veel mensen zeggen dat dit de nummer 1 plek is om te snorkelen en duiken.
We hebben hier 3 nachten op een kampeerplek aan het strand geslapen. Verder hebben we hier veel gevist en gesnorkeld. Prachtig koraal, ontzettend mooi gekleurde vissen EN we hebben zelfs een REEF Shark gezien. Best eng als je ontspannen aan het snorkelen bent en er komt in 1 keer een reefshark voorbij van 1,5 meter! Maar die Reefshark was natuurlijk helemaal niets bij de Whaleshark waarmee we ook gesnorkeld hebben.

Dit was de vetste ervaring tot nu toe in Australië!! De dag waarop Nederland van Duitsland verloor was het zover: snorkelen met de Whalesharks! We hadden een trip geboekt en moesten ons om 08.00 uur melden bij de haven. Hier werden we met een glassbottom boot naar de grote boot gebracht. Een mooie grote boot waar we met 20 personen opzaten.
Na heel wat uitleg over hoe om te gaan met de Whaleshark en natuurlijk veiligheid regels was het dan eindelijk zo ver. De boot vertrok!!
Gezonde spanning gierde door ons lijf!! Nu moesten we eraan geloven allebei!

We stopten eerst bij een mooi stuk koraal waar we een korte snorkeltrip hadden, zo konden we alvast wennen aan het water en onze spullen testen. Eenmaal weer terug op de boot vertelden ze ons dat het spotter vliegtuigje nu de lucht in ging om de whalesharks te spotten. Het kon 30 minuten duren, maar ook 2 uur voordat ze er gevonden hadden. Dus we kregen heerlijk wat te eten en drinken en voeren langzaam met de boot de oceaan op.

Nog geen 10 minuten later riep de kapitein dat we voorop moesten staan omdat er een aantal walvissen voor de boot zwommen. Wauwwwww geweldig; Humpbackwhales die voor onze boot omhoog kwamen en weer onderdoken! Onze dag kon nu al niet meer stuk.
Eenmaal bijgekomen van dit avontuur riep het personeel dat we onze spullen aan moesten doen en achter op het dek moesten zitten omdat de eerste whaleshark gespot was.
We voeren met de boot door 3 meter hoge golven richting de plek waar de shark gespot was. Het waaide vandaag erg hard en de golven waren hoger als normaal, pfff hebben wij weer!
We vonden het best eng allebei, we moesten zo meteen dus gewoon midden in de oceaan het water in duiken zonder zwemvest om met de mega grote haai te zwemmen, tussen die ontzettend hoge golven..
En toen was het moment daar; 1,2,3 hup het water in. De cameravrouw ging voorop, met erachter aan onze gids. Met groepjes van 10 gingen we te water op zoek naar de Whaleshark.
Al snel gaf onze gids aan dat we ons hoofd onder water moesten doen en goed moesten kijken want de whaleshark kwam voorbij. Jaaaa daar was die!! Wauwwwwwww wat een beest, zo groot, zo mooi en hij zwom rustig voorbij. Nadat hij met zijn zijvinnen voorbij was, zwommen we met hem mee. We mochten namelijk niet in zijn gezichtsveld zwemmen. Hoe bijzonder is dat; dat je gewoon midden in de oceaan met een walvishaai mee zwemt! 5 minuten lang en daarna moesten we allemaal bij elkaar gaan zwemmen zodat de boot ons op kon pikken!

Eenmaal op de boot kwam de adrenaline eruit, wauwwww we hebben het gedaan! Zooo vet! Nauwelijks bijgekomen, riep het personeel weer om dat we ons weer klaar moesten maken voor de tweede duik want de tweede was gesignaleerd. Dus hup, bril en snorkel op en het water in! En zo hebben we maar liefst 3 keer met de walvishaaien gezwommen!! Het was echt de mooiste ervaring tot nu toe!
Tijdens deze schitterende trip hebben we ook nog een aantal grote schildpadden vanaf de boot gezien; wat een dag!

Na deze onvergetelijk dag hebben we een douche genomen en hebben we ons campertje geparkeerd op een hoge berg bij een vuurtoren waar we een mooie zonsondergang bekeken hebben. En daarna hebben we een paar uurtjes gaan slapen. Want om 24.00 uur hadden we afgesproken om bij een Duitser die in Australië woont met nog een Duits stel de 2 EK wedstrijden te kijken. En aangezien we hier met een tijdverschil van 7 uurtjes zitten begon De wedstrijd hier pas om 02.45 uur.
Ondanks dat Nederland verloren heeft hebben we een super gezellige avond gehad. Maar 1 ding; je gaat best wel af, als je met 3 Duitsers naar de wedstrijd kijkt, waarin je toch hoop dat NL wint, maar helaas waren ze gewoon te slecht.

De dag na de wedstrijd zijn we na de middag richting Coral Bay gereden waar we 2 nachten geslapen hebben. Een mooie plek ook aan het Ningaloo Reef waar we dus ook weer gesnorkeld hebben. En ook deze keer weer veel gezien. We hebben 2 keer een kwartier lang met een schildpad gezwommen, zoo mooi. Het beestje bewoog zich rustig door het water heen, en trok zich niets van ons aan. Geweldig!!
Ook heeft Bram hier weer lekker gevist en een dolfijn met baby langs zien zwemmen tijdens het vissen.

Na 2 nachten Coral Bay zijn we verder richting het zuiden gereden; Bij Quobba Sation hebben we geslapen. Maar voordat we hieraan kwamen hebben we de Blowholes bezocht. Dit is een plek waar het water ongeveer 20 meter de lucht in spuit tegen de rotsen aan!
We hebben hier ook nog onze EHBO cursus in de praktijk moeten brengen omdat er een vrouw uitgegleden was over de rotsen en waarschijnlijk haar knie gebroken had.
De schoonzoon kwam ons halen, dus wij snel naar onder. Aijjj dat zag er niet goed uit, je zag de knieschijf in 2 stukken. Dus nu het gezonde verstand gebruiken; hoe krijgen we die vrouw hier uit, want dit was namelijk omgeven door hoge rotsen. Plots, zag Bram een kano liggen en hebben ze deze gehaald en zo de vrouw naar de kant gevaren. Daarna hebben we met een aantal mensen de vrouw in een auto gedragen zodat ze gelijk naar het ziekenhuis konden gaan 150 km verderop! Tjaaa dan zijn de lange afstanden niet zo handig!

Na onze reddingsactie hebben we ons campertje op weer een mooie plek geparkeerd en hebben hier gekookt en gegeten.
De volgende morgen hebben we het ballon vissen bekeken! Jaja, deze plaats staat bekend om het vissen met ballonnen. Ze knopen een ballon gevuld met helium aan de lijn, die zo de lijn met aas ongeveer 500 meter de zee mee opneemt. En daar hangt de ballon in de lucht. Als er een vis aan zit, gaat de ballon naar onder en zo weten ze dat ze binnen moeten halen. Een aparte maar wel leuke manier van vissen.

Na het ballon vissen zijn we naar de volgende stop gereden: Red Bluff. Een onverharde zeer hobbelige en stoffige weg, maar eenmaal bij Red Bluff; wauwww weer een super mooie plek!
We hebben ons campertje geparkeerd met uitzicht op zee en op de kliffen. Eenmaal buiten zittend genieten van het uitzicht sprongen er nog ff 4 walvissen vrolijk uit het water. Ook deze dag kon niet meer stuk, wat een geluk!
Bram heeft hier weer heerlijk gevist. Wat trouwens niet zo makkelijk is, omdat er grote bruine haaien rondzwemmen die wachten totdat er een vis aan de lijn zit en dan toeslaat. En als je bovenop een rots staat is het niet makkelijk om de vis snel binnen te halen. Maar toch is het een aantal keren gelukt!

De volgende morgen zijn we om 07.00 uur samen gaan vissen en ook toen waren er weer grote haaien.
Na de middag zijn we weer verder gereden naar de volgende plaats: Carnarvon waar we ook weer 2 nachten geslapen hebben.
Een kleine plaats die we binnen 1 dagen helemaal gezien hadden. We hebben het grootste deel van de dag samen op de jetty gevist, onderlinge competitie gedaan, en de winnaar was Bram met 5 tegen 3 vissen haha!
Ook hebben we onze camper voor de eerste keer maar eens een keer gewassen na al dat rode stof wat er bijna niet meer af te krijgen was. Dus nu rijden we weer in een glimmend juweeltje rond!
Na Carnarvon zijn we richting Shark Bay gereden. Waar we onderweg nog een bezoekje gebracht hebben aan Shell beach. Een mooi wit strand vol met super kleine schelpjes, een mooi gezicht. Van deze stranden zijn er maar 2 op de wereld!
En uiteindelijk zijn we aangekomen bij Monkey Mia. De plaats die bekend staat om de wilde dolfijnen die hier elke dag naar het strand toekomen omdat ze hier gevoerd worden.
En ja, het is toeristisch maar het blijven mooie beesten. Dus ook wij hebben met onze voetjes in het water gestaan om deze beestjes te voeren.
Vanaf Shark Bay gaan we langzaam via de West kust naar het zuiden. Maar over deze avonturen de volgende keer meer.
We maken zo ontzettend veel mooie leuke onvergetelijke dingen mee, dat het lastig is om alles in het verhaal te zetten, maar jullie hebben aardig wat te lezen gehad deze keer.
Nu maar snel de foto's bekijken want deze zijn nog veel mooier! We hebben er inmiddels al 17.000!!
We kunnen nog steeds zeggen dat we heel heel heel erg genieten van onze reis samen.

See ya mates!!

Deel 1 West Australië!

s ‘ avonds maar vlees op de BBQ gegooid, wat ook heerlijk was!

Na heel wat traantjes waren we weer met zijn twee...

Helaas was dit erg lastig op de foto te zetten, maar we hebben ons best gedaan.

De dag erna zijn we richting Exmouth gereden waar we 4 nachten geslapen hebben.

Gezonde spanning gierde door ons lijf!! Nu moesten we eraan geloven allebei!

See ya mates!!

Addie

Wàt een belevenissen weer! Geweldig! Lijkt wel of ik zelf tussen de haaien zwem hahaha. Ik blijf jullie genietend volgen. Op naar het volgend avontuur! Ga nu snel de foto's bekijken die ongetwijfeld weer fenominaal zijn! Veel plezier!

Milow

Hey australiegangers!
Echt weer een verhaal om van te genieten zeg!
Van de week is een klasgenootje van mij ook aangekomen in Australië, zij gaat voor de komende 7,5 maand backpacken in dit zonovergoten werelddeel. Ik ben benieuwd of zij ook zon mooie foto's en verhalen als jullie online zal gaan zetten. Op het moment is het in nl nog steeds schijtweer, een week lang bijna niets anders gehad dan regen, pff Maar als het goed is wordt het tegen het einde van de week weer wat beter weer:) ik ga zometeen jullie fotos maar eens bekijken:) veel plezier maar weer! Xx milow

Daisy

Geweldig, wat weer een leuk & lang verhaal.. heb er weer van genoten! Zal de foto's eens snel gaan bekijken, want ben ontzettend benieuwd haha! Nog heel veel plezier samen, en geniet ervan! Veel liefs

Sra Wijnhoven

Je hebt ons lang laten wachten,maar ons wel getracteerd op een geweldig boeiend en spannend verhaal,vooral de ontmoeting met prachtige haai.Wat een haaiebaai Bram !!! Hebben jullie je huiswerk hier ook altijd zo perfect gemaakt ??? Bij jullie kan niets meer stuk !! Sra en Gonny.

Pascal, Sylvia ewn Jannick

Super, weer een mooi verhaal om te lezen en wat een geweldige foto's. Echt om jaloers op te zijn. Veel plezier nog samen en geniet ervan...

Groetjes Pascal, Sylvia en Jannick

Ans Jeurissen

Ha Ilse en Bram

Wat een geweldig verhaal weer. Het is net of ik het zelf mee beleef. Wat een verschil met 30 jaren geleden toen wij er waren. Wij hebben ook veel gewerkt daar.
Jullie genieten optimaal van dit land en van de andere landen waar jullie geweest zijn.
Prachtig, want die tijd komt nooit meer terug.
Blijf jullie volgen.

G'day mates

Annemie

Wawwww, wat is het weer heerlijk om jullie verhaal te lezen. Onze vakantie in de Drome is er dan eigenlijk niks tegen, hoewel die kwa natuur en omgeving ook harstikke mooi was. Tja, en de foto`s spreken voor zich. Geweldig allemaal. Lekker verder gaan met travellen en genieten maar weer. Doeiii Doeii Greetzzz

Gea

Wat een epistel, grandioos um dat allemol te meuge leze. Scheur mar lekker verder mit ollie huuske, en geniete mar wer. Enne.....ja daor kumt ie wer...
goed op elkaar blieve oplette.................
Dikke knoevels

Tanja,

Ja dat is wel wat anders als dagje Efteling, heb zo heerlijk zitten lezen. Prachtige foto's. En dan al 17.000 dat wordt straks complete fototheek. Ha Ha. Nog 3 weken dan word ik oma. liefs

Yolanda

Hej mupkes,maar goed dat het zondagmorgen is,en ik tijd had om jullie verhaal te lézen,en natuurlik jullie moie foto's te kieken!Wej gaon wel naor ut dolfinarium als we dolfijnen en walvissen willen spotten(haha).Nee hoor grapje,geniet nog maar lekker van jullie avontuur en ik verwacht jullie neje verhaal wér snel op ut internet.