Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

Northern Territory Australië!

Op 14 mei landde we om 03.00 uur op Darwin Airport!
En vanaf hier begon ons grote 3 maanden avontuur door Australië.
Het avontuur begon al op het vliegveld waar we verwelkomt werden door drugshonden die ons in de tunnel naar het vliegtuig al wild rennend tegemoet kwamen.
Daarna moesten we aansluiten in de lange rij bij de douane waar onze paspoorten gecontroleerd werden. Na 9 maanden reizen hebben we al heel wat douane controles gehad, maar dit was toch wel ff iets anders en ook veel spannender.
Uiteindelijk stonden we vooraan en werden onze paspoorten door een vrouwelijke douanebeambte gecontroleerd. Maar daar bleef het niet bij, want ze begon gelijk met vragen stellen zoals, hoelang blijven jullie in Australië, hoe reizen jullie door Australië, welk verhuurbedrijf, waar vliegen jullie na Australië naar toe etc etc. Hier hebben we allemaal netjes antwoord op kunnen geven, dus we dachten dat we er waren. Maar nee hoor, daarna moesten we ons melden bij een vrouw die achter de douane stond. Daar kregen we nog een hele lading met allemaal vragen over ons heen, er werd o.a. gevraagd hoeveel geld we op onze bankrekening hadden staan. Jeetje zeg, wat een directe vragen zeg. Maar ook hier hebben we netjes op geantwoord. Daarna werd Bram zijn paspoort meegenomen naar binnen en kwam na een tijdje weer terug en zei: Thank you, enjoy Australia!
Pffff dat hadden we ook weer overleefd.
Maar toch waren we er nog niet. We liepen langs een groot bord waarop stond wat je allemaal NIET het land in mocht voeren. Had je nog wel iets bij je, liep je de kans om een hele fikse boete te krijgen. Maar we hadden niets geks meer bij, want hier waren we al op voorbereid.
Daarna konden we onze tassen van de band halen, die als enigste twee waren overgebleven omdat wij een aantal keren ondervraagd werden.
Net voordat we onze tassen door de bagagescan moesten halen werden we voor de verandering nog 2 keer ondervraagd of we geen gekke dingen bij hadden. Het leek wel een psychologische test want beide keren werd je heel strak in de ogen aangekeken! Maar ook dit hebben we overleefd, dus konden onze tassen door de scan en waren we uiteindelijk door alle controles op het vliegveld heen en kon ons avontuur EINDELIJK beginnen!

Hi Mate; Welcome to Australia!!!
Omdat het verhuur bedrijf pas om 08.00 uur open ging, hebben we deze tijd op het vliegveld doorgebracht.
Rond 7.30 uur hebben we een taxi gepakt richting Apollo, waar we ons campertje gehuurd hadden.
Hier aangekomen kregen we een instructiefilm te zien en kregen we uitleg over ons campertje! En na een uurtje of 2 reden we vrolijk weg in ons eigen huisje op wielen voor de komende 3 maanden!!
Als eerste zijn we ff naar de supermarkt gegaan om wat basis dingen te kopen. Daarna hebben we een aantal campings bekeken en uiteindelijk hebben we voor een mooie camping dichtbij het vliegveld gekozen. Dit omdat we de 15e Joyce op moesten halen om 04.00 uur.
Aangekomen op de camping hebben we onze backpacker helemaal uitgepakt en alles een plekje gegeven en de backpacker onder de bank gestopt!! Wat een heerlijk gevoel zeg, na 9 maanden met de backpacker gesleurd te hebben.
Daarna zijn we gaan slapen, want we waren helemaal op.
De 15e om 03.00 uur zijn we naar het vliegveld gereden om Joyce op te halen. Echt een heel gek idee om weer familie te zien na een lange tijd en dan ook nog eens in Australië.
Met ballonnetjes en een briefje met Welcome in Australia zaten we klaar. En daar kwam ze dan....Yeahhhh een heerlijke dikke knuffel kreeg ze van ons! Kletsend liepen we naar de uitgang en Ilse kreeg nog een kneepje in ' t vutje', bedankt pap haha!!
Aangekomen op de camping hebben we samen ontbeten en heerlijk gekletst. Joyce had nog een aantal leuke cadeautjes bij. O.a.: 2 zakken drop; hmm wat hadden we daar zin in en wat hebben we hier van genoten, bedankt pap en mam! Een informatie boek van Australië, bedankt Tante Hennie! En een super leuk boekje met foto's en verhaaltjes van familie Kleeven! Bij het zien en lezen hiervan zijn er wel wat traantjes gevallen! Bedankt allemaal, echt super leuk!
Verder zijn we deze dag naar de supermarkt gegaan om grote inkopen te doen, waarvan we trouwens achterover vielen van de prijzen, zo duur! Maar goed, eten en drinken moeten we toch en we waren hier wel op voorbereid, maar zo duur hadden we niet verwacht!
Na de boodschappen zijn we nog ff naar het strand in Darwin gereden en hebben we de stad verkend. Ook hebben we het Camps Australia Wide boek gekocht, met allemaal gratis camping plaatsen door heel Australië, altijd goed voor het budget!
's Avonds hebben we heerlijk gekookt in ons campertje en hebben we gezellig gekletst onder het genot van een aantal glaasjes wijn; jaja Bram is ook soms aan de wijn, omdat bier hier schandalig duur is haha!
De volgende dag zijn we naar het eerste Nationale Park gereden: Kakadu!!
We hebben heel wat kilometers gereden voordat we hier aankwamen, maar de omgeving is super mooi. Aangekomen bij Kakadu zagen we veel bosbranden. In deze tijd van het jaar steken de Rangers grote stukken bos aan om zo de grond weer vruchtbaar te maken. Bijzonder om te zien hoe dit vuur zich in een mum van tijd uitbreid.
Net voor zonsondergang kwamen we aan op de camping waar we 1 nacht verbleven. En dit was een hel!! Nadat we een plek uitgezocht hadden wilden we onze camping tafel en stoelen buiten zetten, maar dit bleek geen succes te zijn. Want duizenden muggen kwamen ons tegemoet. Ons campertje was binnen een mum van tijd gevuld met honderden muggen. Zoveel hadden we er nog nooit gezien. Alle drie werden we constant gestoken en werden er knettergek van. Dus besloten we te gaan rijden met alle deuren en ramen open om zo alle muggen naar buiten te jagen. Zo gezegd zo gedaan! Eenmaal terug op de camping zaten er een stuk minder muggen binnen, de overige muggen hebben we dus 1 voor 1 met onze slippers kapot gemept. Het leek wel een slachtveld!
De volgende ochtend zijn we gelijk weggereden op deze camping; 1 keer, NOOIT meer op deze camping!! Wat een hel! We konden er gelukkig de volgende morgen zelf om lachen, maar Joyce met een stuk of 70 muggenbulten wat minder!
Deze dag hebben we de Ubirr Rock bezocht. Een super mooie grote rotsformatie met uitzicht over het uitgestrekte Arnhemland en het Kakadu Park. Daarna hebben we een bezoekje gebracht aan de Nourlangie Rock, ook weer een rotsformatie met mooie Aboriginal tekeningen.
Kakadu Park is echt super groot, dus het zijn flinke afstanden die je moet rijden, dus daarom hebben we nog maar een nacht geslapen, dit keer op rustige plek zonder muggen!
De volgende morgen hebben we een bezoekje gebracht aan de prachtige Gunlom waterval, die ook voorkomt in de film Crocodile Dundee. Een prachtige waterval met bovenop de waterval een aantal poelen waar je heerlijk in kunt zwemmen en waar je een schitterend uitzicht hebt over de uitgestrekte omgeving.
Verder hebben we deze dag weer veel kilometers gereden en gestopt op veel mooie plekken om foto's te maken.
Na 2 nachten Kakadu National Park zijn we richting Adelaide River gereden. Deze plaats ligt dichtbij het Litchfield National Park wat we de volgende dag op onze planning stond.
De volgende morgen zijn we op tijd vertrokken richting Litchfield! Een klein National Park, maar zeker de moeite waard. We hebben hier een aantal mooie watervallen bezocht en heerlijk gezwommen in de waterpoelen met kraakhelder water, een heerlijke verfrissing met dit warme weer.
We kozen ervoor om weer te gaan slapen in Adelaide River, omdat dit een leuke camping was.
De volgende dag zijn we naar Katherine gereden. De plaats die in 1998 en 2006 overstroomt is door een cycloon, het waterpeil stond zelfs op 19 meter. Dus alles was verwoest, maar hier is niets meer van te zien. Het is ook een plaats waar veel Aboriginals leven. Onze ervaring met Aboriginals is dat ze heel zwart en lelijk zijn, maar ook vies, ze stinken ontzettend en de meeste zijn alcohol verslaafd en hangen de hele dag in parken en op straat.
In Katherine hebben we 2 nachten op een leuke camping gestaan in een mooie omgeving waar de kangoeroes en de eenden gewoon langs ons campertje liepen. Het enigste wat we hier gedaan hebben is; boodschappen, geïnternet bij de MAC Donalds omdat dit gratis is, Bram heeft gevist, maar helaas niets gevangen en Joyce en Ilse zijn naar de Hot Springs geweest. Verder hebben we heerlijk genoten van het koken in ons campertje. En natuurlijk het buiten eten met lekker glaasje wijn. En het kaarten bij kaarslicht onder de sterrenhemel!
Een en al genieten dus!!
Na 2 nachten Katherine zijn we richting Timber Creek gereden. Weer heel wat kilometers voor de boeg, maar het is fijn dat we alle drie kunnen rijden en dat we elkaar zo kunnen afwisselen!
Op een mooie plek stoppen om een lekker eitje te bakken en te genieten van het uitzicht en weer verder! Wat zijn we toch blij met ons campertje. Je kunt gaan en staan waar je wilt, alleen is er 1 nadeel, en dat is tanken, wat toch wel prijzig is, ofja, niet zo duur als in Nederland, maar omdat je zoveel kilometers rijdt op een dag hakt het er wel in!
Aangekomen in Timber Creek hebben we op een gratis kampeerplek geslapen, zonder stroom en douche, maar dat heb je ook niet elke dag nodig! Heerlijke rustige plek, waar we weer lekker gekookt hebben en een potje gekaart onder de mooie volle sterren hemel. Bram heeft nog geprobeerd om een Barramuni te vangen, maar helaas wilde ze niet bijten. Vissen is hier trouwens wel een avontuur, want je moet niet alleen op je hengeltje letten, maar ook op krokodillen die hier in de rivieren rondzwemmen.
Na 1 nachtje op deze mooie kampeerplek hebben we de volgende morgen onze tocht voortgezet richting de grens van het Northern Teritory en West Australia!
Maar onderweg hebben we natuurlijk heel wat stops gemaakt om foto's te maken. We zijn o.a. gestopt bij de Boabab boom. Die stamt uit de Aboriginal tijd. Een gek gevormde boom, die hier in het Northern Territory veel langs de wegen te zien is.
Na een aantal uurtjes rijden en mooie tussenstops kwamen we dan aan bij de grens. Van te voren wordt je al gewaarschuwd met grote borden wat je wel en niet mee mag nemen, dus we waren voorbereid en hadden geen grote boodschappen meer gedaan.
We werden aangehouden door een mannetje in een blauwe blouse. Hij had een blaadje in zijn hand waarop stond wat je niet mee mocht nemen over de grens en vroeg of wij hieraan voldeden. Yes, sure antwoordden we in koor!
Hij vroeg ons of hij de camper mocht doorzoeken, geen probleem natuurlijk! Hij opende de koelkast, keek in de kastjes, onder de banken etc. En daar hield hij een zakje met aardappels omhoog. Hoe vroeg wat dit was en zei dat dit niet mocht. Wij wisten serieus niet dat ongeschilde aardappels onder de verboden artikelen viel. Dus hij keek ons boos aan en zei, eigenlijk moet ik jullie hier een boete voor geven van $ 250,- dollar, maar dit bespaar ik jullie. Hebben jullie nog meer van deze dingen in de camper liggen?? Euhhh nee meneer, je kunt alles checken zeiden we netjes!
Hij liep met het zakje aardappelen naar de prullenbak en gooide deze erin, volgende keer wel aan denken en veilige reis gewenst verder!
Pffff daar hadden we ff geluk, daar kwamen we goed vanaf. De volgende keer zullen we voordat we een volgende grens passeren alles heel goed checken, want nu hadden we echt geluk dat de man een goede dag had, het had ook anders af kunnen lopen.
Nu zijn we dus beland in West Australië! Dit deel neemt 1/3 van heel Australië in beslag, dus we hebben heel wat te zien hier.
Maar over die avonturen de volgende keer meer!!
Een korte opsomming hoe wij Australië tot nu toe ervaren hebben:
* Een mega groot land, met dus ook veel lange afstanden, dus nog heel veel meer liters benzine die we hier doorheen brassen.
We hebben in dit eerste gedeelte ( 10 dagen) al ongeveer 2000 kilometer op de teller staan!
* Prachtige natuur en nationale parken.
* Super vriendelijke bevolking, de meest voorkomende typische Australische zinnetjes zijn: Hello mate, No Worries, Thank you mate, See Ya!
* Overal staan BBQ's, die je gratis kunt gebruiken.
* Veel Kangoeroes en hele mooie gekleurde vogels.
* Dure boodschappen en nog vele duurdere tours.
* Lekker temperatuurtje overdag, prachtige sterrenhemel ' s nachts, en een vrij koud temperatuurtje 's nachts.
* Nergens gratis internet, alleen bij de MAC Donalds Free WIFI maar dit is heel erg sloom, haha!
Maar vooral heerlijk rondtoeren in ons eigen campertje waar we trouwens heerlijk in kunnen slapen en koken. Gewoon een eigen stekkie voor 3 maandjes waar alles op en aan zit.
Het allerfijnste is gewoon dat je overal kunt stoppen waar je wilt en dat je altijd alles bij de hand hebt.
Zoals jullie hierboven kunnen lezen genieten we met volle teugen van ons Australië avontuur!
No worries mate, see ya!!
Liefs Bram en Ilse en natuurlijk ook van ons reisgenootje Joyce.

Roel & Anne

Is wer f hiel wat anders als de afgeloepe 9 mond, mar dat makt natuurlijk wel allemoal wer super spannend!

Wat een controles trouwens an de grens, Pff...

Volgende verhale aub nie te leuk schrieve, anders mot beginne de kriebels um dr ok enne kier hin te goan wer te komme, haha.

Hiel veul plezier nog!!

Gr. Roel & Anne

Roel & Anne

Wat een nederlands boave.. Bin net wakker, sorry :p

Herman en Nicole

Het is echt geweldig om jullie reisverhalen te mogen vervolgen.. Nog 3 maanden en dan mogen wij ook weer gaan (Vietnam).. Geniet heel erg van Australie en laat ons vooral nog genieten van nog een aantal mooie verhalen en foto's.

Kelly

En ik heb altijd maar gezegd dat ik na de havo een jaar ging reizen in Australië.. Have fun!

Sander en Marieke!

Jullie verhaal klinkt zo bekend, krijg er kippenvel van en zit meteen zelf ook weer in WA. Vergeet niet het Ningaloo Reef te bezoeken in noord-west australie, ligt bij Coral Bay. Snorkelen vanaf het strand en erg mooi.
Heel veel plezier, jullie zullen nog wat bij het tankstation staan....

Groetjes Sander en Marieke.

Milou

Wat een verhaal weer:) Very nice;)
Die controles had je kunnen verwachten, nooit naar border security ofzo gekeken op tv zeker?! haha;)
Zaterdag is het familiedag, we gaan jullie dan wel missen:( Maar jullie krijgen wel een verslag met was fotos erbij van hoe het was;)
Ik wens jullie maar weer heel veel plezier voor de komende tijd!
Xx Milow

Gertjan & Naomi

Hey luitjes,

klinkt super gaaf!! Wat een aparte manier van mensen verwelkomen in je land zeg ;( En nog even over de aboriginals: das nie echt aardig he wat jullie daarover zeggen ;) haha, groetjes uit Borneo

ciela

Ha Bram en Ilse

Wat een verandering zeg en wat zijn jullie nog ver van huis hihi.
Jullie zijn vertrokken uit een goedkoop land en zijn nu in de echte wereld terecht gekomen.
Maar met een zee van vrijheid en onafhankelijkheid om je heen dus ga ervan genieten.
Ja en de natuur zal heel wat nanders zijn maar ook super mooi natuurlijk.

Maar ja ik geniet al van "de Maass"en broekezebroek hahaha
Maak er wat van en ik geniet mee!!

Harm en Dorina

Dag, ontdekkingsreizigers.
Ten eerste willen we jullie nog bedanken voor de geweldige bos bloemen!!!!!!!
Iedere keer verbaasd van de nieuwe verhalen en foto's.
Wat een verschillen op aarde.
Wij iedere dag maar werken en jullie maar ontdekken(en tanken).
Wij wensen jullie nog al het gezonde, goede en mooie wat mogelijk is.

Groetjes

Ruud en Sonja

Hi Mates,

Everything ok downunder? Ziet er allemaal geweldig uit. Geniet ervan en pas op met boodschappen doen, maar wel goed eten hè! Veel plezier nog op jullie tocht aan de andere kant van de aarde. We zijn jaloers op jullie maar gunnen het jullie van harte.

Groetjes,
Ruud en Sonja

Daisy

Super om weer een verhaal te mogen lezen &foto's te zien!
Om jaloers op te zijn.. haha!
Geniet ervan, en let goed op elkaar!
Liefs

Jocelyn

Aah ik geniet ook met volle teugen van jullie verhaal! Wow, nu moet ik toch maar weer heroverwegen waar mijn volgende reis naar toe gaat! Daar kun je namelijk veel over nadenken als je thuis zit..
Geniet geniet geniet!!
Liefs Sjors en Jocelyn

wendy(meerdal)

Hoi Bram en Ilse,

Een volledige cultuurshock na Azië denk ik zo.Tja en dat het duur is.......ook in Nederland is het nog altijd crisis,dus blijf maar lekker daar! Reis veilig met jullie huisje op wielen en geniet met volle teugen.Wij vertrekken over 5 weken naar Bangkok,dus ook hier is het aftellen begonnen!
Groetjes,ik ga nu nog ef foto's kijken!

tanja

Heerlijk die vrijheid in je camper. Was weer een leuk verhaal, maar die douane is dus een ramp.

Yolanda

AAAAA mûpkes,late reactie wah,mar ik kon ut nie laote......Zien ut daor C.P.Prieskes?????Haha geniet dûr nog van!

Groetjus

Gerard en Antje

Wow wat een gedoe op dat airport,wel even wat anders,dan op die plaatsen die jullie al hebben gehad.
Maar de natuur is er mooi hoor,je moet even omschakelen.
En dat alles duur is zal ook wel even tegenvallen,en geen aard.meer kopen in schil,want dan wordt het ook een duur grapje
We wachten op jullie volgend verhaal
Li.Gr.Gerard en Antje

Laura & Adrian

Hey! It's a little difficult to follow your stories with google translate but one thing I'm sure we've understood: You're having the time of your life :) We are happy for you.
Are you planning to come back to SE Asia? We'll be around :) We've given up on our plan to cross the CSI countries and decided to relax on the beach :P We're in Sri Lanka right now.