Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

De reis door West Maleisië samen met Roel en Anne!

We gaan ff terug naar 9 December. De dag dat we in zuid Thailand op de bus stapten richting Maleisië. Weer een nieuw land, weer een nieuw avontuur!

Om 7.30 uur werden we opgehaald en na een ontzettend lange vermoeiende busrit passeerden we uiteindelijk om 18.00 uur de grens. Zonder enige moeite stempelde de douane een 90 dagen visum in ons paspoort. Yesss weer een nieuw stempel, het is toch altijd een bijzonder moment als je weer een nieuwe stempel in je paspoort krijgt voor een ander land!
Uiteindelijk kwamen we om 23.00 uur op de plaats van bestemming; Penang! Dit zat eigenlijk niet in de planning, we dachten dat de bus niet zover reedt, maar zijn gewoon blijven zitten tot Penang, zonder extra te betalen!!
We waren erg moe, dus het eerste beste hostel wat we tegen kwamen zijn we naar binnen gegaan en hebben we geboekt voor 1 nacht. Snel het bed in en slapen.

Tot de volgende dag 12.00 uur, daarna zijn we op zoek gegaan naar een goedkoper en schoner hostel. Al snel hadden we er 1 gevonden, dus hebben we hier ingecheckt. We zijn hier uiteindelijk tot 14 december gebleven!
De planning was dat we Roel en Anne in Langkawi zouden ontmoeten, maar aangezien we nu al in Penang waren en Roel en Anne hier met het vliegtuig zouden landen, zijn we tot die tijd lekker in Penang gebleven. Met 1 voordeel, dat we ze zelf 1 dag eerder zouden zien, de 13e i.p.v. de 14e op Langkawi!
In de dagen tot 13 december, hebben we lekker door Georgetown rondgelopen, veel gekaart samen, lekker over de markten gelopen. De bus gepakt naar het Noorden van het eiland en daar lekker rondgewandeld, het Hard Rock Hotel en Café bezocht en vooral lekker gegeten, gedronken en geluierd!

En toen, DE DAG; dinsdag 13 December!! De dag dat we na 3,5 maand weer familie zouden zien! Erg spannend dus.
We hadden natuurlijk alles van te voren uitgezocht hoe we het beste naar het vliegveld konden gaan, maar tegen Roel en Anne hadden we gezegd dat wij hun helaas niet op konden halen! Het moet toch wel een verrassing blijven dachten we! En daar stonden we dan, te wachten met een geschreven bordje met Roel en Anne uit Limboland, met ballonnen en een lichtgevende staaf in de hand! Camera klaar, en wachten maar!
Wat kan dat lang duren zeg, maar toen opeens, kwamen ze door de deuren!! Yeahhhh, Ilse stond verdacht opgesteld met de camera en Bram met het bordje in zijn hand! Heerlijk was dat zeg, eindelijk familie, na een dikke knuffel zijn we samen de bus opgestapt richting ons hostel!
Die avond hebben we alleen maar gekletst gekletst en gekletst; heerlijk!!

De volgende dag besloten we gelijk door te gaan naar het eiland Langkawi. Dus hebben de ferry, bus en daarna weer de ferry gepakt!
Eenmaal aangekomen op Langkawi, zijn we met de taxi richting het strand gereden, waar dus ook veel hostels lagen. Nu nog iets zien te vinden voor een redelijk prijs. Dit viel niet mee, want we kwamen erachter dat de lokale bevolking 2 maanden schoolvakantie had en de prijzen dus dubbel zo duur waren als normaal. Hmm was dat ff een tegenvaller. Uiteindelijk hebben we een accommodatie gevonden met een familiekamer! Dus gezellig met zijn 4ren op een kamer!!
We zijn 3 nachten in Langkawi gebleven en hebben daar van alles ondernomen.
1 dag hebben we twee scooters gehuurd en hebben we het hele eiland rondgetoerd. Erg gezellig zo met zijn 4ren!
We kwamen deze dag bij de Cable Car terecht waarmee je dus tot het puntje van de berg kon komen, maar dit hebben we niet gedaan, omdat het echt heel druk was. Maar hieromheen was van alles te doen! Er stond o.a. een man met een hele dikke grote slang waarmee je op de foto kon! De jongens vonden dit maar niks, maar de meiden vonden het wel stoer. Na enige tijd twijfelen durfden de meiden het toch aan om de mega dikke grote slang op de nek te nemen! Grrrr was wat dat eng zeg, wat een beest, wat een kracht, wat een spieren, pfff wat was dat ding zwaar! Maar WE DID IT!!!
Verder hebben we heerlijk rondgetoerd, mooie foto's gemaakt en lekker gegeten aan het strand!
De volgende dag wilden de jongens gaan vissen, en zijn de meiden gezellig meegegaan!
Een privé boot voor 4 uur, dat beloofd wat dachten we! Eenmaal op de boot, haalden de kapitein de hengels tevoorschijn!! Hahahah, het was een rolletje met visdraad!! Geweldig, geen hengels, maar gewoon met visdraad vissen haha! Dit hadden we dus nooit verwacht. De jongens waren een beetje teleurgesteld, maar we hebben er het beste van gemaakt. Uiteindelijk hebben we samen 11 vissen gevangen, geen grote maar wel hele mooie! Wat een avontuur!

Zaterdag 17 december zijn we weer naar de volgende bestemming gegaan; Cameron Highlands! We zijn hier 2 nachten gebleven.
De dag na aankomst hebben we een tour geboekt waar we een aantal farms bezocht hebben
( bijen/rozen/vlinder) maar het hoogte punt was toch zeker de theeplantages! Hoog in de bergen, lagen de prachtige theeplantages. Geweldig mooi groen, en wat een oppervlakte zeg!
Verder hebben we die dag niet veel gedaan, gewoon lekker gekletst, foto's van elkaar bekeken en een verder planning gemaakt van onze reis samen.

De volgende dag ( 19 december) was het weer tijd om naar de volgende bestemming te gaan, dit keer was het: Taman Negara. Het oudste regenwoud ter wereld met de langste canopy walk! Dit beloofd wat, we hadden er super veel zin in. Na een busrit van 3 uurtjes kwamen we aan bij de rivier, waar we later op de middag de boot zijn opgestapt. Het was een heel avontuur, een houten boot die diep in het water lag en die dus midden door de jungle voer! Geweldig mooie natuur, mooi groen! Na 3 uurtjes kwamen we op de plaats van bestemming!
Samen met Anne is Ilse op zoek gegaan naar een slaapplaats. We hadden deze plaats heel anders voorgesteld! We hebben echt alle accommodaties van het dorp bekeken en 95 % was echt te vies voor woorden. Daar wilden we dus echt niet slapen. Maar gelukkig hebben we toch 1 nette plaats gevonden, met warm water en airco! Dit was ons verblijf voor de komende 2 nachten!
s' avonds hebben we op een drijvend restaurant lekker gegeten en hebben we 2 tours geboekt voor de volgende dag. Daarna lekker slapen.
De volgende dag was het dan eindelijk zo ver, de dag van de langste Canopy Walk ter wereld!
We werden met een bootje naar de andere kant van de rivier gebracht. Als snel zagen we de hangbruggen boven ons hoofd. De gids gaf ons nog wat uitleg over de afstand die we moesten houden op de brug, en toen was het zover!! Yeahhhh de hangbruggen op!
De eerste brug was niet zo hoog, maar er volgende meer en meer bruggen, totdat we bij de 12e brug aankwamen, 45 meter boven de grond midden in de jungle! Wauwww wat een gaaf gevoel! Dit is avontuur! Natuurlijk hebben we hier veel foto's gemaakt, want dit doe je maar 1 keer! Geweldig zeg, dit was echt te vet!!
Eenmaal weer veilig aan de grond zijn we nog door de jungle gelopen naar een viewpoint, maar helaas door de bewolking was het uitzicht niet zoals deze moest zijn. Dus weer terug naar onder, de boot in naar de andere kant van de rivier. Verder hebben we deze dag niet veel meer gedaan tot 20.30 uur. Toen begon onze 4-weel drive nightsafari. Helaas stelde deze niet zoveel voor en leek het er bijna op zat wel zelf helemaal geen dieren zouden tegenkomen. Maar daar opeens, sprong er een beestje uit de struiken. Wat was het?? Het leek wel een klein katje met vlekken als een panter. Maar het was een: baby bengaalse tijger! Vettt, echt mooi om te zien! Gelukkig dus toch nog iets gezien, maar dan ook iets heel speciaals!

Na onze avonturen in de Taman Negara zijn we met de lokale bus naar de plaats Jerantut gegaan. Wat een belevenis in de bus. De ramen werden dichtgehouden met stukjes karton haha!
Eenmaal aangekomen in Jerantut, zijn we de Jungle Train richting Wakaf Baharu opgestapt! Het was een treinreis van 6 uur, die echt snel omvlogen. Hebben weer foto's van elkaar bekeken, van het mooie uitzicht genoten; zittend in de deur van de trein met de benen buiten hangend, geweldig dat dit hier allemaal kan!
Om 19.00 uur kwam de trein aan, waar we daarna in een taxi zijn gestapt die ons naar onze accommodatie in de stad ( Kota Bharu) gebracht heeft.
Hier hebben we 1 nacht geslapen. De volgende dag hebben we vooral doorgebracht in de shoppingmalls, waar we ook een tondeuse gekocht hebben.
De jongens wilde namelijk de haren kort! En dit hebben ze gedaan ook; onze slaapkamer was net een kapperszaak. Een stoel, een regenponcho aan zodat de haren niet op de kleren kwamen, en de tondeuse in de hand. En daar ging die dan... Eerst heeft Ilse bij Bram het grootste gedeelte eraf gehaald en daarna hebben Roel en Bram bij elkaar alles netjes met de tondeuse bewerkt! En het resultaat mag er zeker zijn! 2 mooie korte koppies! Ideaal voor de verdere reis, dat scheelt weer een hoop gel en kapperskosten haha!!

Om 20.00 uur hebben we de nachtbus richting Singapore gepakt waar de volgende morgen om 10.00 uur aankwamen. De grensovergang verliep weer erg snel en soepel. We kregen weer een nieuwe stempel in ons paspoort voor 90 dagen.
Nu op zoek naar ons hostel dat we via internet geboekt hadden. Na een stukje lopen kwamen we om 10.30 uur aan bij ons hostel. Een leuk gezellig hostel!
We zijn hier 4 nachten gebleven en hebben hier samen kerst gevierd! Maar dit hebben we al in het vorige verhaal geschreven. Singapore is een mooie schone stad met ontzettend veel shoppingmalls!
Alles was ook in kerstsfeer; muziek, overal kerstverlichting, geweldig om mee te maken!
De kerstdagen hebben samen gezellig doorgebracht met uitzicht op de skyline van Singapore, super mooi! We hebben heerlijk gegeten en gedronken! Op tweede kerstdag zijn we zelf naar een eiland gegaan. Sentosa island! We zijn hier met de monorail naar toe gegaan! Het is een soort pretpark op een eiland. De Universal Studios zijn hier ook gevestigd, maar zijn we niet heen gegaan. We hebben heerlijk over het strand gelopen, en lekker rondgewandeld.
De laatste dag in Singapore hebben we een nightsafari gedaan in de ZOO. Er is een hele jungle nagebouwd waar de dieren dus vrij rondlopen. Met een treintje werden we tussen de dieren rondgereden. Mooi om te zien maar we hadden er meer van verwacht. Maar het blijft bijzonder dat zoiets midden in Singapore opgezet is.
Na het vieren van de kerstdagen zijn we voor 1 nacht naar de plaatst Melaka gegaan. Een plaats met veel Nederlandse invloeden. Een gezellige plaats, met veel leuke winkeltjes en straatjes.

Op 28 december zijn we richting Kuala Lumpur gegaan. De laatste bestemming samen! Een heel vreemd gevoel dat de 19 dagen bijna ten einde zijn.
In deze drukke stad hebben we van alles gedaan zoals: lekker rondgeslenterd in de shopping malls, over de markten in Chinatown, Batu Cave bezocht. Dit een grot die je bereikt door 272 trappen te beklimmen. Leuk om te zien, maar niet super super speciaal! Maar het vetste was toch zeker het bezoek aan de Petronas Twin Towers! 31 december om 09.00 uur was het zover! Eerst werden we met de lift naar de 43ste verdieping gebracht; de skybridge! Wauww wat een geweldig gevoel om op de brug tussen de torens te staan zeg! We kregen hier de tijd om een aantal foto's te schieten, en dat hebben we gedaan ook! Maar dit was nog niet alles, want na 41ste verdieping werden we met de lift die 5 tot 6 meter per seconde omhoog ging naar de 86ste verdieping gebracht; het observation deck!! Wowww en dat is hoog! Een heel raar met super vet gevoel om zoo hoog boven de stad te zitten, en wat een uitzicht! Dit was echt super om mee te maken! Maar de klapper op de vuurpijl was toch zeker OUD en NIEUW vieren bij de Petronas Twin Towers.
Om 22.00 uur stonden we op het plein achter de torens, het keek zwart van de mensen. We probeerden een pilsje te scoren, maar niemand dronk hier bier, vanwege het geloof natuurlijk! Hmmm, beetje jammer. Toch hebben we 1 pilsje kunnen scoren, wel een heel duur pilsje maar dat maakt niet uit!
En toen was het zover, het aftellen tot 1 januari. Met meer als 50.000 mensen hebben we van 10 tot 0 afgeteld, en we kunnen niet beschrijven wat voor een gevoel dit geeft, want het was echt ongelofelijk vet!! Dit moet je zelf meegemaakt hebben! Yessss het nieuwe jaar was begonnen met geweldig schitterend mooi vuurwerk! Het vetste wat we ooit gezien hebben, super! We hebben genoten!

En nu zitten we hier, midden in Kuala Lumpur uitkijkend op een drukke straat, met zijn twee! Want we hebben gister afscheid genomen van Roel en Anne. Het was weer erg heftig met vele tranen. Het is zo onwerkelijk dat je 19 dagen samen reist en dan ineens is het voorbij! Dan ben je weer alleen! We zijn nu dikke 4 maanden onderweg, en het is zo snel gegaan. Maar er staan nog hele mooie dingen op onze planning, en hier gaan dan ook echt van genieten! Vanavond om 23.00 uur pakken we de trein richting Bangkok waar we op 4 januari aan zullen komen. Vanaf hier gaan we weer verder plannen, waarschijnlijk gaan we naar Myanmar en anders Laos.

We willen iedereen via deze weg nog een keer bedanken voor de ontzettend leuke reacties die jullie plaatsen op onze site. Dit doet ons erg goed, vooral met de dagen rondom kerst, oud & nieuw is dit fijn om te lezen. Normaal vier je dit thuis met iedereen om je heen, dat hebben we zeker wel gemist, en reizen is echt geweldig maar niet altijd even makkelijk! Maar gelukkig hebben we deze dagen samen met Roel en Anne mogen doorbrengen, het was echt een super tijd; bedankt lieve Roel en Anne!

Tot snel, veel Liefs Bram & Ilse

harm en dorina

Jullie ook bedankt voor het super verhaal!( Heb het ook niet helemaal droog kunnen houden) Wij wensen jullie een super mooie tijd die nog komen gaat.Geniet ervan!
Liefs en dikke kus van ons.

Milou

Weer een super verhaal! Ik ga zo meteen de fotos bekijken en ik ben echt heel benieuwd! Morgen komen Roel en Anne weer thuis, voor hen is het avontuur alweer afgelopen, maar voor jullie gaat het gewoon verder! Heel veel plezier maar weer;)
Dikke knuffel;)

ANTOINETTE

HA MENSJES
DE ALLERBESTE WENSSEN VOOR 2012. SUPER VERHAAL WEER. HEBBEN JULLIE NOG IETS GEMERKT VAN DE AARDBEVING? HIER IS HET OOK WEER BIJNA ZOMER 14 GRADEN. HEEL VEEL PLEZIER SAMEN EN TOT DE VOLGENDE KEER. GR ONS

met Frits

Opde eerste plaats een heel plezierig maar vooral gezonde vooruitgang van de vakantie in 2012.
Wat is het allemaal spannend en leuk dat jullie dit samen met Roel en Anne mee mogen maken, Kerst en Nieuwjaar
geniet er lekker van ik blijf het volgen

groetjes Frits

wilma en harrie

eey bram en ilse super om jullie verhaal weer te kunnen lezen en nog een goed en vooral gezond 2012

Roel & Anne

Lieve schatten! Het was geweldig om samen te reizen en te genieten! We gaan jullie verhalen natuurlijk weer op de voet volgen. Succes met de lange treinreis en we skypen snel! Een hele dikke kus van ons! (en we missen jullie echt nu al..)

Wendy ( meerdal)

Hoi Bram en Ilse,

Met veel plezier hebben wij jullie verhaal gelezen,wauw,wat hebben jullie weer veel gedaan,doen jullie ook wel eens n dagje niets???
Goede reis naar Bangkok en ik ben benieuwd waar jullie daarna terechtkomen.......................
groetjes Wendy

yolanda

hej mûpkes,ja ut is laat,Mar noar un heftige jaorwisseling(gezellige)en un gezellige nejjaorsdag en un 2 januarie poets en uutslaopdag(dus ik zie nou klaurwakker?????)heb ik olei verhaal geléze,en ut is wér moi!!!!!!!!dalik gaoi ik de fotos nog bekieke en dan gaoi ik nor mien bedje!!!!Ik volg olej berichtjes (viend ik kei moi)en mienne mins (dén olej nie kent)zegt ok, wat die allemaol mit maken "dat maken wej nie meer mit"die vind ut al moi ok al kent ie olej nie!!!!!Hej mûpkes mak dûr wat van ien 2012,en tot ut volgende verhaal.xxx

Ciela

Voor jullie de liefste wensen voor 2012 en nog heel veel reisplezier!!
Fijn dat ik weer mee movht genieten van jullie avontuur.
Ik kijk al uit naar het volgende verhaal.

Enne Oma heeft vol trots jullie kaart laten zien.
echt schon huur!!

doei

tanja

Een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie. Was weer een prachtig verhaal.
Gr Tanja

Theo Kleeven

Hoi Ilse en Bram,

Ja, komt erg bekend voor: Wij waren daar vorig jaar voordat we naar Lombok zijn gegaan om Joep en Marijke op te zoeken.
Nog een tip voor Maleisië als je daar nog eens mocht komen of misschien wel vanuit Lombok of Bali: Kijk eens naar Oost-Maleisië, dat is een strip op het eiland Borneo (of Kalimantan, zoals het in het Indonesisch heet, De hoofdstad heet Kuching en heeft een vliegveld. Je zult daar een heel ander Maleisie aantreffen en je bent er in het koppensnellersland, vooaral als je de grens over gaat bij Entikong naar Pontianak en dan het oerwoud in trekt. Maar vanuit Kuching kun je ook heel mooie tochten maken naar Longhouses van de Iban en Punan, inheemse, nomadische stammen met een heel eigen cultuur: alsof je een documentaire van National Geographics binnenloopt. En vanuit Bali kun je er zonde visum naar toe want het is gewoon een onderdeel van Maleisië.
Er zijn bijvoorbeeld prachtige grotten te bezoeken en mooie national parks en je kunt zelfs naar het Sultanaat Brunei, al is dat wellicht iets té Islamitisch ...

Sjan en Teej