Bram en Ilse op Wereldreis 2011-2012

China; Pingyao & Shanghai!!

Nihao!!!

Liggend in de20 uur durende slaapbus reis, schrijven we ons nieuw verhaal! Wat we op de dag van aankomst ( dinsdag 27 september) in Shanghai op onze site geplaatst hebben.
We hebben ondertussen weer heel wat meegemaakt. En zullen proberen in het kort ons avontuur met jullie te delen.
Op het treinstation in Beijing probeerden we een treinticket te krijgen naar PingYao! Aangezien het bijna de nationale feestweek in China is ( eerste week van oktober) was er geen ticket meer te krijgen en was het ontzettend druk.
We moesten onze plannen dus wijzingen, en hebben uiteindelijk een treinticket geboekt naar Shijazhuang! De eerste trein vertrok de volgende dag pas, dus op zaterdag 24 september om 07.00 uur! We moesten dus nog 1 nacht extra in Beijing blijven, dus hebben nog voor 1 nacht een hostel geboekt in dezelfde straat waar we eerst zaten.
Zaterdag was het vroeg dag, om 5.00 uur hebben we in de straat een taxi gepakt richting Beijing West treinstation! Voor 30 Yuan ( € 3,00 haha)!
Om 07.00 uur vertrok de sneltrein richting Shijazhuang, waar die 2 uur later aan kwam.
En toen, toen begon ons avontuur! We kwamen op een niet toeristische plaats, bijna alles stond alleen maar in het chinees aangegeven! Hmmm, weer een avontuur! Gelukkig hadden we in ons hostel gevraagd, of ze in het chinees 2 tickets naar PingYoa wilden opschrijven. Dus met dit blaadje en de Lonely Planet met de kaart van China zijn we riching een ticketdesk gelopen.
Daar zat iemand die geen engels sprak, maar ze nam het briefje in, schreef er iets op en wees naar buiten. Dus zijn we maar naar buiten gelopen. Hmm alleen maar bussen te zien. Heeft ze ons toch niet begrepen? Dacht ze dat wij met de bus wilden? Tjaa wat doe je dan?
Ilse liep een gebouw binnen ( bleek een politiebureau te zijn, haha) met de lonely planet en het blaadje met daarop in het chinees 2 tickets naar Pingyao erop, stond Ilse daar tussen een aantal chinezen. Ze lachten allemaal en er kwamen steeds meer mensen om Ilse heen staan. 1 jonge jongen deed het woord, hij sprak een heel klein beetje engels, pakte het blaadje en wees dat we met hem mee moesten lopen. We liepen met hem mee richting de bussen. Hij probeerde uit te leggen dat we bus 20 moesten nemen richting een ander treinstation. Hij hielp ons de bus in en daar stonden we dan, in een overvolle bus, tussen allemaal chinezen! Iedereen keek ons aan, net of we apen waren!
En ja hoor, daar kwam een treinstation in zicht, dus daar zijn we maar uitgestapt. En nu nog een ticket zien te krijgen voor de trein richting Pinyao! Pfff, dat leek niet makkelijk, want hier stond dus echt alles alleen maar in het chinees geschreven! We hebben ons maar aangesloten bij een lange wachtrij voor de ticketdesk. Met de lonely planet in de hand, bedachten we een plan B, voor het geval dat we geen ticket konden krijgen. Maar opeens sprak een vrouw die achter ons in de wachtrij stond ons aan. Do you speak English?? Ohhh Yeaaahh! Somebody speak English, yes! En dat was de engel op onze schouder die dag! Ze vertelde dat er niemand engels sprak en omdat dit geen toeristische plaats was. We vertelden haar waar we heen wilde en ze heeft ons van het begin tot het einde geholpen. Ze heeft zelfs haar broer gebeld om te checken op internet of er een trein richting Pingyao reed. Dit bleek niet het geval te zijn, dus net voordat we plan B wilden uitleggen, belde haar broer weer terug. Er ging een trein naar HaiYuan, en vanuit daar konden we een andere trein richting Pingyao nemen. En daar stonden we na een tijdje. wachten, vooraan de rij aan de ticketdesk, de aardige mevrouw deed het woord, en vertaalde alles voor ons. Ze heeft uiteindelijk beide treintickets geboekt, zodat we op het volgende station niet weer hetzelfde probleem hadden! Wauww, zonder die mevrouw was ons dit nooit gelukt! Dus we hebben haar wel 1000 maal bedankt en iets te drinken aangeboden, maar dit nam ze niet aan. Ze vond het erg leuk om te ons te kunnen helpen en heeft ons haar mailadres gegeven. Ze heeft ons nog gewezen welk perron we moesten zijn en daarna is ze gegaan.
Om 12.15 uur stapten we op de trein richting HaiYuan en daar hebben we om 15.00 uur de trein gepakt richting PingYoa. Dit was al een avontuur op zich, het was een locale trein! Dus iedereen, maar dan ook echt iedereen keek ons aan, net of we buitenaardsewezens waren! We zijn netjes op ons gereserveerde plaatste gaan zitten. We hebben alleen maar gekeken en gekeken wat daar allemaal gebeurde. Het leek erop of iedereen ging verhuizen, ze namen hun hele inboedel mee, heerlijk om te zien. Maar stinken dat die mensen deden, bah! Ach ja, het was maar voor 2 uur! Die waren dus zo om.
Aangekomen in Pingyoa zijn we met een electrische kar ( taxi), naar ons hostel gebracht. Wauwww wat een schitterende plaats is Pingyao. Het is een dorp met daaromheen grote hoge muren gebouwd. Ons hostel lag in een super gezellige straat met heel veel restaurantjes, bars en winkels. We voelden ons hier helemaal thuis, een erg gezellige plaats!
1 dag hebben we een fiets gehuurd voor 10 Yuan per dag ( € 1,-) en hebben we heel het dorp rondgefietst. Het was zondag dus het was erg druk, veel chinese toeristen! We voelden ons echte popsterrren; ontzettend veel mensen maakten foto's van ons en keken ons aan of we de koning waren! Geweldig was dit, we hebben hier samen echt veel om moeten lachen. Bram was zeer in trek bij de meiden, en staat dan ook op heel veel foto's. Ze maakte de ene foto naar de andere. Veel mensen probeerde stiekem een foto te maken, dus ging er 1 persoon voor ons staan, zodat ze ons ook op de foto hadden. Wij vonden het natuurlijk zo geweldig dat we gelijk zeiden, You can take a picture, no problem! Je had ze moeten zien; ze waren in de 7de hemel, dus haren goed doen, lachen op hun best, van camera wisselen en nog een foto! GEWELDIG, we hebben ons kostelijk vermaakt hiermee. Als je voor 1 dag een ster wilt zijn, ga dan naar Pingyao!! Dan weet je hoe het voelt!
Maandag 26 september; (schoon)paps verjaardag. Hopenlijk is het kaartje op tijd aangekomen! Anders bij deze nog een keer PROFICIAT met je 59 ste verjaardag!! Helaas konden we vandaag niet bellen of mailen vanwege het tijdverschil van 6 uur omdat we in de slaapbus zaten.
Na het ontbijt zijn we naar het busstation gebracht, waar we de 2 uur durende bus richting TaiYuan gepakt hebben. Om hier dan de slaapbus ( 20 uur) richting Shanghai te nemen.
Om 14.30 uur mochten we de bus in, haha dit hadden we nog nooit gezien. Een touringcar met allemaal bedden. We kregen een bed toegewezen voor de komende 20 uur. We waren al bang dat we 20 uur op een stoel moesten doorbrengen, maar gelukkig was dit niet het geval en konden we heerlijk liggen!
De volgende morgen;dinsdag 27 september om 11.00 uur kwamen we aan in Shanghai! Zo zie je maar weer, China is echt een ongelofelijk groot land! Een klein stukje op de kaart doe je al 20 uur over. Maar het waren wel 20 onvergetelijke uren tussen de locals; geweldig!
Na een heerlijke douche in ons hostel, zijn we gelijk richting de ambassade gegaan om het visum voor Vietnam te regelen. Daarna zijn we naar Pudong Avenue gegaan, dit is het nieuwe gedeelte van Shanghai! Geweldig mooi, vooral ' s avonds! Wederom hebben we mooie pictures gemaakt!
Tot zover weer onze avonturen! We vinden het nog steeds geweldig samen en vermaken ons elke dag kostelijk!
1 ding willen we nog wel even kwijt; we hebben van een aantal mensen de beschermengel van de reiziger gekregen; deze heeft ons al een aantal keren heel goed geholpen; NOGMAALS BEDANKT HIERVOOR!!
Maar verder ook iedereen bedankt die ons nog steeds volgt op onze site, erg leuk!!
Tot de volgende keer,

Liefs Bram & Ilse.

Marijke

Yes, dit is avontuur, dit is genieten. Ga zo door, helemaal geweldig. Ik zit met een big smile te lezen.......

Joep

Ik ok, en mee te geniete !!

Daisy

hahaha..
&dan ben je ineens een STER voor 1dag in china!
Leuk om weer een verhaal te lezen, foto's te zien
&te horen dat jullie het zo goed na de zin hebben!
Ik wacht al vol spanning op het volgende verhaal!
Liefs!

Frits

echt spannend, ik heb het hele verhaal gelezen, geniet er maar lekker van
Groetjes en tot het volgend verhaal.

nettie

Hoi MUPKES.
Wat fijn dat jullie er zo van genieten. Dat ze jullie als sterren bekijken, komt natuurlijk door Ilse door die prachtige witte haren . Of misschien wel door die vette sik van Bram .
Prachtig die foto met dat lekkere eten .(geniet er maar lekker van ) knuffels en kusjes van ons allemaal.
Nettie

Marijke & Freddy Holtackers

Hoi Bram en Ilse,
Wat een geweldig verhaal.
Super leuk om jullie zo te volgen.
Wat een ervaring!! helemaal super toch.
We wachten op het volgende verhaal.
Groetjes Freddy en Marijke

Ciela

Geweldig dat jullie zo genieten.
Heerlijk voor jullie en leuk dat ik ook zo heerlijk met Oma hierover kan praten.
Ze glundert helemaal als ik vertel dat ik jullie verhaal gelezen heb dat dat de foto's zo geweldig zijn.

Succes en ga zo door!!!!!!!!!!!!!!

Addie

wat heerlijk jullie verhalen te lezen! Jullie genieten wordt zò ook voor ons genieten! Heel fijn om jullie te volgen. Wens jullie een fijne reis en hopelijk tot snel weer nieuws. Ga nu de foto's bekijken. Groetjes Addie

Roy, Sonja en Lars

Hey lieverdjes,
Wat hebben jullie weer een mooi verhaal geschreven, echt super leuk om te lezen en helemaal niet langdradig. We zitten met een glimlach achter de laptop. Het missen wordt zo een beetje minder omdat jullie het zo enorm naar jullie zin hebben. Love you!
Dikke kus van ons 3tjes.

Gerda Geert

Hey Ilse en Bram,

Wat een geweldige ervaringen voor jullie tot nu toe. In China een ster nou apart gevoel lijkt me dat hahaha.
Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
Groetjes

Wim en Lianne

Heey Bram en Ilse,

Wauw weer een verhaal!! Echt super leuk dat jullie ons zo up to date houden! fijn dat jullie het naar je zin hebben!
Groetjes de Bouwvakkers!! ;)

Joost B

Mooie verhalen zo in de eerste maand, ben benieuwd wat er nog gaat komen. Veel plezier nog! Gr Joost

Nancy Vrieswijk

Prachtige foto's en mooi verhaal erbij. Ik kreeg jullie mail en ben meteen gaan lezen. Veel plezier in Shanghai!!!
Tot de volgende keer. Groeten Nancy and the gang .

Joyce van Lier

Hoi hoi beroemdheden!
Wat een heerlijk verhaal weer en super foto's!!
Geniet er maar lekker van en pas goed op elkaar!
Heel veel liefs, Joyce en Jan

Ruud en Sonja

Krijg het allemaal niet bij gelezen, zijn vorige week zelf pas teruggekomen van een schitterende vakantie in Portugal (natuurlijk niet te vergelijken met jullie "vakantie" :-) print de verhalen nu maar uit zodat ik ze op mijn gemak door kan lezen, maar dat wat ik gelezen heb is prachtig. Het is alsof jezelf meereist, we genieten met jullie mee. Nog veel plezier en blijf gezond. Ruud en Sonja.

yolanda

Hej Frûtje en Bram,jaja ik blief olej volgen,PRACHTIG MOI,op naor de volgende 11 maond!!!!Groetjus uut ut hele zonnige Offere(this nie te geleuve eind september en dan nog 24 graden en ut blieft nog zo)X

Doris en co!

En weer is het kei mooi om te lezen en te kijken! Als jullie terug zijn ( duurt nog wel ff ) Ilse kun je deze verhalen allemaal bundelen en laten uitgeven. Je nieuwe beroep is geboren, schrijfster!

Sraar en Annie

Hallo sterren
Aan de verhalen merk je dat jullie zo genieten
het is net of we zelf ook een beetje meereizenik hoop nog vele verhalen te lezen en foto's
te bekijken
veel liefs en
groetjes

wendy meerdal

Wat weer n geweldig verhaal,nu ga ik nog ef de foto's bekijken.Het volgende land wordt dus Vietnam,nog n droom van mij.
Gaan jullie ook naar Cambodja? ( wij gaan er in juli heen).Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.Super gaaf!

Dorina

Die sik is echt leuk! laat staan zou ik zeggen.Ilse zoals altijd zie jij er ook weer toppie uit! Veel plezier, groetjes van ons.

Gerard en Ria

Hello U2,
Weer een mooi verhaal, en WOW prachtige foto's, we genieten met jullie mee.
Geniet nog verder en pas goed op elkaar.
Liefs van ons 2tjes

sonja cp

Hellow
Net terug van onze vakantie en gauw ff kijken of er weer een nieuw verhaal op staat en ja hoor, weer 2 prachtige verhalen + foto's.
Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
Wat zal het volgende weer zijn???
Steeds weer genieten om het te lezen.